تبیین دستاوردهای نمایشگاه بیست‌وششم قرآن و آغاز طرح ملی 1452
کد خبر: 3726140
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تبیین دستاوردهای نمایشگاه بیست‌وششم قرآن و آغاز طرح ملی 1452

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته با تبیین دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی قرآن، معرفی دبیر کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر، درگذشت هما شفابخش، بانوی کهنسال فعال قرآنی و آیین رونمایی از طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452و ... همراه بود.

تبیین دستاوردهای نمایشگاه بیست‌وششم قرآن و آغاز طرح ملی 1452

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ این هفته‌ با برپا نشدن چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تشریح فعالیت‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در سال 97، درگذشت بانوی فعال قرآنی، برپایی مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان، معرفی دبیر کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر، تبیین دستاوردهای بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ و... همراه  بود.

جلسه چهل‌‌‌و‌یکم شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل نشد 
چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مقرر بود، ابتدای هفته جاری برگزار شود به دلیل عدم حضور تعدادی از اعضا و به حد نصاب نرسیدن لغو شد. بر همین اساس در این جلسه علاوه بر حضور نیافتن هیچ یک از وزرای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو این شورا هستند، نیز حضور نداشتند تا به این ترتیب جلسه به دلیل نرسیدن به حد نصاب؛ لغو شود. این جلسه مقرر بود که به منظور بررسی موضوع اساس‌نامه اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مردمی کشور، رأی‌گیری برای انتخاب سه صاحب‌نظر و عضو مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بررسی وضعیت شوراهای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها برگزار شود.

معرفی دبیر کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر 

بنا به دعوت و درخواست مهدی قره‌شیخلو، رئیس کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور به عنوان دبیر این کمیته قرآنی معرفی شد.

تشریح فعالیت‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در سال 97

نشست خبری تشریح فعالیت‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور و مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به منظور تشریح و ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های سال ۹۶ و نیز اعلام برنامه‌های سال جاری در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

قره شیخلو در این نشست اظهار کرد: در سال گذشته ۴۰ عنوان برنامه در دستور کار داشتیم که بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها در چهار سرفصل کلی حمایت از برگزاری آموزش‌های قرآنی در دو بخش عمومی و تخصصی، ساماندهی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی مردمی، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و فعالیت‌های فوق برنامه عملیاتی شد. رئیس سازمان دارالقرآن الکریم سپس به برنامه‌های سازمان در سال جاری پرداخت و گفت: در سال  جاری نیز چیزی در حدود 40 برنامه تدارک دیده شده که بخش عمد‌ه‌ای از آن‌ها تقریبا شبیه گذشته است یعنی آموزش‌های عمومی و تخصصی خود را با محوریت توسعه کارگاه‌های سبک زندگی خواهیم داشت و بحث استعدادهای قرآنی را امسال با تفاوت‌هایی خواهیم داشت. در ادامه نیز سلیمی از انتشار کتاب کارنامه قرآنی چهل‌ساله نظام در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و انعکاس فعالیت‌های قرآنی چهار دهه گذشته در ایام دهه فجر خبر داد. 

مشروح مطالب این نشست را اینجا بخوانید.

درگذشت بانوی فعال قرآنی

«هما شفابخش»(نکوفال) معلم و خادمه قرآن کریم پس از عمری خدمت به ساحت قرآن کریم دار فانی را وداع گفت. این بانوی قرآنی بیش از 50 سال از ابتدای صبح تا شامگاه در منزل شخصی اش در خیابان هاشمی میزبان قرآن‌آموزان بوده است.

وقف آپارتمان میلیاردی با نیت برنامه‌های فرهنگی و قرآنی

واقف نیک‌اندیش «مهدی چالاک» با مراجعه به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان دومین وقف سال جاری و نخستین وقف قرآنی شهرستان کاشان در سال ۹۷ را به نام خود در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور ثبت کرد. این واقف ششدانگ از منزل مسکونی خود را به مساحت حدود ۲۵۰ متر مربع در شهر مشکات به پلاک ثبتی ۲۷۷ فرعی از ۵۸ اصلی به ارزش حدود یک میلیارد ریال را وقف کرد.

 

دستاوردهای بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تبیین شد

نشست خبری تبیین دستاوردهای بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. تلاش برای برگزاری همایش خادمان قرآن تا پایان تابستان امسال، پوشش ناقص نمایشگاه از سوی رسانه‌ ملی و احصا نشدن هزینه‌های کلی نمایشگاه تاکنون، تقویت حضور طیف علمی، حوزوی و دانشگاهی و نیز تقویت سطح جنبه‌های علمی و هنری نمایشگاه، راه‌اندازی سایت نمایشگاه و باشگاه مجازی مخاطبان، ورود به عرصه‌های جدید و ایجاد گفتمان تخصصی میان نخبگان پژوهش قرآنی، برپایی ۲۴ نشست تخصصی دانشگاهی در سطح بالا و در موضوعات سنتی و جدید با رویکردهای روزآمد و شأن دادن فعالیت‌ها و قابلیت‌های قرآنی به مخاطبان خارجی و... از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود.

