شورای نگهبان، خط مقدم دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام است
کد خبر: 3730711
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

شورای نگهبان، خط مقدم دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام است

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان اصفهان گفت: شورای نگهبان از افتخارات نظام و خط مقدم دفاع از اسلامیت، جمهوریت و استقلال کشور است.

شورای نگهبان، خط مقدم دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام است

مرتضی طبیبی، رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به ضرورت تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: مردم ایران در صدها سال قبل ملتی مذهبی و متشرع بودند و حکومت‌های پادشاهی و استبدادی که خود را تابع هیچ قانونی نمی‌دانستند، بر آنها فرمان می‌راندند؛ تا اینکه اواخر دوره قاجار، مردم از ظلم و بی‌عدالتی به تنگ آمده، قیام کردند و خواستار تاسیس عدالت‌خانه و تبدیل حکومت از استبدادی به مشروطه شدند، به این معنا که پادشاه بر اساس قوانین و نه میل و اراده شخصی حکومت کند.
وی افزود: در حکومت مشروطه، تشکیل شورایی از فقهای طراز اول برای بررسی مصوبات و قوانین پیش‌بینی شده بود تا مغایر موازین شرعی نبوده و بدون نظر این شورا لازم‌الاجرا نباشند، ولی این شورا هرگز تشکیل نشد و قابلیت اجرایی پیدا نکرد. این تجربه تلخ به هنگام تدوین قانون اساسی در ذهن رهبران انقلاب وجود داشت و باعث شد تشکیل نهادی جامع به نام شورای نگهبان قانون اساسی پیش‌بینی شود تا تمام مصوبات مجلس به لحاظ عدم مغایرت با قانون اساسی و موازین شرع، به تایید این شورا برسد.
رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان اصفهان ادامه داد: بر این اساس، تلاش نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی به تشکیل شورا نگهبان به عنوان نهادی بسیار قوی برای حمایت و صیانت از قانون اساسی و موازین شرع منجر شد و این نهاد از ابتدا تاکنون وظایف خود را به خوبی انجام داده است و شاهکاری در قانون اساسی محسوب می‌شود.
طبیبی با بیان اینکه شورای نگهبان بیشتر یک نهاد حقوقی - فقهی است، گفت: انتقادات به این نهاد، از جانب گروه‌های سیاسی و با اغراض سیاسی مطرح می‌شود. شورای نگهبان مثل کوه یخی است که سه چهارم آن زیر آب قرار دارد و آنچه عموم مردم به عنوان کارکرد شورای نگهبان می‌شناسند، تایید یا رد صلاحیت افراد به هنگام انتخابات است، در حالی که وظیفه شورای نگهبان فراتر از اینهاست و تمام مصوباتی که مجلس تحت هر عنوانی تصویب می‌کند، باید از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسان این نهاد باید درباره آن اظهار نظر کنند.
وی تصریح کرد: سوابق علمی رسیدگی‌های شورای نگهبان به قوانین مصوب مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون، منبع و ذخیره‌ای عظیم برای محققان حوزه حقوق عمومی و حقوق اساسی است تا متوجه شوند که چقدر درباره مصوبات و عدم مغایرت آنها با قانون اساسی و موازین شرع، بحث و بررسی علمی انجام شده است.

شورای نگهبان افتخار نظام اسلامی است
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: به نظر من، شورای نگهبان در زمینه نظارت بر مصوبات مجلس که بیشترین حجم مسئولیت این نهاد را به خود اختصاص داده، بسیار عالی عمل کرده و به عنوان مفسر قانون اساسی نیز واقعا برای مقامات اجرایی و قضایی کشور راهگشا بوده است. از طرف دیگر، شورای نگهبان به صورت غیر مستقیم بر مصوبات شوراهای شهر و روستا نظارت کرده و تمام مصوبات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های قوه مجریه نیز نظارت دارد تا مغایر با قانون اساسی و موازین شرع نباشد و اگر استفساریه‌ای از این نهاد صورت گرفت، موظف به رسیدگی و اظهار نظر است.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای انتخابات از وظایف بسیار مهم شورای نگهبان است، افزود: همین وظیفه است که اغلب به چالش کشیده می‌شود. به هر حال فرد رد صلاحیت شده و طرفدارانش از این اتفاق ناراحت می‌شوند، ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم و اعضای محترم شورای نگهبان اعم از حقوقدانان و فقها را می‌شناسم، آنها کسانی نیستند که برای دنیای افراد، آخرت خود را بر باد دهند و تنها ملاکشان، قانون اساسی و موازین شرع است و بر اساس قوانین و در حوزه اختیارات خود اظهار نظر می‌کنند. اتفاقا این مورد، ویژگی مثبت شورای نگهبان است.
طبیبی اضافه کرد: بنده مکرر در استان اصفهان شاهد بوده‌ام که افراد از جناح‌ها و گرایش‌های مختلف سیاسی، تایید یا رد صلاحیت شده‌اند. شورای نگهبان کاری به گرایش سیاسی افراد ندارد و بر اساس قوانین عمل می‌کند. افراد با قانون مصوب مجلس در خصوص شرایط یک نماینده، سنجیده می‌شوند، اگر واجد شرایط بودند، تایید صلاحیت شده و اگر واجد شرایط نبودند، رد صلاحیت می‌شوند.
وی عملکرد شورای نگهبان را بسیار عالی ارزیابی کرد و گفت: شورای نگهبان از افتخارات نظام و خط مقدم دفاع از اسلامیت، جمهوریت و استقلال جمهوری اسلامی است. اگر چه احتمال لغزش و اشتباه در این نهاد وجود دارد، ولی نمی‌توان آن را دلیلی برای تضعیف این نهاد بسیار ارزشمند دانست، باید آن را تقویت کرد، چرا که به نفع و مصلحت کشور و مردم است.
انتهای پیام

captcha