ارائه گزارشی از کرسی‌های نفحات‌ در برنامه رادیویی افق
کد خبر: 3728375
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

ارائه گزارشی از کرسی‌های نفحات‌ در برنامه رادیویی افق

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر دارالقرآن نفحات القرآن در برنامه زنده رادیویی افق به بیان اهداف و ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز درباره اجرای کرسی‌های تلاوت قرآن در مساجد پرداخت.

نگاهی به برنامه پخش کرسی‌های تلاوت«دارالقرآن نفحات‌القرآن» تهران در برنامه رادیویی «افق»
به گزارش ایکنا؛ مسعود سیاف‌زاده، مدیر دارالقرآن نفحات‌القرآن در برنامه زنده رادیویی «افق» در رابطه با معرفی این مرکز گفت: اسم دقیق این مرکز، دارالقرآن است و هنوز به مؤسسه تبدیل نشده است‌. این دارالقرآن از سال ۱۳۹۳ طی مراسمی با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی با هدف ترویج فرهنگ قرآنی تأسیس شد.

این قاری قرآن در رابطه با هدف تأسیس و علت نام‌گذاری این دارالقرآن بیان کرد: نام این مرکز را از حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گرفتیم که می‌فرماید: «اِنّ لِلّهِ في أيّامِ دَهرِكُم نَفحاتٌ اَلا فَتَرَصَّدوا لها»، در ايام عمر شما گاهی نسيم رحمت اِلهي می‌وَزَد و زمينه موفقيت به دست می‌آيد، شما بکوشيد و برای کمال بهره‌برداری همواره در کمين باشيد».(بحارالانوار، ج ٧٨، ص ١١٣) تا با کرسی‌هایی که برگزار می‌کنیم، مردم را از این نسیم بهره‌مند سازیم.

سیاف‌زاده در رابطه با برگزاری کرسی‌ها اظهار کرد: از ابتدا حس کردیم اگر قاری ثابت بشیند تا جمعیت سراغش بیاید جلسات خلوت می‌‌شود پس به شیوه پیامبر عمل ‌کردیم، یعنی در ابتدا با هیئت‌امنای مساجد صحبت کردیم تا بتوانیم به امر مقام معظم رهبری جامه‌عمل بپوشانیم و جلساتی را برای شنیدن قرآن فراهم کنیم.

این حافظ کل قرآن افزود: به دلیل اینکه در ابتدای کار از نظر مالی در تنگنا بودیم و توان دعوت قاری و حتی پرداخت هزینه ایاب و ذهاب را نداشتیم و خودم نیز در زمینه قرآن فعالیت‌های داشتم، جلسات را آغاز کردم. زمانی که خبر نشر داده شد قاریان برجسته به صورت داوطلب در جلسات شرکت کردند.

مدیر دارالقرآن نفحات در رابطه با مکان برگزاری کرسی‌های تلاوت اظهار کرد: دارالقرآن ما در جنوب شرق تهران، سمت خیابان پیروزی است که از مساجد همان محل، محافل را آغاز کردیم و اولین کرسی را در مسجد رحمتیه و جلسات بعدی را به صورت گسترده در تمام سطح تهران برگزار کردیم. البته استقبال در جنوب تهران بیشتر بود همچنین در زمان حادثه پلاسکو به منظور همدردی با داغ‌دیدگان در ایستگاه‌های آتش‌نشانی کرسی‌هایی را برگزار کردیم. 

سیاف‌زاده ادامه داد: مسجد رحمتیه، مسجد الغدیر و مسجد امام حسین(ع) از جمله مساجدی هستند که در آنها کرسی‌ها به صورت ثابت برگزار می‌شوند. هفته‌ای یک بار در یک مسجد حاضر می‌شویم، حتی شده در شب‌های مناسبتی در یک شب به چند مسجد نیز می‌رویم.

وی افزود: نکته تأسف‌بار این است که در تهران که پایتخت یک کشور اسلامی است، انتظار مشاهده جلسات قرآن، بسیار زیاد است، اما متأسفانه مردم در بسیاری از مساجد از این برنامه تعجب کرده بودند این افراد حتی قاری را از نزدیک و مستقیم ندیده بودند و از تلاوت نوجوانان با این کیفیت تعجب می‌کردند.

مدیر دارالقرآن نفحات تصریح کرد: نفحات یک جریان‌سازی را راه انداخته است. بعد از ما چهار مؤسسه دیگر این کار را ادامه می‌دهند و انتظار می‌رود در این زمینه ابتکار باشد، اما متأسفانه بیشتر تقلید است.

