حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ جایگاه وفای به عهد در حقوق بشر
کد خبر: 3727477
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
آیت‌الله اراکی:

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ جایگاه وفای به عهد در حقوق بشر

گروه هنر ــ غربی‌ها و امریکایی‌ها در معادلات سیاسی خود و حتی در مسئله مهمی چون رعایت حقوق بشر منطق انسانی و الهی ما مسلمانان را ندارند و چون قدرتمندند و می‌توانند اعمال زور کنند، لذا به راحتی حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند و در چنین مناسباتی ما چاره‌ای جز قدرتمند شدن نداریم.

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ قدرتمند شدن ایران؛ ضامن عمل غربیان به وعده‌هایشان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی، عصر امروز سه‌شنبه 12 تیر با حضور برخی از مسئولان عالی‌رتبه کشور و همچنین نمایندگانی از جامعه فرهنگی و هنری در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

آیت‌الله محسن اراکی؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم با اشاره به مبانی حقوقی در فقه و فلسفه اسلامی به ذکر نکاتی در مورد ویژگی‌های حق و عدل از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: نخستین پرسشی که در اسلام مطرح می‌شود، این است که مبنای حق چیست و اینکه چرا فرد یا نهادی ذی‌حق است؟ که در فلسفه اسلامی پاسخی متقن و اساسی به این موضوع داده شده است.

وی ادامه داد: اساساً بر دو پایه اصلی و برهانی این مسئله مطرح می‌شود که اگر حق به شکل ذاتی تعلق به ماهیتی داشته باشد، لذا این امر نیازی به علت ندارد و در صورتی که ذاتاً دارای حق نباشد و از برون آن چیز باید بررسی شود، اینجاست که نیاز به علت داریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه گفت: در قاعده و پایه دوم بحث بر سر این است که حق و عدل دو واژه ملازم یکدیگرند و حق وجه نظری عدل است و عدل وجه عملی حق و هر حقی در عین حال عدل است و عدل معلول حق، لذا عدل نیاز به اتصال به حقی دارد که از جمله صفات ذاتی است و لذا نیاز به اثبات ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس ما برای عدل و حق یک زیرساخت ادله‌ای و برهانی داریم، چیزی که براساس منطق اسلامی و فلسفه وحیانی قابل اثبات است و از دیدگاه غربی این امر و این رابطه علت و معلولی مطرود بوده و از آنجا که سردمداران غربی اعتقادی به این معنا ندارند، لذا در عمل شاهد هستیم که حق و عدل در دیدگاه غربی مساوی با قدرت است.

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ قدرتمند شدن ایران؛ ضامن عمل غربیان به وعده‌هایشان

اراکی افزود: به عبارتی دیگر حقوق بشر غربی مبتنی بر قدرت است، چرا که اساساً مبنایی برای اثبات حق در نگرش و بینش آنها وجود ندارد و این‌گونه است که به طور مثال در سازمان ملل  و شورای امنیت آن 5 کشور قدرتمند به لحاظ تسلیحاتی و فناوری هر جا که مصالح خود را در خطر ببینند چون قدرت و غلبه بر کل جهان در دستان آنهاست، لذا حق وتو نیز به آنها داده می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه گفت: مسائلی که حداقل در یک قرن اخیر به عنوان فجایع انسانی از آن یاد می‌شود، نظیر تجاوز و اشغال سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم غاصب اسرائیل همگی بر این منطق پوچ و ضدبشری استوار هستند، به این معنی که چون قدرت داریم و زورمدار هستیم، ولو شده به قیمت از بین رفتن جان و مال و ناموس عده‌ای ذی حق در جهان، این حق را به خود می‌دهیم که به حقوق آنها تجاوز و تعدی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نکته جالب توجه اینکه حتی ما به عنوان مسلمان که به وعده الهی پایبند هستیم که قطعاً نباید زیر بار زورگویی و چپاول دول قدرتمند و زورگو برویم، اگر حتی بر فرض محال پایبند به آن چیزی باشیم که به طور مثال در سازمان ملل در جریان است و منطق سیاسی دولت‌های زورگو را باور داشته باشیم، باز اینجا با پدیده شوم و حیرت‌آوری مواجه هستیم و آن حقوق بشر امریکایی است، چرا که امریکا نشان داده است در بسیاری از مقاطع و برهه‌ها حتی با منطق سیاسی و ادعای حقوقی هم پیمانانش در سازمان ملل به عنوان نهادی که اساساً برخاسته تا احقاق حق نماید نیز مخالف است و اخیراً شاهد هستیم که خود را از بسیاری از معاهده‌ها و کنوانسیون‌های جهانی نیز خارج کرده است.

