بلوف‌زنی؛ تاکتیک ترامپ برای کشاندن ایران پای میز مذاکره/ مقطع فعلی، بدترین دوره برای گفت‌وگو با امریکا
کد خبر: 3729932
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲
سیدجلال ساداتیان عنوان کرد:

بلوف‌زنی؛ تاکتیک ترامپ برای کشاندن ایران پای میز مذاکره/ مقطع فعلی، بدترین دوره برای گفت‌وگو با امریکا

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر فروپاشی اقتصاد ایران و درخواست مذاکره ایران با آمریکا در آینده، گفت: ترامپ یک بیزینس‌من است که سابقه کارها و فعالیت‌های او بیشتر در زمینه قمارخانه‌داری بوده و غالبا با بلوف‌زنی سروکار داشته است و در خصوص ایران نیز از چنین تاکتیکی استفاده می‌کند.

یکشنبه ارسال شود// ترامپ اوضاع نامناسب اقتصاد کشور را نشانه‌ تمایل ایران به مذاکره تلقی کرده است/ مقطع فعلی، بدترین دوره برای گفت‌وگو با آمریکا

به گزارش ایکنا، دونالد ترامپ روز پنجشنبه، 21 تیرماه، در یک نشست خبری در بروکسل در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تنش‌ میان آمریکا و ایران گفت: موافقم که ممکن است بین ما و آنها تنش باشد. با این حال، آنها اکنون در مقایسه با گذشته، با احترام بسیار بیشتری برخورد می‌کنند. می‌دانم که مشکلات بسیار زیادی دارند و اقتصادشان در حال فروپاشی است. می‌دانم که آنها بالاخره با من تماس می‌گیرند و می‌گویند بیا معامله کنیم. آنها اکنون دارند مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند.

بلوف‌زنی؛ تاکتیک ترامپ در تعامل با دولت‌های مختلف

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در لندن و کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این اظهارات ترامپ و تأثیر عملکرد داخلی در شکل گرفتن چنین برداشتی از سوی وی نسبت به ایران گفت: آقای ترامپ یک بیزینس‌من است که سابقه کارها و فعالیت‌های او بیشتر در زمینه قمارخانه‌داری بوده و لذا غالبا با بلوف‌زنی سروکار داشته است.

وی ادامه داد: ترامپ با همین پیشینه، در فعالیت‌های سیاسی نیز از چنین تکنیکی بهره می‌گیرد و در جاهای محتلف از این بلوف‌ها زده است. به طور مشخص در اجلاس اخیر ناتو که در بروکسل تشکیل شد ترامپ در دیدار دبیرکل ناتو ابتدا حملات بسیار شدیدی به ناتو و اعضای آن انجام داد و اعلام کرد اعضا باید سهم پرداختی خود به ناتو را به 4 درصد برسانند تا دبیرکل ناتو سایر اعضا را به پرداخت 2 درصد ناخالص ملی خود صرف امور دفاعی و هزینه‌های ناتو راضی کند، اما ترامپ در دیدار با مرکل، وقتی با مواضع تند مرکل و تأکید وی بر استقلال مواجه شد لحن آرام‌تری به خود گرفت.

