عادت غذایی صحیح پس از یک ماه روزه‌داری
کد خبر: 3722663
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

عادت غذایی صحیح پس از یک ماه روزه‌داری

گروه اجتماعی - در مدت روزه‌داری بسیاری از عادت‌های غذایی نادرست کنار گذاشته می‌شود و دستگاه گوارش در حالت نیمه استراحت قرار دارد بنابراین شیوه صحیح عادات غذایی ماه رمضان حداقل تا یک هفته بعد از پایان این ماه ادامه داشته باشد.

عادت غذایی صحیح پس از یک ماه روزه‌داری

به گزارش ایکنا از همدان، بخشی از مکانیسم‌های تنظیم کننده‌ بدن در طی روزه‌داری فعال می‌شوند و سوخته شدن موثر چربی بدن در این ماه رخ می‌دهد لذا روزه داری در اِعمال یک تغذیه مناسب موثر است.
بدن انسان همواره مقداری از چربی مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می کند به مرور زمان چربی های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می شوند و احتمال اینکه مورد استفاده مجدد قرار بگیرند بسیار کمتر می شود، که در زمان روزه داری این چربی های اضافه سوزانده می‌شوند.
روزه داری در افراد لاغر یا با وزن طبیعی به بدن فرصتی می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد کرده و مصرف کند و پس از پایان روزه داری به جای آن چربی های تازه و مناسب تری را جایگزین کند.
اگر بعد از ماه مبارک رمضان رژیم غذایی متعادل و متنوع و با چربی کم استفاده نشود مجددا چربی های غذا به چربی های ذخیره و قهوه ای تبدیل می شوند که می تواند باعث افزایش چربی و فشار خون و اضافه وزن و چاقی یا حتی سکته های قلبی و مغزی و سایر بیماری‌ها شود، لذا توصیه‌های در رژیم غذایی مناسب پس از ماه رمضان ارائه می‎شود تا بدن دچار مشکلاتی نشود؛


استفاده از تمام گروه‌های غذایی اصلی اما به اندازه
روزه داران پس از پایان ماه مبارک رمضان باید از همه گروه های نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات و گوشت و حبوبات استفاده کنند اما میزان مصرف را مدیریت کرده و به علاوه در کنار آن نیم ساعت ورزش را هم در روز داشته باشند.
همچنین باید چهار گروه اصلی مواد غذایی مانند غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، مغزها و تخم مرغ بیشتر در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.
برخی افراد در ماه رمضان شیوه صحیح تغذیه را رعایت کرده و همه گروه های غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار داده اند و به همین دلیل دستگاه گوارش آنها در شرایط استراحت و سم زدایی قرار دارد، بنابراین، این افراد مشکلی برای اضافه وزن یا سوء هاضمه پس از ماه رمضان ندارند.
افرادی که پس از ماه مبارک دچار چاقی یا اضافه وزن می شوند حتما باید این اضافه وزن را کم کنند، البته این کار نباید از طریق رژیم های نادرست انجام شود. پرخوری و استفاده از غذاهای چرب و شیرین مهمترین عامل اضافه وزن پس از ماه مبارک رمضان است.
در مدت روزه داری بسیاری از عادت های غذایی نادرست مانند ناخنک زدن و استفاده از تنقلات کنار گذاشته می شود و دستگاه گوارش در حالت نیمه استراحت قرار دارد بنابراین شیوه صحیح عادات غذایی ماه رمضان حداقل تا یک هفته بعد از پایان این ماه ادامه داشته باشد.
بهتر است برای وعده های نهار در اولین روزهای بعد از ماه رمضان از غذاهای سبک و کم حجم و کم چرب مانند مرغ و ماهی، غذاهای آب پز و سبزیجات پخته استفاده شود تا دستگاه گوارش کم کم به شرایط جدید عادت کند.


ورزش و تحرک بدنی را در برنامه روزانه قرار دهید
حتما باید روزانه سه وعده صبحانه، نهار و شام و دو میان وعده سبک را در برنامه غذایی گنجاند. بنا به نظر کارشناسان تغذیه، فقط 35 درصد افراد جامعه در حد نسبتا خوب و متعارف تحرک بدنی دارند و با این توصیف رشد فرآیند چاقی در جامعه دور از ذهن نیست؛ علاوه بر آن شیوع چاقی در زنان دو و نیم برابر بیشتر از مردان است.


استفاده از میوه ها و سبزیجات بعنوان میان وعده
بنا به اعلام کارشناسان تغذیه، حدود 40 درصد مردم کالری بالایی مصرف می کنند، اما مصرف آهن، کلسیم و سایر ریزمغذی های آنان کم است و 20 درصد مردم نیز کالری کم مصرف می کنند که دچار سوءتغذیه می شوند.
اگر قرار است میان وعده ها به عادات غذایی اضافه شود بهتر است میان وعده های سبک از جمله میوه و سبزیجات باشد و در طی روز نیز از آب و مایعات بیشتر از غذاهای خشن استفاده شود.
میوه ها و سبزی ها از منابع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی به شمار رفته و برای سلامت بسیار ضروریست و روزانه باید مقدار معینی از این گروه های غذایی را دریافت کرد.
همچنین کارشناسان تغذیه همواره بر این نکته تاکید داشته و دارند که مصرف مواد یا غذاهای حاوی کلسیم مانند لبنیات از ایجاد سنگ های کلیوی پیشگیری یا از افزایش آنها جلوگیری می کند.
چنانچه در برنامه تغذیه روزانه لبنیات و مواد کلسیم دار به میزان کافی گنجانده شود، آمار ابتلا به سنگ کلیه - که یکی از شایع ترین بیماری های کلیوی همه سنین در کشور است - کاهش می یابد و از بسیاری امراض و عوارض دیگر نیز پیشگیری می شود.
انتهای پیام

captcha