پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن
کد خبر: 3721750
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
در دیدار با استاندار مطرح شد؛

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

فعالیت های قرآنی ـ دیدار فعالان قرآنی استان خوزستان با استاندار با تأکید بر ظرفیت بالای استعدادهای قرآنی و ضرورت حمایت از این قشر برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، مسئولان و فعالان قرآنی استان خوزستان روز گذشته، 20 خرداد در دیداری با دکترغلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی خود، انتقادات و پیشنهادات خود در زمینه فعالیت های قرآنی استان پرداختند.

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

رضا کیانی مشاور هنری استاندار خوزستان در این نشست گفت: یکی از مسائلی که قصد داریم در این هم اندیشی به آن دست یابیم، تجلی ارزشهای قرآنی و معرفی آن به نسل امروز است. 

وی بیان کرد: در حالی که نمونه این تجلی را در اصوات قاریان می‌شنویم قطعا در سایه هم اندیشی و خرد جمعی و استفاده از اندیشه‌های قرآنیان می‌توان به تاثیرات خوبی در جریان فکری و فرهنگی استان دست یافت.

جامعه قرآنی خوزستان، یک جامعه بین‌المللی است 

 محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست با بیان اینکه جامعه قرآنی استان خوزستان، یک جامعه بین‌المللی است گفت: فعالیت‌های فعالان قرآنی خوزستان نه تنها در کشور، بلکه در آسیا، اروپا و حتی آفریقا، کاملا مشهود است.

 پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

وی با تصریح به اینکه نظر مثبتی نسبت به کمک‌ها و حمایت‌های مقطعی از فعالیت‌های قرآنی نداریم، خطاب به استاندار گفت: امیدواریم در دوره مدیریت شما، نهضت قرآنی هم در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در استان خوزستان تشکیل شود. برای مثال در حوزه سخت‌افزاری ما نیاز به ساخت مجموعه‌های قرآن و نهج‌البلاغه در مناطق مختلف استان داریم. ما مؤسسات قرآنی زیادی داریم، اما حافظان و قاریان ما مظلوم واقع شده‌اند. ما نیاز به احداث مجموعه‌های قرآن و نهج‌البلاغه داریم که به عنوان پاتوقی برای فعالیت قاریان و حافظان قرار گیرند.

جوروند با اشاره به تربیت 30 حافظ کل قرآن در شهر الوان و اضافه شدن چهل حافظ دیگر به این تعداد در آینده نزدیک گفت: این ظرفیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

بیمه شدن نزدیک به هفتصد نفر از خادمان قرآن خوزستان در سال 96 تا 97

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این اداره کل ارائه داد و افزود: ما در سال 96 تا 97، نزدیک به هفتصد نفر از خادمان قران را بیمه کردیم که 80 درصد این بیمه از سوی صندوق هنری وزارتخانه و 20 درصد توسط خود بیمه شدگان پرداخت می شود. 

وی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری خوزستان و وزارت کشور گفت: عینیت بخشی به مفاد تفاهم‌نامه‌ قرآنی بین استانداری و وزارت کشور می‌تواند فضای قرآنی بسیار خوبی را در استان ایجاد خواهد کرد. ان‌شاءالله در ماه رمضان، احداث مجموعه‌های فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه را در مناطق مختلف استان شاهد باشیم.

بین‌المللی بودن فعالیت‌های قرآنیان خوزستان نتیجه تلاش‌های خودجوش خودشان است

در ادامه؛ جلیل بیت‌مشعل مدیرعامل جامعه قرآنی استان خوزستان گفت: اگر مدیرکل ارشاد استان از بین‌المللی بودن فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان سخن می‌گوید، این‌ فعالیت ها بیشتر کارهای خودجوش خود بچه های قرآنی و زحماتی است که طی سال‌ها کشیده‌اند.

وی با اشاره به پیشینه قرآنی استان گفت: با نگاه به این پیشینه می‌توانیم ادعا کنیم خوزستان در کشور بی‌نظیر است، هیچ استانی در حوزه پژوهش، تفسیر و علوم قرآنی مانند خوزستان نیست. در حوزه تفسیر علمای بزرگی مثل آیت‌الله بهبهانی را داریم که به معلم‌البشر معروف است، همچنین علامه انصاری صاحب مکاسب که پایه اصلی دروس حوزه است و در حوزه علوم قرآن، نظریه‌پرداز بی‌نظیری مانند آیت‌الله کمالی دزفولی و در زمینه تفسیر، علامه هویزی صاحب نورالثقلین را داریم، علامه شوشتری، علامه کرمی و… . خوزستان استان بی نظیری است؛ توقع است به ما توجه شود.

