حضرت معصومه(س)، الگوی نسل جوان در کسب علم و تقواست
کد خبر: 3730256
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

حضرت معصومه(س)، الگوی نسل جوان در کسب علم و تقواست

گروه معارف- یک استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به مقام و مرتبه علمی و معنوی حضرت معصومه(س) گفت: جوانان امروز با الگوگیری از شخصیت والایی همچون حضرت معصومه(س) که نقش معلم را برای زنان مدینه ایفا می‌کردند، باید همواره به دنبال یاد دادن و یاد گرفتن باشند.

حضرت معصومه(س)، الگوی نسل جوان در کسب علم و تقواست

حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سالروز ولادت حضرت معصومه(س) اظهار کرد: با توجه به مرتبه علمی و معنوی آن حضرت، طبق فرموده امام موسی کاظم(ع)، هم‌کفو ایشان برای ازدواج وجود نداشت، همچنین شرایط سیاسی و خفقان موجود در آن زمان باعث بروز حساسیت‌ها نسبت به خانواده موسی‌بن‌جعفر(ع) و دوری مردم از خانواده اهل‌بیت(ع) شد؛ در واقع این تفکر در اذهان عمومی شکل گرفته بود که داماد این خانواده از تشنجات مصون نخواهد بود.
وی بیان کرد: امام رضا(ع) به علت صفاتی همچون پاکدامنی، تقوا و بندگی خداوند، خواهر خود را معصومه لقب دادند. حضرت فاطمه معصومه(س) دارای علم لدنی بودند که به دلیل مرتبه تقوای ایشان همچون نوری از جانب خداوند به ضمیر باطنشان الهام شده بود. درجه تقوا و علم آن عالمه غیر متعلمه تا اندازه‌ای بود که پدرشان در اهمیت مقام علمی آن حضرت سه مرتبه فرمودند «فداها ابوها».
این استاد حوزه افزود: حضرت معصومه(س) علی‌رغم شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه، با تکیه بر عزت و بزرگی شخصیت خود توانست در قله عصمت قرار گیرد، بنابراین چنین الگویی پیام استقامت را به جوانان دنیای مدرنیته مخابره می‌کند. با توجه به مضمون حدیثی از امام موسی‌ کاظم(ع) مبنی بر اینکه «وقتی پنجمین فرزند من از نظرها غایب شد، مواظب دین خود باشید که بسیاری از دین خارج می‌شوند و طولانی شدن زمان غیبت نوعی امتحان است»، این معنا به ذهن متبادر می‌شود که چه بسا در افرادی مثل حضرت معصومه(س)، اهمیت علم و دانایی در گرو بندگی و عصمت ایشان بوده است.
حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «شیعه یا باید معلم باشد یا متعلم»، گفت: جوانان امروز با الگوگیری از شخصیت والایی همچون حضرت معصومه(س) که نقش معلم را برای زنان مدینه ایفا می‌کردند، باید همواره به دنبال یاد دادن و یاد گرفتن باشند.
وی با اشاره به ضرورت آگاهی زنان از مسئولیت‌های اصلی خود تصریح کرد: زنان باید بدانند که الگوهایی نظیر حضرت معصومه(س) آرامش و لذت‌ واقعی زندگی را در چه چیزی جستجو می‌کردند. در شرایطی که جامعه دچار بحران الگو شده، اسلام از زندگی چنین اسوه‌هایی الگوسازی کرده است.
این پژوهشگر حوزه دین با اشاره به اینکه افزایش جرم‌ و جنایت در دنیای امروز با خلأ معنویت ارتباط مستقیم دارد، افزود: دنیای اسلام زمانی مهد تمدن و خاستگاه علوم جدید بود، ولی متأسفانه امروز فرهنگ اسلامی متزلل شده است. نسل جوان باید اصول و موازین زندگی اهل‌بیت(ع) را سرلوحه خویش قرار دهد، ولی به علت فقر فرهنگ مطالعه از این موضوع غافل مانده است.
وی خاطرنشان کرد: بشریت امروز خویشتن خویش را گم کرده و دچار خلأ معنوی شده که مصداق آن، گرایش به عرفان‌های نوظهور و کاذب است، اما باید بداند که آرامش واقعی در پرتو پیروی از اهل‌بیت(ع) و پرداختن به معنویت حاصل می‌شود.
انتهای پیام

captcha