سهمیه استخدامی در دولت دهم به جامعه ایثارگری تعلق نگرفت/ اعتبار کارت ایثارگران تا پایان تیرماه
کد خبر: 3725587
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
ایزدی در پاسخ به پرسش ایکنا:

سهمیه استخدامی در دولت دهم به جامعه ایثارگری تعلق نگرفت/ اعتبار کارت ایثارگران تا پایان تیرماه

گروه جهاد و حماسه ــ معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: کارت شناسایی ایثارگران با طراحی خاصی صادر شده است و این کارت‌ها تا پایان تیرماه اعتبار دارد.

سهمیه استخدامی در دولت دهم به جامعه ایثارگری تعلق نگرفت/ اعتبار کارت ایثارگران تا پایان تیرماه

 به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مهدی ایزدی، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه ۵ خردادماه در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمان برگزار شد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اعتبار کارت شناسایی ایثارگران گفت: کارت شناسایی ایثارگران، کارت هویت آن‌ها محسوب می‌شود و از شش ماه پیش از سال ۹۰ تاکنون تمدید اعتبار شده بود. امسال اقدام به صدور کارت شناسایی جدیدی با طراحی خاصی کرده‌ایم؛ بنابراین کارت شناسایی قبلی تا پایان تیرماه اعتبار دارد.

وی افزود: تا پیش از قانون جامع خدمات ایثارگران، اشتغال برای جانبازان، فرزندان شهدا، فرزندان جانباز بالای ۲۵ درصد و پدران شهید (پدرانی که در سن شهید بودند) در نظر گرفته می‌شود، اما پس از تصویب قانون، جانبازان زیر ۲۵ درصد، خواهر و برادر شهید هم اضافه شده است. تا پیش از سال گذشته سامانه مشخصی برای ثبت اطلاعات بیکاران جامعه ایثارگری نداشتیم و از سال گذشته با ایجاد سامانه برخط همه اطلاعات در آن ثبت و قابل مشاهده است و شاهد آمار واقعی هستیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: طی چهار سال گذشته با پیگیری‌های مختلف، سهمیه استخدامی ویژه ایثارگران تفکیک و نظارت شده است و تاکنون یک مورد سهمیه سوخت نداشته‌ایم؛ در نهایت ۲۵ درصد سهمیه استخدامی برای گروه اول هدف‌مان و ۵ درصد برای گروه دوم هدف‌مان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره وضعیت سهمیه استخدامی جامعه ایثارگری بیان کرد: در سا‌ل‌های ۹۰ و ۹۱، دولت برای ۶۰۰ هزار سهمیه استخدامی مجوز صادر کرد که از این تعداد هیچ رقمی به ایثارگران اختصاص نیافت. این رقم به‌نوعی ظرفیت استخدامی شش سال آینده کشور را رقم می‌زد و اشتباه بزرگی بود که در آن زمان صورت گرفت. از آن زمان جامعه ایثارگری بسیار ضرر کرده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: از آنجا که دیگر سهمیه استخدامی نداشتیم و باید فکری به حال وضعیت بیکاری جامعه ایثارگران می‌کردیم، صندوق اشتغال را راه‌گشای موضوع دانستیم و این صندوق از سال گذشته یکصد و هفتاد میلیارد تومان از بانک‌های مختلف اعتبار گرفته و در حوزه اشتغال وام قرض‌الحسنه را ارائه داده است. همچنین از این وام‌ها شش هزار و پانصد فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: از آنجا که باید دستگاه‌ها ضرر سال 90-91 را جبران می‌کردند، سال‌ گذشته 11 هزار سهمیه استخدامی به جامعه ایثارگری تعلق گرفت.

ایزدی اظهار کرد: دو نوع متقاضی جویای کار داریم که می‌توان به متقاضیانی که شرایط استخدامی دارند و متقاضیانی که شرایط استخدامی ندارند. منظور از متقاضیانی که شرایط استخدامی ندارند این است که مدرک‌شان پایین‌تر از مقطع لیسانس است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 96 حدود 67 هزار افراد جویای کار داشتیم که از این تعداد 24 هزار تحصیلکرده و 42 هزار نیروی دیپلم و زیردیپلیم داریم. از میان 67 هزار نفر، نزدیک به شش هزار و پانصد نفر از اعتبارات صندوق استفاده‌ کرده‌اند و 11 هزار نفر از ظرفیت‌های استخدامی بهره‌مند شده‌اند.

ایزدی اظهار کرد: برای آن گروه از افرادی که زیردیپلم و دیپلم هستند، طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کرده‌ایم، تحت پوشش دوره‌های فنی و مهارتی قرار خواهند گرفت و به صورت تضمینی صاحب مشاغل خواهند شد. سال گذشته دوهزار و سیصد و هفتاد و دو نفر آموزش فنی و حرفه‌ای را سپری کرده‌اند.

