عدالت اجتماعی تنها با شعار تحقق پیدا نمی‌کند
کد خبر: 3726906
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

عدالت اجتماعی تنها با شعار تحقق پیدا نمی‌کند

گروه معارف- یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر برقراری عدالت امکان‌پذیر نبود، خداوند نیز به آن امر نمی‌کرد، گفت: شعار دادن کاری از پیش نمی‌برد، مردم می‌خواهند نتیجه را ببینند.

عدالت اجتماعی تنها با شعار تحقق پیدا نمی‌کند

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: عدالت صفت خداوند است و بندگان خوب خدا صفات او را در خود پرورش می‌دهند. خداوند در آیه 90 سوره نحل می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبي‏ وَ يَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ خداوند به شما فرمان مى‌دهد تا براى پدید آمدن جامعه‌اى صالح، با مردم به عدل و داد رفتار کنید و به آنان نیکى کنید و حق خویشاوند را به او بپردازید، و شما را از کار زشت و ناپسند و از ظلم و سرکشى باز مى دارد. خدا به شما پند مى دهد، باشد که دریابید نیکبختى شما در به کار بستن این اندرزهاست».
وی ادامه داد: عدالت دو نوع فردی و اجتماعی دارد، عدالت فردی یعنی در همه کارهایمان اعتدال را رعایت کنیم، چراکه دین ما دین اعتدال است.
این استاد حوزه علمیه در توضیح عدالت اجتماعی افزود: عدالت اجتماعی یعنی در اجتماع و درمورد مسائل گوناگون میانه‌روی و اعتدال داشته باشیم. پس باید تلاش کنیم در درجه اول در مسائل فردی عادل باشیم و سپس این عدالت را در جامعه نیز پیاده کنیم. اگر در زندگی فردی عادل باشیم، اگر مبلغی را به ما بدهند که با افرادی تقسیم کنیم، اول سهم دیگران را می‌دهیم و بعد سهم خود را برمی‌داریم.
کوچک‌زاده گفت: کسی که می‌خواهد عدالت اجتماعی را برقرار کند اول منافع مردم را در نظر می‌گیرد. اگر عدالت در جامعه پیاده شود دیگر شاهد مسائلی مانند فقر و فساد و فحشا نخواهیم بود. اگر بتوانیم عدالت را در زندگیمان پیاده کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خداوند نیز به ما نظر لطف داشته باشد. در واقع خداوند به کسی رحم می‌کند که او نیز به مردم رحم کند.
وی خاطرنشان کرد: شاعر می‌گوید: «خدا را بر آن بنده بخشایش است/ که خلق از وجودش در آسایش است». اگر برقراری عدالت امکان‌پذیر نبود، خداوند نیز به آن امر نمی‌کرد. لذا ما هم با تمام وجود باید برای برقراری عدالت تلاش کنیم تا مردم نیز تاثیرات آن را ببینند. مقام معظم رهبری هم فرمودند: «کاری کنید که مردم اثر کار شما را در سفره خود ببینند»؛ شعار دادن کاری از پیش نمی‌برد، مردم می‌خواهند نتیجه را ببینند.
کوچک‌زاده تصریح کرد: اگر کسی شعار اصلاح اجتماعی داد، اما در زندگی شخصیش آن اصلاحات را پیاده نکرد، مردم نیز در جهت اجرای اهداف او قدمی برنمی‌دارند. فردی که در انتظار مصلح است خودش هم باید صالح باشد. گاهی صفات رذیله‌ای مانند منفعت‌طلبی، خودخواهی، بخل یا کینه مانع اجرای عدالت توسط افراد می‌شود.
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: خداوند می‌فرماید: « مردم عیال و نان‌خورهای من هستند. محبوب‌ترین آنها نزد من کسی است که لطفش به مردم بیشتر باشد و تلاشش هم برای حوائج مردم زیادتر باشد»؛ اگر این کارها را کردیم، می‌توانیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم، اما اگر هرکس به فکر این باشد که حقوق نجومی بگیرد یا اموالی را از بیت‌المال سرقت کند، عدالت هرگز برقرار نمی‌شود.
انتهای پیام

captcha