امام صادق(ع)؛ احیاگر مباحث کلامی در جامعه اسلامی
کد خبر: 3728635
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

امام صادق(ع)؛ احیاگر مباحث کلامی در جامعه اسلامی

گروه معارف- یک استاد حوزه علمیه گفت: امام صادق(ع) با تربیت افرادی که در زمینه مباحث کلامی تبحر داشتند، در رشد و تعالی جامعه اسلامی نقش مؤثری ایفا کردند.

امام صادق(ع) احیاگر مباحث کلامی در جامعه اسلامی بودند

آیت‌الله محمدعلی مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: در دوران بنی‌عباس، اختلافات فکری افزایش یافته بود و امام صادق(ع) با تشکیل جلسات و تربیت شاگردان، توانستند تحول بزرگی در جامعه به وجود آورند. دانشمندان در جلسات امام شرکت کرده و از مباحث ایشان بهره می‌بردند، به همین علت این جلسات از نظر علمی، مورد توجه عموم قرار گرفت.
وی افزود: ابوحنیفه رئیس مذهبی حنفی می‌گوید اگر آن دو سالی که شاگرد امام صادق(ع) بودم، نبود و من از محضر ایشان استفاده نکرده بودم، هلاک می‌شدم. حضور امام صادق(ع) از نظر علمی در جامعه بسیار مفید بود. چون در زمان ایشان اختناق وجود داشت، حضرت مجبور به تقیه بودند؛ لذا بیشتر روایات در خصوص تقیه از ایشان صادر شده است، چون برای حفظ جان شیعیان، به آنها دستور می‌دادند کاری نکنند که باعث قتل و کشتارشان شود.
این استاد حوزه بیان کرد: روایاتی که از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده، در مجموع بیشتر از کل روایات منقول از بقیه معصومین(ع) می‌باشد و کتاب‌های روایی مملو از روایاتی است که امام صادق(ع) نقل کرده‌اند، بنابراین حضرت در زمینه‌های مختلف، صاحب‌نظر بودند که هرکدام از آنها باید جداگانه بررسی شود؛ حتی در رابطه با مسائل بهداشتی و طبی نیز مطالب زیادی از ایشان نقل شده است.
آیت‌الله مقدس خاطرنشان کرد: چون در زمان امام صادق(ع)، مذاهب مختلفی به وجود آمده بود و مباحث کلامی بسیار زیادی جریان داشت، حضرت افرادی را تربیت کردند که در زمینه این مباحث بسیار متبحر بودند. ایشان می‌فرمودند «دوست دارم از میان شما افرادی باشند که برای مردم فتوا دهند و مسائل‌شان را بیان کنند. در واقع تربیت افراد از سوی ایشان در تربیت جامعه بسیار مؤثر بود.
انتهای پیام

captcha