بیت مشعل ادامه داد: کار دولت در حوزه قرآن اجرایی نیست، توقع ما این است در حوزه قرآن، زیرساخت‌هایی فراهم شود. سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن زود به نتیجه می‌رسد.

این فعال قرآنی خوزستان اضافه کرد: فعالان قرآنی استان، سطح سواد بالا و تخصص‌های مختلفی دارند، تقاضای ما این است که با توجه به تخصصی که بچه‌های قرآنی استان خوزستان دارند، از این ظرفیت در حوزه شرکت‌های دولتی استفاده شود.

ظرفیتی قرآنی به اسم شهرداری که هیچگونه استفاده‌ای از آن نداریم

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

وی در ادامه تصریح کرد: ما در استان، ظرفیتی به اسم شهرداری داریم که هیچگونه استفاده‌ای از آن نداریم. در حوزه علوم قرآن و حدیت، کار شهرداری برگزاری محافل انس با قرآن است که مساجد هم می‌توانند آن را برگزار کنند. کارهای بزرگی در اصفهان و تهران انجام شده است که می‌توان از آن الگو برداری کرد.

بیت مشعل تأکید کرد: قرآن باید وارد لایه‌های زندگی مردم شود. قرار نیست فقط قرآن بخوانیم. با امکانات شهرداری می‌شود کارهایی در این زمینه انجام داد.

جای خالی دانشکده علوم قرآن در خوزستان 

در ادامه؛ خیریه عچرش مدرس دانشگاه و عضو اتحادیه مؤسسات قرانی استان خوزستان گفت: مدیرعامل اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی، مطالبات اتحادیه را به صورت مکتوب در اختیار استانداری قرار داده است و امیدواریم به این مطالبات ترتیب اثر داده شود.

وی در ادامه خطاب به استاندار گفت: شما سکان‌دار این استان هستید و مشغله شما زیاد است و به عنوان یک دانشگاهی در بخش آموزش عالی شرمم می‌شود وقتی دفترچه انتخاب رشته ارشد و کارشناسی را باز می‌کنم، اما دانشکده علوم قرآن خوزستان را نمی‌بینم، با اینکه ظرفیت استان خوزستان بسیار بالا است. حدود ده سال پیش این مطالبه را از اوقاف داشتیم، اما اتفاقی نیافتاد.

پس از آن، زهرا پورکاوه مدیر مؤسسه قرآنی نورالایمان شهرستان کارون گفت: شش سال است در شهرستان در بحث قرآن و عترت کار می‌کنیم و از سال گذشته کار بر روی دوره آموزشی نهج‌البلاغه را به صورت ویژه آغاز کردیم. سعی شده موضوع حدیث و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در شهرستان دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: نیاز است تخصیص بودجه بیشتری به ادارات صورت گیرد که حمایت بیشتری از مؤسسات قرآنی انجام شود. کارون شهرستان جدیدی است اما استقبال از دوره‌های قرآنی در آن زیاد است از این رو نیاز به توجه بیشتری دارد.

سپس مریم عباسی‌دوست مدیر مؤسسه قرآنی اهل‌بیت(ع) اهواز با بیان اینکه 13 سال است در عرصه قرآنی فعالیت می‌کند، گفت: برخی از مؤسسات قرآنی انگیزه خود را از دست داده‌اند. ارشاد تمام تلاش خود را برای حمایت از مؤسسات انجام داده است، اما توقع است حمایت بیشتری برای توجه به فرهنگ نهج‌البلاغه‌خوانی و صحیفه‌خوانی صورت گیرد چراکه ما توانایی زیادی در این زمینه داریم.

 

مؤسسات قرآنی با مشکل کرایه مکان و حق‌الزحمه مربیان خود مواجه‌اند

این فعال قرآنی ادامه داد: در سال 94، خوزستان به عنوان قطب قرآنی کشور معرفی شد. اما در سال 97، خیلی از مؤسسات پای کار نمی‌آیند و یا رو به تعطیلی رفته‌اند. آنها با مشکل کرایه مکان و حق‌الزحمه مربیان خود مواجه‌اند. امیدوارم این مشکلات برطرف شوند. 

وی همچنین گفت: سال‌ها قبل از طرف استانداری، نمایشگاه مؤسسات مردم‌نهاد برگزار می‌شد که کار خوبی بود و انتظار داریم این اتقاق تکرار شود.

