عدم پایبندی بندرعباس به تعهدات سبب انتقال جشنواره تئاتر «ضامن آهو» به مشهد
کد خبر: 3722327
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴

عدم پایبندی بندرعباس به تعهدات سبب انتقال جشنواره تئاتر «ضامن آهو» به مشهد

گروه هنر ــ در جریان ادوار گوناگون جشنواره تئاتر «ضامن آهو» از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان بدعهدهایی نسبت به گروه‌های حاضر در این جشنواره صورت گرفت که موجی از نارضایتی‌ها را به دنبال داشت و لذا بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تصمیم به انتقال این جشنواره به مشهد گرفت.

عدم پایبندی بندرعباس به تعهدات سبب انتقال جشنواره تئاتر «ضامن آهو» به مشهد

سیدجواد رحیم‌زاده، عضو شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «ضامن آهو» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت و زحماتی که طی 11 دوره این جشنواره از سوی مسئولان استان هرمزگان و بندرعباس به عنوان میزبان این جشنواره کشیده شد اما شاهد هستیم که دوره دوازدهم این جشنواره از سلسله رویدادهای جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) قرار است به میزبانی خراسان رضوی و مشهد مقدس برگزار شود.

وی دلیل این امر را نارضایتی گروه‌های شرکت‌کننده از روند اجرایی جشنواره در دوره‌های اخیر به میزبانی بندرعباس عنوان کرد و گفت: بدقولی‌هایی صورت گرفت و انتظارات به ویژه در دوره آخری که این جشنواره در بندرعباس برگزار شد برآورده نشد و حتی ستاد برگزاری جشنواره به تعهدات مالی خود مندرج در فراخوان که کمک‌هزینه 5 میلیون تومانی را برای هر یک از گروه‌های راه‌یافته منظور کرده بود، عمل نکرد و سرآخر به هر کدام 3 میلیون تومان پرداخت کرد، این مسائل موجب شد که عدم کفایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان برای ادامه برگزاری این جشنواره در بندرعباس محرز شود.

این کارگردان برگزیده ادوار مختلف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان«ضامن آهو» تصریح کرد: اگر این تناقضات رخ نمی‌داد و ستاد برگزاری جشنواره تحت نظر اداره کل به همه تعهدات خود پایبند بود چه لزومی وجود داشت که شاهد انتقال این جشنواره از بندرعباس به مشهد باشیم؟ در شرایطی که یکی از ویژگی‌های جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) فراگیر بودن آن است که در مقطعی از سال اغلب استان‌های کشور را درگیر خود در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و هنری می‌کند.

رحیم‌زاده افزود: به هر حال گروه‌های شرکت‌کننده با انگیزه‌های زیاد و دغدغه‌مند در این جشنواره شرکت می‌کردند و از راه‌های دور و نزدیک و با محتمل شدن هزینه‌های زیاد ایاب و ذهاب و انتقال دکور و وسایل صحنه به بندرعباس می‌آمدند در حالیکه مبلغ در نظر گرفته شده برای کمک‌هزینه آنها بسیار پایین‌تر از مخارج جاری گروه‌ها بود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود انتقال جشنواره به مشهد و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، شاهد برگزاری این جشنواره در دهه کرامت نیستیم و همچنان دوازدهمین دوره آن نیز آذرماه برگزار می‌شود گفت: ابتدا باید دید که هدف از برگزاری این جشنواره چیست؟ اگر صرف برگزاری این جشنواره به عنوان رویدادی مناسبتی در ایام دهه کرامت باشد که این نظر کاملاً درست است و باید این جشنواره همچون سایر جشنواره‌های امام رضا(ع) در دهه کرامت و به شکل چرخشی در سال‌های مختلف برگزار شود اما باید به این نکته توجه داشت که هدف از برگزاری این جشنواره جذب حداکثری مخاطبان هدف به این رویداد و تماشای اجراهای نمایشی است که عملاً تابستان زمان مناسبی برای آن نیست.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان گفت: به دلیل تعطیلی مدارس در ایام تابستان و اینکه شاید والدین آنها برنامه‌ای برای همراهی بچه‌ها به منظور تماشای دسته‌جمعی آثار نمایشی نداشته باشند لذا بهترین زمان برای برگزاری این جشنواره ایام تحصیلی دانش‌آموزان است که حداقل بتوانند به اتفاق سایر دوستان و در قالب فوق‌برنامه‌های کلاسی از نمایش‌های این جشنواره استفاده کرده و در جریان نقد و بررسی آثار نیز قرار گیرند.

وی در پایان تأکید کرد: اتفاقاً از جمله مواردی که در شورای سیاستگذاری جشنواره مورد توجه است فرهنگسازی میان اولیای دانش‌آموزان و والدین کودکان و نوجوانان است که در سبد فرهنگی خانوار زمانی را هم به تماشای آثار نمایشی اختصاص دهند و با فرزندان خود در این مسیر فرهنگی همراه شوند که البته اگر این امر مساعد شود، جشنواره تئاتر «ضامن آهو» نیز می‌تواند همچون سایر جشنواره‌های امام رضا(ع) مناسبتی برگزار شود.

انتهای پیام

  

captcha