مشروح مطالب این نشست را اینجا بخوانید.

آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲

مراسم رونمایی و آغاز طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های قرآنی کشور برگزار شد. موضوعاتی چون اینکه با اجرای این طرح در سال ۱۳۹۷، سی ‌و هفت سوره جزء سی‌ام قرآن مد نظر است و در سه گام تابستان از سوره ناس تا زلزال، پاییز امسال از سوره مبارکه طارق تا بینه و در زمستان ۹۷ نیز سوره نبأ تا بروج، از آخر جزء سی‌ام به سمت آغاز این جزء حرکت کند، در نظر گرفتن عدد ۲۰۰ هزار نفری برای این طرح از سوی سازمان دارالقرآن بسته به تأمین اعتبار لازم، برپایی این طرح با چهارآیتم از سوی رادیو قران از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از شنبه تا چهارشنبه چون آموزش حفظ قرآن، ترجمه آیات آموزش داده شده، استفاده از قصه‌های قرآنی و همچنین پخش نمایش‌های مرتبط با آن آیات و حضور  بیش از ۹ شبکه تلویزیونی دیگر علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما در این طرح و ... از جمله موضوعاتی بود که طی این جلسه بیان شد.

تفاهم‌نامه رادیو قرآن با شرکت آب منطقه‌ای تهران

جلسه همکاری رادیو قرآن و شرکت آب منطقه‌ای تهران با هدف تولید برنامه‌هایی با موضوع لزوم صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف در مصرف آب و معرفی و اطلاع‌رسانی استفتائات مراجع عظام تقلید روز دوشنبه، ۴ تیرماه با حضور کارشناسان و مدیران این دو مجموعه برگزار شد.در این جلسه مقرر شد تا برنامه‌هایی در قالب‌های نمایش، گفت‌وگو، آنونس، مسابقه و بسته‌های کوتاه آموزشی با مضامینی همچون لزوم صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف در مصرف آب در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، آب شرب و باغداری تولید و پخش شود.

اختتامیه یازدهمین دوره تخصصی «اقراء» برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره تخصصی «اقراء» با حضور جمعی از استادان، قاریان و حافظان ممتاز کشور، شنبه، ۹ تیرماه، ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به همت شورای عالی قرآن در مؤسسه احسن‌الحدیث برپا خواهد شد.

معرفی مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن 

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی حجت الاسلام و المسلمین علی ملانوری را به سمت مدیرکل ارتباطات و هماهنگی منصوب کرد. متن این حکم را اینجا بخوانید.

برپایی افتتاحیه طرح «قرآن؛ کتاب زندگی، ۱۴۵۲»

طرح فراگیر «قرآن؛ کتاب زندگی ۱۴۵۲» برنامه‌ای است که از ۹ تیرماه امسال با محوریت حفظ جزء سی‌ام به روی آنتن این رادیو می‌رود. این برنامه ۱۶ سوره پایانی را از سوره ناس تا زلزال هدف قرار می‌دهد و سعیش بر این است که مخاطبان، این سوره‌ها را در فصل تابستان حفظ کنند. برنامه قرآن، کتاب زندگی از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ به روی آنتن می‌رود و دو گروه برنامه‌ساز این برنامه را به مخاطبان و شنوندگان ارائه می‌دهند.

تمدید مهلت ثبت نام طرح «اسوه» تا ۱۰ تیرماه

بنا بر اعلام دبیرخانه طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه، در پی درخواست مخاطبان‌ مهلت عضوگیری جدید طرح از بین قاریان و حافظان ممتاز ۹ تا ۱۲ سال که پیشتر از ۲۵ خردادماه تا ۵ تیرماه اعلام شده بود، تا پایان روز یکشنبه، ۱۰ تیرماه ۹۷ تمدید شد.

مدیران ۳۱ استان همگام در اتخاذ تصمیم نهایی برای وضعیت ادغام اتحادیه کشوری

پیرو جلسات گذشته مدیران عامل استان‌ها و به منظور تبادل‌نظر و اتخاذ تصمیم نهایی درخصوص تعیین وضعیت ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور و تشکیل مجمع عمومی این اتحادیه، بررسی پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه کشوری و روند ادغام اتحادیه، جلسه مدیران عامل استان‌ها، چهارشنبه، ۲۰ تیرماه، ساعت ۹ صبح در دبیرخانه هیئت رسیدگی مستقر در سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل می‌شود.

برپایی سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان

سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از چهارم تا هفتم تیرماه در کنار جوار حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی الرضا(ع) برپا شد. این مسابقات در چهار رشته قرائت، حفظ، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام با رقابت بیش از ۳۰۰ نفر از برترین‌های فرهنگیان کشور برگزار شد.

انتهای پیام

captcha