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ قدرتمند شدن ایران؛ ضامن عمل غربیان به وعده‌هایشان

اراکی اظهار داشت: به راستی در این بلبشوی جهانی که حق و ناحق دچار گرد و غبار شده است، تکلیف چیست و چگونه می‌توان اطمینان داشت در بسیاری از مذاکرات و وعده و وعید‌های دولت‌های غربی و در رأس آنها امریکا، طرف مقابل زیر قول و وعده خود نخواهد زد؟ پاسخ به این پرسش این است که ما به عنوان مسلمان و متعهد و ملتزم به قرآن و عترت براساس نص صریح قرآن در سوره انعام که می‌فرماید: «اوفو بالعقود» خود را پایبند و ملزم به رعایت عهد و قول خود خواهیم دانست، هرچند که ممکن است طرف مقابل کافر و مشرک و غیرمسلمان نیز باشد که البته قرآن در این باره نیز گفته است که هر جا طرف مقابل بدعهدی کرد تو نیز مجاز هستی که عهد خود را بشکنی. با این وجود مسئله‌ای که بسیار اهمیت دارد اینکه در مورد مسائل اخیر در عرصه سیاسی طرف مقابل که خود را ملزم به رعایت فرامین الهی نمی‌داند، با این اوصاف پس تکلیف چیست؟

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنان خود گفت: پاسخ روشن است، از آنجا که مبنای حقوق بشر امریکایی و غربی قدرت و غلبه است، لذا ما نیز باید به چنان قدرت و نیرویی دست پیدا کنیم که هر جا مشاهد شد طرف مقابل قصد شیطنت و برهم زدن معاهدات و وعده‌های خود را دارد، با استفاده از حربه قدرت و اعمال فشار او را مجاب به رعایت حقوق ما نماید؛ امری که ما بر رسیدن آن بسیار تأکید داریم و مسئولان نظام نیز هوشیارانه به آن می‌پردازند و تجهیز موشکی و اصرار بر تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای در منطقه از جمله مصادیق آن است.

این گزارش حاکی است در ابتدای مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی که اجرای آن را رسالت بوذری به عهده داشت، حجت‌الاسلام محرابی؛ معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: متأسفانه مدیریت استعمار بر بشر امروز با استفاده از ابزار حقوق بشر در حال تجلی است و با وجود آنکه نخستین دستور همه ادیان الهی به رعایت حقوق بشر استوار است، در جهان امروز شاهد هستیم که غرب و امریکا از این ابزار در جهت تضعیف ملت‌های مستقل و سرکوب آنها و ادیان الهی و توسعه و تقویت لیبرالیسم استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: امسال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی واقع شده‌ایم، انقلابی که به قوام و پختگی رسیده است اما شاهد هستیم که دشمنان درصدد هستند که انقلاب را در همین 40 سالگی سرنگون نمایند، این در حالی است که در ایالات متحده امریکا به عنوان سردمدار این جریان 7 ایالت وجود دارد که به زور در ائتلاف امریکا قرار دارند و بسیاری از رفراندوم‌ها همچون کالیفرنیا و تگزاس علیرغم قول مسئولان برگزار نمی‌شود.

محرابی تصریح کرد: 38 میلیون سیاه‌پوست در امریکا از کمترین میزان سواد و خدمات بهداشتی برخوردار هستند و بیش از 180 فیلم در هالیوود علیه سرخپوستان امریکا به عنوان ساکنان واقعی این سرزمین طی دو سال اخیر ساخته شده است؛ پس چگونه است که امریکا با وجود نقض حقوق بشر در کشور خود داعیه حقوق بشر را در کشورهای دیگر دارد و به واسطه سعی در منزوی کردن نظام‌های بحقی همچون ایران را دارد؟

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در پایان سخنان خود گفت: به حول و قوه الهی بر این توطئه ننگین دول غربی و امریکا که با ادعای دروغین حقوق بشر سعی در انزوا و در نهایت تجزیه ایران دارند، فائق خواهیم آمد و من اعتقاد دارم که ایران نیز قدرت به تجزیه امریکا را دارد و اگر اراده کند، خواهد توانست با وجود نارضایتی موجود در برخی از ایالات امریکا کاری انجام دهد که مردم آن مناطق برضد حکومت مرکزی آمریکا شوریده و ادعای جدایی‌طلبی از خاک امریکا را داشته باشند.

