امکان شکایت از کلیسا در پی آزارهای جنسی فراهم شد
کد خبر: 3722217
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹

امکان شکایت از کلیسا در پی آزارهای جنسی فراهم شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ بر اساس قانون جدید قضایی ولز جدید جنوبی، قربانیان آزارهای جنسی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته‌اند، می‌توانند از کلیساها یا دیگر نهادهایی که در گذشته به آن‌ها آسیب رسانده‌اند به دادگاه شکایت کنند که در همین راستا پاپ فرانسیس استعفای سه اسقف کلیسای کاتولیک شیلی را در پی رسوایی جنسی در این کلیسا پذیرفت.

امکان شکایت از کلیسا در پی آزارهای جنسی فراهم شد

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از کانال تلگرامی مؤسسه گفت‌و‌گوی ادیان، بر اساس قانون جدید قضایی ولز جنوبی، قربانیان آزارهای جنسی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته‌اند، می‌توانند از کلیساها یا دیگر نهادهایی که در گذشته به آن‌ها آسیب رسانده‌اند به دادگاه شکایت کنند.
مارک اسپیک من، دادستان ولز جنوبی گفت: دولت موظف به برداشتن موانع قانونی است که مانع از شکایت قربانیان این نوع آزارها می‌شد، وی گفته است عدالت باید حتی بعد از گذشت سال‌های طولانی اجرا شود.
همچنین وی این قوانین را اصلاحاتی واقعی در سیستم قضایی نامید که راهی جدید هر چند کوچک برای جبران آسیب‌های روانی این افراد می‌گشاید.
بر اساس این قوانین نهادهای دیگر نیز نمی‌توانند خود را به بهانه این که کشیش‌های آزارگر از کارمندان رسمی آن‌ها نبوده‌اند، یا کشیش‌های آزارگر به‌صورت داوطلب کار می‌کرده‌اند، خود را از این نوع پرونده‌ها کنار بکشند.
این قوانین روند رسیدگی به پرونده‌های سوء استفاده جنسی را معکوس کرده است. به این معنا که دیگر قربانی موظف به اثبات آزار صورت گرفته نیست؛ بلکه نهاد، مؤسسه یا کلیسای متهم باید بتواند از اقدامات امنیتی خود برای حفظ امنیت افراد دفاع کند.
در همین راستا، پاپ فرانسیس استعفای سه اسقف کلیسای کاتولیک شیلی را در پی رسوایی جنسی در این کلیسا پذیرفت. پاپ فرانسیس چندی پیش اسقف‌های شیلی را به از بین بردن شواهد جرائم جنسی، فشار آوردن بر وکلا برای به حداقل رساندن اتهامات و بی‌توجهی جدی به محافظت از کودکان در برابر کشیش‌‌های منحرف، متهم کرد.
او در سندی 10 صفحه‌ای گفته بود، تمام مسئولان کلیسای شیلی در مورد «نقائص جدی» در برخورد با پرونده‌های فساد و در نتیجه، از دست رفتن اعتباری که کلیسای کاتولیک به دست آورده است، مسئول هستند. در نتیجه این سخنان پاپ فرانسیس، یک ماه پیش، تمام اسقف‌های کلیسای واتیکان به‌طور دسته جمعی استعفا دادند؛ از این میان پاپ روز دوشنبه، با استعفای سه تن از آن‌ها موافقت کرد. این حکم به این معنا نیست که پاپ با استعفای ۳۱ اسقف باقیمانده مخالفت کرده است.
سارا کریمی
انتهای پیام

captcha