همچنین خانم سلامی، مدیر مؤسسه قرآنی نور ولایت با تأکید بر لزوم حمایت مالی از مؤسسات قرآن گفت: هزینه‌های مؤسسات سنگین شده است و از این رو، نیاز به کمک و وام دارند. ما برای گرداندن امور مؤسسات نیاز به انجام کارهای جانبی از جمله تأسیس پیش‌دبستانی داریم که اداره آموزش و پرورش در زمینه صدور مجوز با ما همکاری نمی‌کند. الحمدلله فعالیت می کنیم اما هیچ نهاد و اداره و خیری از ما حمایت نمی‌کند. 

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

نخبگان قرآنی تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان نیستند

در ادامه؛ محمدجواد محمدی‌مجد حافظ کل قرآن نیز از نبود سازوکاری برای ارتباط بین استانداری و نخبگان استان خوزستان در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، و سیاسی و اجتماعی گله کرد و گفت: لازم است استانداری به عنوان بالاترین نهاد اجرایی کشور در استان، از ظرفیت‌های این نخبگان استفاده و زمینه اثرگذاری آنها را در استان فراهم کند. 

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان تا  یکی دو سال اول از دولت یازدهم، نخبگان قرآنی را تحت پوشش داشت که یکی از شروط آن داشتن رتبه بین المللی است. زمان ریاست پرفسور رستمی بر بنیاد نخبگان بارها مراجعه کردیم، بر اساس مصوبه معاونت علمی ریاست جمهوری ما باید نخبه حساب می شدیم، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. فعالان قرآنی نیز مانند فعالان عرصه ورزش، بارها پرچم کشور را در سطح جهان به اهتزاز درآورده اند و انتظار داریم تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار گیرند.

در ادامه؛ مهدی عبیات فعال قرآنی حمیدیه از دعوت خود به این دیدار تشکر کرد و گفت: از 13 سال گذشته که فقط یک جلسه قرآن در حمیدیه دایر بود، فعالیت خود را شروع کردیم و الان چهارده تا پانزده جلسه قرآنی در این شهرستان تشکیل می‌شود. جلسه قرآن ما به نام «سردار شهید عبیات» به منظور حمایت از این جلسات به آنها قرآن و رحل اهداء می‌کند.

وی اظهار کرد: امسال با همکاری سپاه، برنامه‌ای را که مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) برای ما اجرا کرد، در 17 روستا آغاز کردیم، به این منظور کاروانی به نام کاروان «ربیع قرآن» تشکیل دادیم که یک روز در میان مجموعه‌ای 20 تا 25 نفری از فعالان قرآنی را برای اجرای محافل به این روستاها اعزام می‌کنیم. تامین هزینه‌های همه این فعالیت‌ها کاملا شخصی است.

ما نیرو داریم، اما امکانات نداریم

این فعال قرآنی تصریح کرد: در شهرستان حمیدیه از فعالیت‌های قرآنی حمایت نمی‌شود. امکانات خوبی برای فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفته می‌شود، اما برای فعالیت‌های قرآنی این طور نیست، ما مثل یک زمین حاصلخیز می‌مانیم، نیرو داریم، اما امکانات نداریم.

در ادامه؛ حجت‌الاسلام حسین گمار مسئول دفتر قرآن و عترت دانشگاه‌ علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه فعالان قرآنی بسیار بیش از این‌ها هستند، گفت: به خواسته استاندار، موضوع پیگیری دیدار سالانه جامعه قرآنی استان با مقام معظم رهبری به من واگذار شد و ما در دفتر معاونت قرآن و ارشاد استان پیگیر شدیم و مصوب شد که این دیدار هر ساله 3 خرداد انجام شود که با توجه به تقارن آن با ماه مبارک رمضان، در سه سال آینده انجام نمی‌شود و به جای آن مقرر شد 27 دی ماه(سالروز چهارشنبه سیاه) این دیدار برگزار شود.

 نمی‌خواهیم سر بار باشیم، این بچه‌ها برای خدمت آمده‌اند

وی با بیان اینکه فعالان قرآنی حاضرند بدون چشم داشت برای استان کار کنند، گفت: قاریان و فعالان قرآنی استان در سنگال، چین، عراق، کویت و ترکیه و نقاط مختلف استان در حال تبلیغ قرآن هستند، اگر استانداری و مسئولان بخواهند، می‌توانند مکانی را به عنوان استودیو در اختیار قاریان بگذارند. این بچه‌ها تولید ثروت می‌کنند. ما نمی‌خواهیم سر بار باشیم. این بچه‌ها برای خدمت آمده‌اند. هر کدام از این بچه‌ها یک دانشگاه است. سعی کنیم به آنها دلگرمی بدهیم.