ترامپ اوضاع نامناسب اقتصاد کشور را نشانه‌ تمایل ایران به مذاکره تلقی کرده است  

ساداتیان اظهار کرد: پس ترامپ در جاهای مختلف از ابتدا از این بلوف‌ها استفاده کرده و در خصوص ایران نیز از چنین تاکتیکی استفاده می‌کند. اکنون هم در حالی که هنوز به تعبیری «نه به بار و نه به دار است» به دلیل برخی به‌هم‌ریختگی‌ها و آشفتگی‌ها در عرصه اقتصاد داخلی در اثر بی‌بصیرتی و ناکافی بودن اقدامات دولت، ترامپ این شرایط را دال بر این گرفته که ایران در مسیر تسلیم شدن حرکت می‌کند و حاضر است مذاکره کند. البته حرف‌هایی هم در گوشه و کنار شنیده می‌شود که افرادی دارند مذاکراتی را با امریکایی‌ها انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به مقاطع مختلف تاریخی پس از انقلاب در روابط میان ایران و امریکا گفت: البته در گذشته موقعیت‌های برای مذاکره با امریکا وجود داشت که می‌شد از آن طریق مشکلات را حل و فصل کرد. یا زمانی که خانوم مادلین آلبرایت، به نوعی بابت دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 عذرخواهی کرد، از جمله مقاطعی بود که می‌شد مذاکرات را شکل داد یا جلوتر از اینها در زمان ریگان امکان حل و فصل مشکلات با انجام مذاکرات امکان‌پذیر بود.

مقطع فعلی، بدترین دوره زمانی برای مذاکره با امریکا

وی تأکید کرد: اما مقطع فعلی برای گفت‌وگو و مذاکره با امریکا آن هم به شکلی که آقای ترامپ می‌خواهد، بدترین مقطع زمانی است. بهتر است این مقطع و دوره زمانی را از سر بگذرانیم. حتی در اوج جنگ ویتنام، مشاهده شد که ویتنامی‌ها با امریکایی‌ها در پاریس گفت‌وگو و مذاکره کردند.

ساداتیان با بیان اینکه به عقیده من مذاکره با امریکا برای حل و فصل قضایا ایرادی ندارد، گفت: مذاکره در این مقطع و به این شکلی که ترامپ به دنبال ان است کاملا غلط است. بی‌تردید باید از موضع عزت مذاکره کرد.

اجازه ندهیم دیگران واسطه مذاکره ما با آمریکا شوند

وی تصریح کرد: با مذاکره رو در رو می‌توانیم مسائل خود را حل و فصل کنیم. اجازه ندهیم که دیگران واسطه ما شوند یا اجازه ندهیم در شرایطی که در موضع ضعف قرار داریم با این کشور گفت‌وگو کنیم بلکه باید در زمانی که شرایط معمولی و عادی داریم مسائل و مشکلات خود را حل و فصل کنیم.

ساداتیان با بیان اینکه چه نگرانی بابت مذاکره با امریکا وجود دارد، گفت: چرا عده‌ای تا این حد مذاکره را به تابو تبدیل کرده‌اند اما در این مقطع بر مذاکره با امریکا تأکید می‌کنند؟ در موضع ضعف نباید با امریکا گفت‌وگو کرد اما وقتی در شرایط عادی قرار داریم می‌توانیم مانند قضیه برجام به گفت‌وگو بنشینیم؟ مگر با بقیه کشورهای دنیا هیچ اختلاف و مشکلی نداریم و این فقط امریکاست که نمی‌توان با آن مذاکره کرد.

کاردار اسبق ایران در لندن عنوان کرد: در مجموع باید گفت مذاکره با امریکا در شرایطی که تلقی ضعف ایران می‌رود غلط است ولی زمانی که شرایط کشور مساعدتر شد و در یک روند عادی قرار گرفت حتما باید تمام حرف‌های خود را رو در رو بزنیم و نخواهیم که این حرف‌ها را از طریق دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای بیان کنیم.

ساداتیان با بیان اینکه خوشبختانه در کشورمان مذاکره‌کننده‌های قوی وجود دارد که می‌توانند ولو اینکه نتیجه کم حاصل شود، با امریکا مذاکره کنند، گفت: ایران که دیگر در دیپلماسی از کره شمالی پایین‌تر نیست. اما همان کره شمالی از موضع قدرت و قوت خودش با امریکا مذاکره می‌کند و هنوز سلاح‌های اتمی خود را دارد در حالی که ما نیاز به سلاح اتمی نداریم و مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران در موارد دیگری است و راجع به آن مسائل می‌توانیم گفت‌وگو و مذاکره کنیم.

انتهای پیام

captcha