جمهوری اسلامی با الگوگیری از اهل‌بیت معتقد به تعامل با جهان بوده و هست
کد خبر: 3731415
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین:

جمهوری اسلامی با الگوگیری از اهل‌بیت معتقد به تعامل با جهان بوده و هست

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین گفت: جمهوری اسلامی با الگوگیری از اهل‌بیت(ع) که همواره بر ترویج گفت‌وگو، پذیرش سخن حق و پرهیز از خشونت تأکید می‌کردند، معتقد به تعامل با جهان بوده و هست.

جمهوری اسلامی با الگوگیری از اهل‌بیت معتقد به تعامل با جهان بوده و هست

به گزارش ایکنا از قزوین، پیش از ظهر امروز، نشست خبری معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین برگزار شد، در این نشست علیرضا آشناگر با اشاره به سالگرد پذیرش برجام اظهار کرد: پس از سالگرد پذیرش برجام که دستاورد بزرگی برای جامعه بشری بود و دیپلمات‌های ما توانستند با قدرت‌های بزرگ به جمع‌بندی برسند؛ روز بیست و‌هفتم تیر ماه به‌عنوان روز گفتگوی سازنده و تعامل با جهان نام‌گذاری شد، گرچه برجام با بدعهدی آمریکایی‌ها روبه‌رو شد و رئیس جمهور آمریکا آن را نقض کرد، اما ایران می کوشد تا آن را احیا کند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین در ادامه بیان کرد: روز گفتگوی تمدن‌ها در شرایطی طرح شد که جهانیان جنگ تمدن‌ها را مطرح می‌کردند؛ اما جمهوری اسلامی با الگو گیری از اهل‌بیت که همواره بر ترویج گفت‌وگو، پذیرش سخن حق و پرهیز از خشونت تأکید می‌کردند معتقد به تعامل با جهان بوده و هست.
وی گفت: برای تحقق توسعه جوامع بشری گفتگو، تبادل‌نظر و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی شهروندان به‌ویژه نخبگان، ضروری است و با این نگاه اتاق گفت‌وگو تشکیل خواهد شد.
آشناگر با اشاره به لزوم تشکیل اتاق گفت‌وگو خاطرنشان کرد: مدیران به‌شدت به نظرات نخبگان و مشارکت آحاد مردم احتیاج دارند و هرچه فرهنگ گفت‌وگو گسترش پیدا کند، به‌طور طبیعی فرهنگ مدارا و دموکراسی در جامعه جریان خواهد یافت.
وی افزود: همانگونه که قبل از انتخابات منشور حقوق شهروندی منتشر شد و همین موضوع نشان داد که دولت عزم خود را برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی و علمی جزم کرده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: ۲۶ اتاق فکر در استان فعال خواهد شد؛ ازجمله اهداف تشکیل این اتاق‌ها می‌توان به فراهم آوردن بستر مناسب برای ارتباط نخبگان با مدیران، مسئله‌یابی و اولویت‌بندی مشکلات شهرستان‌ها، مواجهه دانش‌محور با مشکلات، افزایش غنای تصمیم‌گیری و بسترسازی گفت‌وگو میان مردم و دولت، جلب مشارکت نخبگان در اداره امور شهری، ایجاد همدلی میان مردم و مدیران در درک مسائل و مشکلات جامعه، آسیب‌شناسی و اصلاح فرآیندهای محدودیت آفرین در ارتباط مردم و مسئولان، استفاده از نظرات نخبگان برای حل مشکلات و درنهایت نهادینه کردن فرهنگ تعامل و گفت‌وگو برای ایده پردازی در جامعه اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد فرهنگ گفت‌وگو از سال‌های ابتدایی زندگی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در مدارس و در امتداد آن آموزش عالی در دانشگاه‌ها باید تلاش کند تا با روش‌های درست و کارشناسی شده در میان دانش آموزان و دانشجویان این فرهنگ را که می‌توان با همفکری و ایده پردازی به نتایج مثبتی رسید ایجاد کند.
آشناگر تصریح کرد: قطعاً یکی از برنامه‌های دشمن ایجاد اختلاف میان قومیت‌های مختلف ایرانی است که این شکاف میان قومیت‌ها را می‌توان با استفاده از همین فرهنگ گفت‌وگو از بین برد در این میان رسانه‌ها می‌توانند ضرورت و اهمیت گفت‌وگو و همفکری در بین مسئولان و مردم را تبیین و فراگیر کنند.
وی گفت: راه مقابله با دشمن انسجام و وحدت است و این امر ممکن نمی‌شود مگر با رفع کدورت‌ها و رفع کدورت‌ها نیز با گفت‌وگو قابل‌دستیابی خواهد بود.
نخبگان جامعه حلقه ارتباط میان مردم و مسئولان هستند
در این نشست صفر فضلی مدیرکل سیایی استانداری با اشاره به چرایی تشکیل این اتاق‌های فکر گفت: ساختار تصمیم‌گیری در عرصه سیاست‌گذاری در کشور ما محدود است درحالی‌که همه سیاست‌ها باید ارزیابی‌شده و آنچه از دل مردم برمی‌آید مبنا قرار گیرد.
وی افزود: هر دولتی بخواهد موفق شود و پویا باشد باید از دل مردم بیرون بیاید و در این میان حلقه رابطی باید میان مردم و مسئولان وجود داشته باشد؛ نخبگان جامعه درواقع این واسطه‌ها هستند و با مشورت و تعامل با آن‌ها می‌توان به سمت توسعه گام برداشت.
فضلی تصریح کرد: برای اداره کردن درست، منطقی و کارشناسی جامعه باید از سه گروه نخبگان فکری، اقتصادی و نخبگان قدرت استفاده کرد که اگر این سه گروه به هم نزدیک شده و نقاط مشترک باهم داشته باشند با سرعت بیشتری به سمت توسعه پیش خواهیم رفت.
این مسئول اظهار کرد: با این تفاسیر طرح اتاق گفت‌وگو با در نظر گرفتن مبانی نظری تشکیل اتاق فکر، اهمیت و ضرورت گفت‌وگو، همبستگی اجتماعی، الزامات گفت‌وگو، اهداف و برنامه‌های اتاق گفت‌وگو، وظایف محوری و خصوصیات اعضای اتاق گفت‌وگو تشکیل شده است.
انتهای پیام

captcha