وی در رابطه با کیفیت اجرای کرسی‌ها گفت: این کرسی‌ها بعد از نماز مغرب وعشاء به مدت ۲۰ دقیقه برگزار می‌شود که در حین تلاوت برگه‌هایی در رابطه با تفسیر و در انتها، کتابچه‌های دارالقرآن در رابطه با نحوه حفظ موضوعی قرآن پخش می‌شود.وحید وکیلی مجری طرح کرسی‌های تلاوت در شهرستان ارومیه

در ادامه این برنامه، وحید وکیلی یکی دیگر از مجریان این طرح در استان ارومیه در مصاحبه تلفنی در رابطه با کرسی‌های تلاوت بیان کرد: این حرکت بسیار خوبی است که در حال اجرا است. این موضوع مد نظر مستقیم مقام معظم رهبری بود و تأکید ایشان بر برگزاری جلساتی برای شنیدن قرآن است. این کرسی‌های اذان‌گاهی در فرهنگ‌سرای شهرستان ارومیه از آبان ۹۴ در حال برگزاری است که تا به حال هزار کرسی در مراحل استانی، کشوری و بین‌المللی برگزار شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی برگزاری این برنامه که خاص تلاوت است از سوی شورای عالی قرآن ارومیه با مساجد شهر انجام شد که البته بسیار سخت بود. این جلسات به گونه‌ایی است که بعد از نماز مغرب، قاری منتخب ۲۰ دقیقه تلاوت می‌کند و حاضران گوش می‌دهند.

این قاری قرآن گفت: برنامه‌های یک ماهه کرسی‌ها همراه با اسم قاری در سطح شهر منتشر می‌شود که علاقه‌مندان به انتخاب خودشان در جلسات شرکت می‌کنند.

وکیلی در پایان در رابطه با بهتر شدن وضعیت کرسی‌ها تصریح کرد: ارگان‌های متصدی باید قبول کنند که این کاری است که باید انجام شود، اما متأسفانه به این باور نرسیدند که این امر لازم است که اگر به این باور برسند، مشکل حل می‌شود. همچنین با توجه به دستور رهبر انقلاب باید دستور ویژه برای برگزاری این کرسی‌ها دهند و حتی بودجه لازم را نیز در اختیار مجریان قرار دهند. هماهنگی با مساجد و حمایت از جوانانی که در این مسیر اجرایی قرار می‌گیرند از جمله کارها برای تقویت و بهتر شدن اوضاع کرسی‌های تلاوت و یا اذان‌گاهی در کشور است.

سیاف‌زاده در ادامه صحبت‌هایش در رابطه با اولین فوتسال بین جلسات قرآنی بیان کرد: در جلسات قرآن تعدادی از افراد ثابت با وجود اینکه قرآن می‌خوانند، اما شاید هیچگاه نتوانند به سطح بین‌المللی برسند و این در صورتی است که در رشته‌های دیگر مانند ورزشی و یا علمی، ظرفیت‌های دیگری داشته باشند که فعلا خواستیم از ظرفیت‌های ورزشی قرآنیان در رشته فوتسال استفاده کنیم. که از ۱۰ تا ۱۲ مرداد ماه ۲۵ تیم از سراسر کشور از جمله مشهد، قزوین، تهران و... در مسجد الغدیر حاضر می‌شوند و مسابقات با حضور داوران رسمی برگزار خواهد شد. همچنین رونمایی از پوستر مسابقات نیز توسط محمد انصاری، بازیکن تیم پیروزی در جلسات قرآن رونمایی شد.

مدیر دارالقرآن نفحات در رابطه با فعالیت‌های خارج از کشور این مرکز بیان کرد: با توجه به روابطی که بین دوستان در خارج از کشور از جمله مناطق سیبری، کشورتایلند داشتیم، توانستیم این کرسی‌ها را در مراکز اسلامی برخی کشورهای خارجی با حضور قاریان ایرانی و خارجی نیز برگزار کنیم.

یادآور می‌شود، برنامه رادیویی «افق» کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است و فاطمه رحمانی، تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارد و این برنامه روزهای شنبه از ساعت ۱۴:۳۰ به مدت ۴۵ دقیقه و به صورت زنده با مجری ـ کارشناسی محمدرضا پورمعین پخش می‌شود.

انتهای پیام

captcha