اجرای بیش از 1600 متر کتیبه‌نگاری اماکن مقدسه/ طول کتیبه و عرض خط؛ شاخص تعیین زمان انجام کار
کد خبر: 3728848
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
گفت‌وگو با کتیبه‌نگار حرم حضرت رقیه(س)؛

اجرای بیش از 1600 متر کتیبه‌نگاری اماکن مقدسه/ طول کتیبه و عرض خط؛ شاخص تعیین زمان انجام کار

گروه هنر ــ کتیبه‌نگار حرم حضرت رقیه(س) و حضرت معصومه(س) از کتیبه‌نگاری اماکن مقدسه به طول 1600 متر یاد کرد و گفت: طول کتیبه و عرض خط، دو موضوعی است که میزان زمان انجام کار را تعیین می‌کند.

بیش از 1600 متر کتیبه‌نگاری اماکن مقدسه/ طول کتیبه و عرض خط؛ شاخص تعیین زمان انجام کار

محسن کشفی، کتیبه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به اینکه کتیبه‌نویسی را از سال 70 آغاز کرده است، افزود: کتیبه‌نویسی خود را به صورت حرفه‌ای با خط کوفی در محراب مسجد جمکران آغاز کردم.

وی به کتیبه‌نویسی‌هایی که بعدها انجام داده است اشاره و عنوان کرد: این کتیبه‌نگاری‌ها در کشورهای بحرین و سوریه و شهر قم انجام شده است. من خط ثلث و گاهی با خط نسخ کتبیه نوشته‌ام که این میزان کتیبه‌ها بیش از هزار متر می‌شود.

کشفی با اشاره به اینکه به پدرش نیز کمک کرده است و در این حین حدود 500، 600 متر به عنوان معاونت و کمک‌یار کتیبه نوشته است،‌ گفت: 10 سال پیش حسینیه‌ای در بحرین بود که اکنون نمی‌دانم هنوز پابرجاست یا خیر و من کتبیه‌نگاری آن را در حدود 250 متر با پدرم انجام دادیم.

وی همچنین درباره کتیبه‌نگاری در سوریه عنوان کرد: در حرم حضرت رقیه (س) نیز بخش‌های مختلفی را کتیبه‌نگاری کردم. بخش‌هایی از حرم با خط استاد فضائلی بازسازی شده است. من سوره فجر را در کتیبه دور گنبد که 100 ـ 120 متر بود انجام دادم.  

کشفی به احادیثی که در کتیبه‌نویسی حرم حضرت رقیه (س) انجام داده است اشاره و بیان کرد: خطی که در آن تخصص دارم و معمولاً کتیبه‌نویسی می‌کنم ثلث و نسخ است،‌ ولی در عین حال گاهی اوقات با خط کوفی نیز به نوشتن کتیبه می‌پردازم.

وی درباره میزان زمان لازم برای کتیبه‌نویسی گفت: این موضوع به طول کتیبه بستگی دارد. همچنین عرض خط که بیشتر یا کمتر از 50 سانتی‌متر باشد نیز موضوع دیگری است که زمان انجام کار به آن وابسته است. برای مثال برای کتیبه‌نگاری 100 تا 120 متر با توجه به زمان اندکی که در اختیار کتیبه‌نویس گذاشته می‌شود،‌ معمولاً یک ماه طول می‌کشد.

کشفی ادامه داد: در کتیبه‌نویسی روش کار به این صورت است که با دو مداد خط را بنویسیم که در قالب دو سوی پرگار در کنار هم است و در دو طرف آن مداد گذاشته می‌شود و وسط آنها خالی است. کاشی‌کار از این خط فتوکپی و اوزالید می‌گیرد و کار را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ارائه کار کتیبه‌نویسی به صورت یکسان است و همه کتیبه‌نویسان به صورت دو مداده و تو خالی کتیبه می‌نگارند،‌ گفت: برای سرعت انجام کار ابداعاتی لحاظ کرده‌ام که بتوانم سرعت کارم را بیشتر کنم.

کشفی همچنین اظهار کرد: در حرم حضرت معصومه (س) نیز قطعاتی را کتیبه‌نگاری کرده‌ام،‌ ولی اندک است. این کتیبه‌ها در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه(س) جای دارد که سوره کوثر و احادیثی بر آن نقش بسته است.

وی در پایان گفت: کتیبه‌نگاری نیاز به دقت زیادی دارد و از سویی زمانی که به کتیبه‌نویس داده می‌شود اندک است و این موضوعات را می‌توان از سختی‌های کار به شمار آورد.

گفت‌و‌گو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha