آثار ملی ثبت‌شده رها نمی‌شوند/ همه مردم در حفظ آن‌ها مسئول هستند
کد خبر: 3722370
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
حسینی:

آثار ملی ثبت‌شده رها نمی‌شوند/ همه مردم در حفظ آن‌ها مسئول هستند

گروه فرهنگی – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آثار ملی ثبت‌شده رها نمی‌شوند و متعلق به همه ملت است و همه مردم در حفظ آن مسئول هستند.

آثار ملی ثبتشده رها نمی‌شوند/ همه مردم در حفظ آن‌ها مسئول هستند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید محمد حسینی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ظهر امروز 22 خرداد‌ماه در نشست خبری که مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهارکرد: صنایع دستی یعنی هنر، اصالت و هویتی که در قالب ظرافت و زیبایی در دستان هنرمند تجلی پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: بایستی در رفع مشکلات هنرمندان کوشید و از این قشر حمایت‌های لازم بعمل آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه مشکل اساسی حوزه صنایع دستی استان در دو قسمت بازاریابی و بیمه خلاصه می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه در ارتباط با بازارچه‌های دائمی صنایع دستی استان اقدامات خوبی صورت گرفته است به طوری که بازارچه صنایع دستی 9 بازارچه متشکل از 10 غرفه پیش‌بینی شده بود، که از این تعداد 6 بازارچه در 6 شهرستان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
حسینی در ارتباط با موضوع بیمه هنرمندان اظهار کرد: مشکلی که در دولت‌های گذشته وجود داشت تعهدی که سازمان برای پرداخت بخشی از بیمه بود، انجام نپذیرفته و شرکت‌های بیمه گذار هم در این قسمت همکاری لازم را انجام ندادند. درسال 97 سعی کردیم بحث بیمه هنرمندان حل و فصل شود.
وی افزود: در بحث اشتغال روستایی در حوزه صنایع دستی اشتغال550 نفر در سال 96 پیش‌بینی شده بود که از این تعداد اشتغال420 نفر تحقق پیدا کرد و در تلاش هستیم که به نقطه مطلوب در این قسمت دست پبدا کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در بحث آموزش بر اساس انعقاد تفاهم نامه‌ای که با سازمان فنی ‌و حرفه‌ای استان صورت پذیرفته بود، برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آموزش دو هزار نفر پیش‌بینی شده بود که این رقم به 8 هزار و 200 نفر افزایش پیدا کرد. ثبت‌نام افراد برای کسب آموزش‌های لازم به صورت الکترونیکی است.
حسینی بیان کرد: سرمایه‌گذاری از سالی 45 میلیارد ریال در سال 92 به 600 میلیارد ریال در سال 97 افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه با توجه به اهمیت«مهر اصالت» در سازمان جهانی یونسکو تاکید کرد: هر دستگاهی که بتواند مهر اصالت را دریافت کند از رشد قابل توجهی در زمینه ظرافت، تنوع و استفاده از صنایع‌دستی برخوردار می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: خوشبختانه تاکنون 10 اثر هنری استان موفق به دریافت«مهر اصالت» از سازمان جهانی یونسکو شده ‌است. در ارتباط با نشان ملی 150 اثر پیش‌بینی شده بود که این رقم به 157 اثر افزایش پیدا کرد.
حسینی گفت: اعطای تسهیلات به هنرمندان برای 200 نفر پیش‌بینی شده بود که تاکنون یک هزار و 180 نفر تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند. اعطای درجه هنری امتیاز برجسته‌ای برای هنرمندان است و برای 7 نفر پیش‌بینی شده بود که این رقم به 14 نفر افزایش یافت.
وی بیان کرد: تا سال 92 به طور متوسط مرمت 22 اثر استان را در دستور کار داشتیم و تاکنون به مرمت 55 اثر دست پیدا کرده‌ایم که با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
حسینی افزود: تا پایان سال 92 به طور متوسط سالیانه 3 اثر را ثبت می‌نمودیم ولی میانگین سال 96 و 97 به ثبت 25 اثر منجر شد و استان مرکزی در ثبت آثار ملی جزء دومین استان کشور محسوب می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ثبت 6 اثر دیگر از قبیل بازار اراک، محوطه تاریخی خرهه و آتشکده آتشکوه در محلات، بافت تاریخی نراق، مسجد جامع ساوه و مجموعه سنگ‌نگاره‌های تیمره را آماده کرده‌ایم تا به نوبت ثبت جهانی برسد. آثار ملی ثبت‌شده رها نمی‌شوند و متعلق به همه ملت است و همه مردم در حفظ آن مسئول هستند.
وی ادامه داد: ظرفیت اقامتی طی سال‌های 96 و 97 خوب بوده است و تلاش بر این مبناست که استان مرکزی به عنوان مقصد گردشگری معرفی شود. مهم است که سطح اشغال هتل‌ها و اماکن اقامتی استان افزایش پیدا کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تعداد گردشگران اقامتی تا یایان سال 92، 37 هزار نفر بوده است و در اواخر سال 96 به 95 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
حسینی گفت: موافقت‌های اصولی صادرشده تا پایان سال 92 تعداد 11 مورد بوده است که درحال حاضر به 30 مورد رسیده است. در بحث صادرات با مشکل مواجه هستیم زیرا آمار دقیقی از صنایع دستی در نمایشگاه‌های خارج از کشور نداریم و اکثر صادرات صنایع دستی چمدانی است، برآورد تقریبی بر اساس تعداد افرادی که به نحوی صنعت‌گر هستند و با صنایع دستی ارتباط دارند، 14 هزار و 407 دلار سالانه است و این رقم قابل توجهی نیست.
وی افزود: عمکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر اساس ارزیابی صورت گرفته بین اداره کل استان‌ها از مجموع 20 شاخص تخصصی تنها در سه زمینه از جمله بحث صادرات صنایع دستی، پروانه‌های دارای اعتبار در حوزه صنایع دستی و تعداد موزه‌های فعال نتوانسته به 100 درصد هدف دست پیدا کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در صدد هستیم اولین موزه منطقه‌ای استان به عنوان موزه بزرگ که عملیات ساخت آن از 10 سال به مساحت 10 هزار متر مربع آغاز شده است، تا پایان سال آینده درمحل میدان مقاومت احداث شود.
حسینی گفت: پیش‌بینی اولیه اعتبار ساخت موزه بزرگ20 میلیارد تومان بوده است و تمامی اعتبار آن از محل اعتبارات ملی تامین شده است. تا کنون 12 میلیارد تومان هزینه شده و حداقل 12 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد و امسال بخشی از اعتبار آن تامین شده است.
انتهای پیام

captcha