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

اعزام 30 قرآن‌آموز از ملاشیه به مؤسسه بیت‌الاحزان استهبان با هزینه شخصی

در ادامه؛ صادق بعاج عضو دارالقرآن صافات ملاشیه اظهار کرد: حدود 5 سال است با برپایی کلاس‌های رد شبهات دینی در منطقه محروم ملاشیه فعالیت می‌کنیم. بالغ بر پانصد نفر در هر جلسه شرکت می‌کنند. اما این دوره با مشقات زیادی به این مرحله رسیده است و هیچ اداره و نهادی به ما کمک نکرده‌اند.

وی گفت: دومین برنامه ما، در راستای تحقق خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان قرآن، اعزام بیش از 30 نفر به استهبان فارس برای حفظ قرآن بوده است. این گله را داریم که در امور شهریه این حُفاظ کسی دست ما را نگرفت. از مسئولان خواستیم که فقط به ما جا بدهند و خودمان می‌توانیم دوره حفظ برگزار کنیم، اما مسئولان ما در خواب هستند.

در ادامه؛ مهران نصرت پناه معاون سیمای صدا و سیمای مرکز خوزستان با بیان اینکه ما در کنار شما فعالان قرآنی هستیم، گفت: ما نیز مشکلاتی که شما دارید، داریم. ما با دست خالی فعالیت‌های شما را منعکس می‌کنیم. پنج سال است که در ماه رمضان، همه روزه جمع‌خوانی قرآن کریم هر روز به میزبانی یک شهرستان برگزار می‌شود و کمتر کسی تقدیری کرد و هیچ کسی کمک نکرد. این کار با کمک بخش خصوصی انجام شده است.

 یک یا دو سازمان در استان نمی‌تواند قرآن را نشر دهد

وی با بیان اینکه آمادگی داریم بیش از این فعالیت‌های قرآنی را پوشش دهیم، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی رحل و قرآن برای این برنامه فراهم کرده است، اما تولید این برنامه خیلی هزینه بر است. احتیاج به یک جمع خیلی منسجم‌تری است تا به نشر قرآن کمک کند. یک یا دو سازمان در استان نمی‌تواند این کار را انجام دهند. 

پس از آن حجت‌الاسلام عباس علی رستمی نیا قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان، گفت: فضایی برای رشد نیروهای قرآنی در استان خوزستان ایجاد نشده است.

وی گفت: در زمینه پیش‌دبستان‌های قرآنی، استانداری به آموزش و پرورش دستور داد و تصویب شد که با هماهنگی آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی، تعداد 150 مرکز پیش دبستانی قرآنی راه‌اندازی شود، که وارد فضاهای قانونی آموزش و پرورش شد و مقدور نشد که از توان مؤسسات قرانی در این زمینه بهره ببریم.

رستمی نیا با اشاره به برنامه جمع خوانی قرآن ماه رمضان اظهار کرد: از صدا و سیمای استان تقدیر می کنیم، چند سال است که این برنامه در استان دنبال می شود و در یکی دو سال اخیر بیان تفسیر نیز به آن اضافه شده است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: در بحث شورای عالی قرآن و اعتباراتی که در این خصوص وجود دارد، که اگر پرداخت شود، مقداری از دغدغه فعالان قرآنی برطرف شود.

پیشنهادات و انتقادات فعالان قرآنی خوزستان/ از بین‌المللی بودن فعالیت‌ها تا جای خالی دانشکده علوم قرآن

در پایان این نشست، سیدکریم موسوی گفت: ما تأثیرگذارترین صنف موجود در استان، هم در داخل و خارج و در عین حال بی‌حاشیه‌ترین صنف هستیم. ایجاد پلی برای ارتباط با استانداری، برنامه‌ریزی جهت بازدید استاندار از مراکز قرآنی استان، بازنگری در خصوص استفاده از شخصیت‌های بارز قرآنی استان، تصویب مبلغی جهت کمک به تجهیز مؤسسات و جلسات قرآنی مردم‌نهاد، حل قضیه اشتغال فعالان قرآنی و ایجاد یک استودیو مجهز در قرآن، از خواسته‌های فعالان قرآنی استان است.

گزارش تصویری این دیدار را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha