«آفتاب شرق دجله» از شاهد یاران طلوع کرد
کد خبر: 3722646
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

«آفتاب شرق دجله» از شاهد یاران طلوع کرد

گروه ادب ــ ماهنامه فرهنگی –تاریخی شاهد یاران در تازه‌ترین شماره با عنوان «آفتاب شرق دجله» یادمان شهید نجفی رستگار منتشر شد.

«آفتاب شرق دجله» از شاهد یاران طلوع کرد
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ماهنامه فرهنگی – تاریخی «شاهد یاران» در شماره 152به یادمان سردار شهید حاج کاظم نجفی رستگار اختصاص یافته که از سوی انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده است.
یکی از مردانی که از همان سال‌های جوانی عمر خود را با انقلاب اسلامی گره زد، کاظم نجفی رستگار بود. او مبارزان سیاسی خود را پیش از پیروزی انقلاب آغاز کرد و توانست خیلی زود به دلیل قابلیت‌هایی که داشت به حلقه‌های اصلی انقلابیون نزدیک شود.
روز ولادت امام موسی کاظم(ع) در سال 1339 در خانواده علی اصغر رستگار پسری چشم به جهان گشود و پدر و مادر و پنج خواهرش را خوشحال کرد. پدرش نام او را کاظم گذاشت. آنها آن موقع در جاده خاوران شهر ری و در محله اشرف‌آباد سکونت داشتند. روستای اشرف‌آباد مدرسه نداشت و کاظم هر روز مسافت زیادی را تا روستای ذوب مس برای رسیدن به مدرسه پیاده می‌پیمود. از فرط علاقه به تحصیل، هنگامی که از مدرسه به خانه برمی‌گشت، با وجود خستگی راه و گرسنگی، ابتدا تکالیف مدرسه را انجام می‌داد و بعد ناهار می‌خورد.

از وقتی خواندن را آموخت مطالعه کتاب‌های غیردرسی را شروع کرد؛ مطالعه کتاب‌های مسجد روستا که مربوط به تاریخ زندگی ائمه اطهار و وقایع صدر اسلام بود، وی دیگران را نیز به خواندن آن کتاب‌ها تشویق می‌کرد.
قاسم رستگار برادر شهید می‌گوید؛ همانطور که درس می‌خواند در مسجد محله برای بچه‌ها کلاس می‌گذاشت. از این کلاس‌ها پول در می‌آورد تا کتاب بخرد. حتی درس قرآن می‌داد و بچه‌ها قرآن‌خوان شده بودند. کرایه ماشین خود را ذخیره می‌کرد. برخی مواقع دیده بودیم، کفشش را زیربغل زده بود و مسیر را پیاده می‌آمد . کرایه را جمع می‌کرد و برای بچه‌ها جایزه می‌خرید که قرآن‌خوان شوند.
ناصر رستگار برادر دیگر شهید کاظم رستگار در بخشی از این ماهنامه عنوان می‌کند؛ از جمله وسایلی که من در نمایشگاه گذاشتن، پاسپورت ایشان بود. الان پاسپورت در موزه شهدای بهشت زهرا است. سید محمد به من گفت؛ ایشان مکه رفته بود؟ گفتم؛ خیر. گفت؛ مکه رفته است و اینجا نوشته و مهر خورده است. بعد که تحقیق کردیم فهمیدیم مکه رفته و به کسی نگفته است.
خصوصیات یک فرمانده در گفت‌وگو با نصرت‌الله سعیدی فرمانده گردان قمر بنی هاشم تیپ 10 سیدالشهدا(ع)، نقش شهید رستگار در عملیات «الی بیت‌المقدس» در گفت‌وگو با علی تاجیک، شهید در قامت یک مربی، بررسی عملکرد شهید رستگار در قامت یک فرمانده، شهید به روایت همرزم شهید باکری و وصیت‌نامه شهید رستگار فرمانده تیپ سیدالشهدا(ع) در بخش‌های دیگر این ماهنامه خواندنی است.
یادآور می‌شود، ماهنامه فرهنگی – تاریخی «شاهد یاران» ویژه خردادماه با بهای 8 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha