ایران به همکاری با حزب‌الله افتخار می‌کند
کد خبر: 3722706
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

ایران به همکاری با حزب‌الله افتخار می‌کند

گروه سیاست و اقتصاد- عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید با بیان اینکه حمایت از گروه‌های تکفیری از سوی عربستان انجام می‌شود، گفت: همکاری دولت ایران با حزب‌الله از قبل وجود داشته و ایران به آن افتخار می‌کند و دیگر اینکه گروه‌های تروریستی موجود در منطقه نظیر داعش، القاعده و طالبان کاملا شناخته شده هستند و ایران از آنها حمایت نمی‌کند.

الحاق به کنوانسیون FATF امنیت ملی را خدشه‌دار نمی‌کند

سیده صدیقه حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: FATF یا گروه ویژه اقدام مالی در سال 1989 توسط گروه G7 تشکیل شد و هدف اولیه آن بررسی وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف بین‌المللی بود، مثلا وضعیت مبارزه با پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر و گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند تا وارد اقتصاد سالم دولتی نشود و ثانیا وضعیت سرمایه‌گذاری در این بازارها را مورد بررسی قرار می‌دهد، به ویژه بازارهایی که از نظر اقتصادی وسیع هستند یا با کشورهای مختلف روابط چندگانه‌ای را دنبال می‌کنند؛ لذا بر اساس قوانین FATF، اشخاص و شرکت‎های دولتی موظفند گزارش فعالیت خود را به این سازمان ارائه دهند.
وی افزود: گروه ویژه اقدام مالی بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 یک‌سری قواعد جدید وضع کرد، مبنی بر بررسی بازارهای مالی دولت‌ها یا کشورهایی که ممکن است باعث تأمین مالی گروه‌های تروریستی شوند؛ بنابراین بعد از 11 سپتامبر2001 علاوه بر قوانین چهل‌گانه‌ای که در منشور این سازمان بین دولتی وجود داشت، 9 قانون دیگر در حوزه تروریسم نیز به آنها اضافه شد.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید ادامه داد: این سازمان در سال 2009، لیست سیاهی را تهیه کرد به این مضمون که در بعضی از کشورها پولشویی زیاد رخ می‌دهد و ممکن است امور مالی گروه‌های تروریستی را تأمین کنند که متأسفانه نام ایران در کنار پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این فهرست قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا بازارهای مالی خود را شفاف کنند و در صورت عدم همکاری، اقدام متقابل علیه آنها انجام می‌شود. در آخرین گزارش که مربوط به سال 2016 است، ایران باید امور مالی خود را به صورت شفاف به این سازمان ارائه دهد تا از این طریق، از پولشویی و تأمین هزینه‌های مالی تروریسم جلوگیری به عمل آید.
حسینی خاطرنشان کرد: بحث الحاق ایران به کنوانسیون FATF قبلا هم وجود داشت، خیلی‌ها می‌گویند این موضوع به برجام ربط دارد و به همین دلیل بعد از برجام بحث آن مطرح شده است، در صورتی که چنین نیست و قبل از مذاکرات برجام چنین توافقاتی وجود داشت، اتفاقا در کمیسیون امنیت ملی مجلس صحبت‌هایی مطرح شده بود، مبنی بر اینکه یک سری قواعد برای پیوستن به این سازمان بین دولتی تعیین شود. کسانی که در حوزه سیاست خارجی فعالیت می‌کنند، می‌گویند قبلا درباره این موضوع صحبت شده، ولی مشکلی که وجود دارد، تحریم‌ها هستند که باعث شده همکاری لازم را با بانک‌های بین‌المللی نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: بعد از سال 2009 ایران سعی کرده است یک‌سری قوانین جدید تصویب کند که هم فضای کسب‌وکار را بهبود بخشد، هم نظارت بر پرداخت مالیات‌ها را افزایش داده و هم شبهه‌ها را در مورد تأمین مالی تروریسم از طریق بازارهای غیر شفاف مالی کاهش دهد؛ برای مثال می‌توان به تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره کرد که لایحه آن در سال 1394 توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارسال و بهمن سال گذشته تصویب و در اسفند همان سال به دولت ابلاغ شد. بر اساس این قانون، کارهایی که باعث تقویت گروه‌های تروریستی یا ایجاد شبهه‌های مالی می‌شود، باید کاملا از بین برود و وظیفه انجام آن نیز بر عهده شورای عالی امنیت ملی است. با تصویب این قانون، در تیرماه سال 1395، FATF بیانیه‌ای را که علیه ایران تصویب کرده بود، به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد و اکنون با توجه به موضوع برجام و مشکلات پیش آمده، قرار است مجددا آن را فعال کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به انتقادات راجع به FATF گفت: قبل از شروع مذاکرات برجام و تأیید آن، در مورد این سازمان صحبت شده و اقدامات لازم انجام شده بود. یکی از انتقاداتی که مطرح می‌شود، این است که اطلاعات نظام مالی ایران در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد و در نتیجه، ناامنی‌هایی در این زمینه به وجود می‌آید؛ یا اینکه گفته می‌شود اطلاعات نظام مالی ایران به سایر کشورها گزارش داده می‌شود، اما در واقع همه اینها یک‌سری ایرادات ظاهری است، سوابق مالی نگه داشته می‌شود، ولی به عقیده کارشناسان اقتصادی هیچ ضرری برای ایران و بانک‌های داخلی ندارد و حتی اگر گزارشی هم در این خصوص به سایر کشورها ارائه شود، چون کشورهای زیادی در حال حاضر عضو این سازمان هستند، باعث آسیب‌پذیری امنیت ملی نمی‌شود.
وی تصریح کرد: نگاه ما باید به میزان قدرتمان در حوزه بین‌الملل باشد و بر این اساس، گاهی مواقع مجبوریم وارد برخی سازمان‌ها شویم، اما در مجموع ناظران حوزه اقتصادی معتقدند که این موضوع به ضرر ایران نیست و هیچ ربطی هم به مسئله برجام ندارد.
حسینی در پاسخ به این انتقاد که الحاق به کنوانسیون FATF ایران را ملزم به تبعیت از فهرست آمریکا در خصوص سازمان‌ها و نهادهای تروریستی می‌کند، گفت: حقوقدانان باید در اینجا به کمک بیایند تا مشخص شود چه کاری باید انجام دهیم. ممکن است درباره پاره‌ای از مسائل مشکلاتی وجود داشته باشد، ولی بحث اصلی مسئله پولشویی است. همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش اعلام کرد، حمایت از گروه‌های تکفیری از سوی عربستان انجام می‌شود و ایران در این زمینه کاملا شفاف عمل می‌کند و همکاری دولت ایران با حزب‌الله از قبل وجود داشته و ایران به آن افتخار می‌کند؛ بنابراین گروه‌های تروریستی موجود در منطقه نظیر داعش، القاعده و طالبان کاملا شناخته شده هستند و ایران از آنها حمایت نمی‌کند؛ بنابراین دولت ایران باید درباره حمایت از حزب‌الله و گروه‌های خاص با این سازمان مذاکره کند تا معلوم شود که می‌توان در این خصوص به توافق نهایی دست یافت یا خیر.
انتهای پیام

captcha