جشنی برای تصویب یک قانون/ چشم امید هزاران معلول به اجرا
کد خبر: 3730949
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

جشنی برای تصویب یک قانون/ چشم امید هزاران معلول به اجرا

گروه جامعه ــ در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، در مقابل سؤال اصحاب رسانه که آیا این قانون اجرایی خواهدشد؟ مسئولان گفتند: بله.

به گزارش ایکنا؛ از سال 91 که مسئله اصلاح قانون حمایت از معلولان کلید خورد تاکنون هفت سال گذشته است، شاید همین کش و قوس‌ها و طولانی شدن مدت زمان ارائه لایحه تا تصویب آن که به صورت رسمی از سال 94 تا 97 به طول انجامید موجب شد که سازمان بهزیستی به دلیل تصویب این قانون جشنی ملی برپا و از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب این قانون قدردانی و تجلیل کند، آن هم در بهترین سالن پایتخت، یعنی سالن اجلاس سران.

از صبح امروز تعداد زیادی از معلولان کشور (افراد با معلولیت‌های مختلف حتی متعدد)، مسئولان سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد حمایت از معلولان که نقش مهمی در تدوین این قانون داشتند، نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که بیشترین نقش را در تصویب این قانون بر عهده داشتند، مسئولان سازمان بهزیستی و البته وزیر رفاه در سالن اجلاس حاضر شدند.

یک سال است که قانون غربالگری ژنتیک اجرا نمی‌شود چون ...

مراسم با قرائت قرآن با صوتی بسیار زیبا آغاز شد. قاری مراسم، امیر رضا رحیمی، نابینای کشورمان که مقام دوم مسابقات قرآن نابینایان جهان را دارد، بود. در ادامه سرود ملی پخش شد اما «گروه ناشنوایان دستان گویا» سرود ملی کشورمان را به زبان اشاره اجرا کردند و در ادامه محسنی‌بندپی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی طی سخنانی با افتخار از ماده 75 برنامه ششم توسعه که تلاشی برای پیشگیری از معلول‌زایی است سخن گفت و عنوان کرد: برای پیشگیری از معلول‌زایی غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج را اجباری کردیم اما یک سال است که این قانون اجرایی نمی‌شود به دلیل تعللی که یکی از شرکای اجتماعی ما انجام داده است. ما هزینه مشاوره ژنتیک خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند را برای بارداری دوم می‌دهیم تا معلول‌‌زایی به صفر برسد.

وی عنوان کرد: تمامی فعالیت‌های اثربخش بهزیستی دو برابر شده است و اورژانس اجتماعی نیز در تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر فعال است. الگوی دادگاه درمان‌مدار در شش استان کشور در حال اجرا است که بر اساس آن نگاه به افراد معتاد به عنوان یک فرد بیمار است نه یک فرد مجرم و این الگو در سال جاری در سایر استان‌ها هم گسترش خواهدیافت.

بندپی در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان نیز گفت: مشکلات معلولان در بند‌ بند این قانون دیده شده است و باید شرایط اجرایی کردن این قانون را فراهم‌کنیم.

در ادامه مراسم، پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند در مقابل افراد معلولیت مسئول هستند گفت: بعد از ۴۰ سال پس از انقلاب با قرآن بیگانه هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه به نقش مهم مساجد در رفع مشکلات اشاره و تصریح کرد: نمی‌شود پذیرفت در محله‌ای مسجد هست معلول و مسکین هم هست، اما مسجدی‌ها به آنها توجه ندارند. این نماز باطل است نمازی مقبول است که نمازگزار به نیازمندان و مسکینان توجه کند.

جشنی برای تصویب یک قانون/ چشم امید هزاران معلول به اجرا است

با تشکیل کارگروه اجرایی زمینه اجرای قانون را فراهم کنید

قرائت بیانیه فعالان امور معلولان در خصوص قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که توسط دکتر خواجه حسینی نابینای کشورمان که در حوزه حمایت از معلولان فعالیت دارد قرائت شد. در این بیانیه از تمامی دستگاه‌ها خواسته شد با تشکیل کارگروه اجرایی زمینه اجرای قانون را فراهم کنند، همچنین از وزارت تعاون انتظار می‌رود با تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون و اخذ گزارش عملکردهای دستگاه‌ها و ارائه به نهادهای ناظر اقدام کنند. همچنین جامعه معلولان کشور از مسئولان انتظار دارند ستاد هماهنگی مناسب‌سازی با حضور شبکه‌های مردم‌نهاد تشکیل شود و آگاه‌سازی جامعه و ارتقای سطح آگاهی عمومی را در دستور کار خود داشته باشند.

در ادامه مراسم از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و نمایندگان مجلس و نیز وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی به خاطر تلاش‌هایی که برای تدوین و تصویب این قانون انجام داده‌اند قدردانی و از کتاب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت رونمایی شد.

وزیر رفاه نیز که متن سخنرانی خود را گم کرده بود، طی سخنانی کوتاه قول داد که تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این قانون به کار بندد.

به گزارش ایکنا؛ سؤال مهم خبرنگاران در این مراسم تقدیر، در خصوص اجرایی شدن این قانون بود و حتی بارها از مسئولان مختلف وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و نمایندگان مجلس توسط خبرنگاران رسانه‌های مختلف سؤال شد آیا به راستی این قانون اجرایی می‌شود یا مانند سایر قوانین صرفاً تصویب شده است؟

حضور تعداد زیادی از معلولان در سالن، خوشحالی و امیدواری آنها در خصوص نتایجی که اجرایی شدن این قانون می‌تواند در پی داشته باشد اما چیز دیگری بود.

ای کاش در این مراسم علاوه بر معلولان، کودکان کار و خیابانی و کودکان آسیب دیده اجتماعی و نیز زنان آسیب‌دیده کشورمان حضور داشتند تا نمایندگان مجلس آنها را هم می‌دیدند شاید زودتر به فکر تصویب قوانین مربوط به این گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب دیده می‌افتادند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید!

انتهای پیام

captcha