وی با اشاره به تعداد گلزارهای شهدا گفت: دویست و بیست و سه هزار و ششصد و بیست مزار شهید در ایران داریم که در 20 هزار و 155 گلزار واقع شده است. از تعداد 20 هزار و 155 گلزار شهدا، 14 هزار و 980 گلزار شهید مناسب‌سازی و خاتمه یافته و 149 هزار و 480 مزار مناسب سازی شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: 5 هزار و 402 گلزاربرای مناسب‌سازی باقی مانده است. همچنین حفاظت، نگهداری و مرمت گلزار شهدا برعهده شهرداری است.

وی بیان کرد: 9 دستگاه اصلی کشور برای جبران ضرر دولت دهم درخصوص وضعیت استخدامی کشور، اقدام کرده‌اند که بخش عمده جذب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش بوده است. همچنین سازمان مالیاتی هم بخشی از این ضرر را با استخدام افراد واجدین شرایط استخدام جبران کرده است.

ایزدی اظهار کرد: سال گذشته 170 میلیارد تومان به صندوق اشتغال تزریق شده است و در سه ماهه اول امسال با کمک بانک‌ها و اقدام مؤثر صندوق توسعه ملی حدود یک هزار میلیارد تومان به صندوق اشتغال تخصیص یافته و وضعیت آن در مشاغل روستایی خوب است.

وی بیان کرد: بیست روز گذشته با سازمان تاکسیرانی تهران صحبت کرده‌ایم و براساس این مذاکرات پنج هزار نفر از تسهیلات سهمیه تاکسیرانی در 88 شهر کشوربهره‌مند خواهند شد و تا کنون این تسهیلات در 13 استان آغاز شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن، پیشنهاد افزایش وام مسکن را ارائه کرده‌ایم و آئین‌نامه ارائه  تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 تقدیم دولت کرده‌ایم و در کمیسیون اقتصادی دولت منتظر تصویب هستیم تا شاهد افزایش وام باشیم. همچنین در سال 96 مراجعان به مسکن، 46 هزار و 92 نفر بود.

وی بیان کرد:  در کمیسیون ماده 16 در سال 95 از دوهزار و پانصد و هشتاد و نه رأی صادر شده 602 نفر اعتراض‌شان را به دیوان عدالت اداری برده‌اند و از این تعداد سه رأی مثبت شده است. در سال 86، هشتاد و چهار شکایت به دیوان عدالت اداری ارائه شده که از این تعداد 33 شکایت وارد بوده است که نزدیک به 9/5 بوده است.

ایزدی اظهار کرد: تا کنون 650 هزار نفر مشمول دریافت کارت شناسایی ایثارگری شده که از این تعداد سیصد هزار نفر در سامانه ثبت درخواست منتشرشده است. همچنین تا به امروز 215 هزار کارت چاپ و به صورت پست سفارشی به درب منازل‌شان تحویل داده شده است. برای نخستین بار صدور کارت شناسایی نیازی به مراجعه حضوری فرد ندارد.

وی بیان کرد: کارگروهی را تشکیل داده‌ایم که براساس این کارگروه در حال بررسی موضوع صدور کارت شناسایی ایثارگران به جانبازان زیر 25 درصد هستیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: نرخ بیکاری جامعه ایثارگری کل کشور چهاردرصد است و نرخ بیکاری دو خراسان جنوبی و سمنان 2/2 درصد است. همچنین 10 هزار والدین شهدا در قید حیات‌اند و سالانه بین شش تا هفت هزار نفر سالانه از والدین جامعه ایثارگری، جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا فوتی داریم.

وی بیان کرد: جانبازان 70 درصد به هر دلیلی فوت کنند، شهید محسوب می‌شود اما جانبازان غیر 70 درصد به دلیل عوامل طبیعی فوت کنند، شهید محسوب نمی‌شود و تنها درحالی شهید محسوب می‌شوند که در اثر آسیب‌های مانده از جنگ باشد. همچنین جانبازانی که در دفاع مقدس حضور داشتند و به هردلیلی به غیر از عوارض جبهه فوت کنند، جانبازی‌شان 25 درصد می‌شود.

ایزدی اظهار کرد: به نسبت بودجه مصوب سال 96، چهاردرصد افزایش داشته‌ایم اما به نسبت بودجه عملکردی 500 میلیون تومان کاهش داشته‌ایم و در سال 97 قطعا با این وضعیت با کسری بودجه جدی در بنیاد شهید و امور ایثارگران روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام

captcha