به گزارش ایکنا مازندران، واحد عبدالهیان عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانهای مازندران، امروز یکشنبه 27 خردادماه در سومین نشست این کارگروه که در جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: اقدامات مقدماتی در موضوع راهاندازی تسهیل گران توسعه، هماهنگی با فرماندارن شهرهای استان و نیز برنامهریزی برای برگزاری همایش استانی آغاز به کار تسهیلگران شهرستانی در آینده نزدیک انجام شده است.
وی با بیان اینکه در کمیته مستندسازی، طراحی و ایجاد سامانه رصد ایده در حال انجام است، افزود: اجرایی شدن ایدهها، اینکه در اختیار چه کسانی قرار بگیرد و انجام رصد آن پس از واگذاری از اهمیت بالایی برخوردار است.
عبدالهیان در ایجاد سامانه مدیریت دانش به موضوع توجیهپذیری آن اشاره کرد و گفت: باید دلایل و ضرورتهای ایجاد سامانه احصا و در کارگروه به شور گذاشته شود.
ایجاد یک سیستم مدیریت دانش؛ پیش شرط نهادینه شدن دانش
در ادامه حسن هدایتی شیرسوار رئیس مرکز علمی کاربردی بابل با بیان این که مدیریت دانش، پلت فرم اصلی تمام زیرمجموعهها است، گفت: برای این که در این حوزه خوب عمل کنیم نیاز به یک مطالعه کامل داریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مدیریت، پدیده تعویض و تغییر سریع مدیران و گم شدن دانش است، یادآور شد: در سازمانهای مختلف تمامی دانش حول یک محور می گردد و در نبود این شخص تمامی اطلاعات از بین می رود.
هدایتی شیرسوار با یادآوری این امر که برای نهادینه شدن دانش در یک سازمان نیاز به یک سیستم مدیریت دانش است، افزود: در سیستم مدیریت دانش، مدیریت با افراد و ثبت و نگهداری دانش ضمنی، ویرایشگر پیشرفته جهت رسم جداول، درج تصویر و فرمول در متن دانش، پیوست دهی بدون محدودیت و... بخشی از کارکردهای بخش چرخه دانش است که بدون داشتن نرم افزار آن، مسیر توسعه همچنان گم می ماند.
رئیس مرکز علمی کاربردی بابل با بیان اینکه مسیر توسعه به شکل های مختلف پیموده شد اما به نتیجه نرسید تصریح کرد: عدم داشتن پلت فرم اصلی مانع طی کردن ادامه مسیر موفقیت خواهد بود.
هدایتی شیرسوار اظهار کرد: ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش، ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش، تشویق کار تیمی، اطمینان از ارزش و اعتبار دانشها، آگاهی از میزان اثربخشی دانشها در سازمان، کاهش زمان آموزش کارکنان و غیره از اهداف استفاده از نرم افزار مدیریت دانش است.
وی با بیان این که مدیریت دانش در وزارت علوم وجود ندارد و از آن بهرهبرداری نمی شود، تصریح کرد: دانش روایی شده، اثر بخشی خاصی ندارد و تمامی این موارد در این سیستم دارای ساختارهایی لازم است که یکی از آنها توانمندسازی مردم و شکل گیری سرمایههای اجتماعی است.
رئیس مرکز علمی کاربردی بابل با بیان این که در بحث توسعه باید مدرن شویم که یکی از شاخصهای اساسی آن استانداردسازی است، گفت: برای این امر باید اقتصاد مدیریت شده حاکم شود.
حرکت لاک پشتی در توسعه کشور
علی فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان در ادامه این جلسه با بیان این که باید به طور دقیق و شفاف اهداف نرم افزار مدیریت دانش مشخص شود، اظهار کرد: در بحث توسعه دیگر کشورها به سرعت حرکت می کنند اما حرکت کشورمان در این مهم لاک پشتی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از پارامترهای توسعه شکل گیری دولت الکترونیک است، یادآور شد: شیوه حرکت ما سنتی است و برای افزایش سرعت باید، اهداف، شیوه اجرا و هزینههای آن مشخص شود.