در ادامه این مراسم عزیزی؛ حقوقدان به نمایندگی از مسئولان برگزاری نشست‌های علمی و سمینارهای پژوهشی این جشنواره گزارشی از برگزاری این نشست‌ها ارائه کرد و گفت: پیش از برگزاری این مراسم سه نشست در قالب سه پنل شامل «ماهیت، مفهوم و مبانی حقوق بشر امریکایی»، «نقد عملکرد حقوق بشری ملت امریکا در جهان» و «نقد عملکرد حقوق بشر امریکا نسبت به دولت و ملت ایران» ارائه شد.

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ قدرتمند شدن ایران؛ ضامن عمل غربیان به وعده‌هایشان

سپس در بخش علمی و پژوهشی از نفرات زیر با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر به عمل آمد:

جواد حاجی‌پور از البرز، محمد صدری، محمدحسین زاهدیان، حسین قاضی‌زاده، مرتضی رفیعی، محمدصادق کوشکی، محسن ابوالحسنی از تهران.

 در ضمن مهدی سعیدی از تهران نیز به خاطر تألیف کتابی در این مضمون مورد تقدیر قرار گرفت.

این گزارش حاکی است در بخش تقدیر ویژه این جشنواره نیز از محمد گلریز؛ خواننده انقلابی و خانم معصومی اصلی؛ فعال فرهنگی جوانان و بانوان در حوزه استکبارستیزی نیز با اهدای تندیس جشنواره قدردانی شد.

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ قدرتمند شدن ایران؛ ضامن عمل غربیان به وعده‌هایشان

در ادامه این مراسم در بخش جنبی نیز برگزیدگان به شرح زیر مورد تقدیر قرار گرفتند:

محمد مرادی، مهدی صالح‌زاده(اپلیکیشن موبایل و فضای مجازی)، مسعود حسن‌لو، جلال عرب‌نژاد، محمدمهدی خیراندیش، حامد فقهی نجف‌آبادی (ایده پردازی بازی‌های رایانه‌ای) و امید استیلی، ابوالفضل کرمانی‌نسب و مهدی بکایی (کلیپ و نماهنگ).

همچنین پیش از تقدیر از برگزیدگان این جشنواره در دو بخش هنری و ادبی، اسماعیل آجرلو؛ دبیر این جشنواره به ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره پرداخت و مطالبی مشابه آنچه که در نشست خبری این جشنواره عنوان کرده بود را در این مراسم ایراد کرد.

حقوق بشر غربی مبنایی جز قدرت و غلبه ندارد/ قدرتمند شدن ایران؛ ضامن عمل غربیان به وعده‌هایشان

در نهایت پیش از تقدیر از برگزیدگان بخش هنری و ادبی جشنواره از کتاب «گزارش نقض حقوق بشر توسط امریکا در سال‌های 2016 و2017» با حضور آیت الله اراکی رونمایی شد.

حاشیه‌ها

از نکاتی که در این همایش می‌توان به آن اشاره کرد، بی‌نظمی در برگزاری این مراسم بود، چنان که با وجود حضور میهمانانی که از راه‌های دور به تهران آمده و قصد داشتند پس از مراسم به شهرهای خود بازگردند، مراسم با 50 دقیقه تأخیر آغاز شد و به دلیل نبود برنامه‎ریزی مناسب، سخنران حدود 40 دقیقه‌ به سخنرانی پرداخت که این از حوصله حضار خارج بود و بسیاری از آنها به علامت اعتراض مراسم را ترک کردند. چنین بی‌نظمی و تضییع وقت عموم مردم با توجه به عنوان همایش برای حضار این جلسه جای سوال بود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیان   

 

    

captcha