فلاح گفت: اگر کشورهای توسعه یافته رشد کردند و مشکلات کمی دارند دلیل اصلی آن تشکیل گروههای دانشی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان با اشاره به این که هر چه تعداد گروه ها در جامعه زیاد شود توسعه فهم ایجاد خواهدشد، اظهار کرد: دلیل اصلی مشکلات کشور این است که فرهیختگان کنار هم ننشسته اند.
وی افزود: فارغ از همه رشتهها و تفکرها به اندیشه همدیگر نیاز داریم و بسترسازی اتاق فکر بسیار قابل اهمیت است.
استانداری بهترین مکان برای استقرار سیستم مدیریت دانش
محمدکاظم حمزه پور مدرس دانشگاه نیز اظهار کرد: نرم افزارهای مدیریت دانش بر اساس ویژگیهای سازمانی پیاده می شود و باید مکان پیاده شدن این نرمافزار دقیقا مشخص شود.
وی افزود: استانداری محلی است که تمامی سازمانهای پراکنده زیرنظر آن قرار دارد، اگر مدیریت دانش آنجا پذیرفته شود قطعا این سیستم به کارگروهها نیز ابلاغ خواهد شد.
وجود موانع بیشمار در اجرایی شدن ایدهها مازندران مسعود فرجاد متخصص حوزه مدیریت و برنامهریزی در ادامه با اشاره به اینکه کمیته تسهیلگران توسعه شهرستان های مازندران با سرعت در حال شکلگیری نهایی است، گفت: مکاتبات لازم با شهرستانهای مختلف استان انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه هستههای فکری شهرستان محور، با همراهی فرمانداران در حال شکلگیری است، افزود: هرچند جای انجمن خیران فکری در استان خالی است، اما برندهایی در شهرستانها جمعآوری شد.
فرجاد با بیان اینکه در حوزه دریافت ایدهها مشکلی وجود ندارد، افزود: در بحث اجرای ایدهها موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد که باید با کمک اتاق فکر این موانع مرتفع شود.
مدل توانمندسازی و توسعه مشخص شود
هما رضایی قلعه، رئیس آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز گفت: برای توانمندسازی و توسعه باید مدل وجود داشته باشد.
وی افزود: باید مدل توانمندسازی در کمیته تسهیلگران مطرح و در کارگروه مدیریت دانش مورد بهرهگیری قرار گیرد.
بانک ایده، مکانی طلایی برای طراحی تا اجرای ایده
محسن غلامی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه جلسه اولویت را به بحث مدیریت دانش فرهنگ سازی داد و اظهار کرد: باید این نشستهای گروهی افزایش یابد و کارهای صورت گرفته در ادارات بررسی شود تا مشکلات مشخص و نتایج به دست آید.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه در بانک ایده توسعه استان مازندران ایدههای مختلف جمع آوری و منجر به فعالیت کارگروه اتاق فکر می شود، عنوان کرد: ثبت ایده به صورت آزادانه، بررسی توسط مدیریت کارگروه، ارسال ایده به کارگروهها، نمایش ایدههای برتر به صورت عمومی و غیره از اهداف این سایت است و مباحثه، طرح نظرات و سوالات نیز در این سایت دیده شده است.
نظام پیاده سازی مدیریت دانش طراحی شود
جواد رضائیان عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه علوم فنون مازندران با اشاره به اینکه نرم افزار، ابزار دانش است، اظهار کرد: باید به دنبال طراحی نظام پیاده سازی مدیریت دانش باشیم.
وی افزود: نرم افزار فرآیندهایی را که دغدغه کارگروه مدیریت دانش است، در خود دارد و به صورت پایلوت و عملیاتی در چند سازمان اجرا خواهد شد.
به گزارش ایکنا در این نشست سیده زینب تقوی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران، علی فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان، سیداحمد رضائیان رئیس گروه آموزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران و سید احمد حسینی سردبیر خبرگزاری ایسنا مازندران حضور داشتند. انتهای پیام