«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن با خدمات ویژه به روستائیان
کد خبر: 3731718
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶

«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن با خدمات ویژه به روستائیان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر ولایت به‌عنوان نخستین مرکز قرآنی در شهرستان قائن موفق به تربیت نیروهای متخصص قرآنی و ارائه آموزش‌های قرآنی ـ فرهنگی به روستاهای اطراف شده است.

عصمت شریف‌نژاد، مدیر مؤسسه کوثر ولایت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره روند تأسیس مؤسسه و فعالیت‌های آن اظهار کرد: بنده در یک خانواده مذهبی متولد و رشد پیدا کرده و علاقه شدیدی به تلاوت، صوت و لحن قرآن کریم داشتم و همیشه به دنبال تقلید این نوع تلاوت‌های اساتید بودم.

مدیر مؤسسه کوثر ولایت ادامه داد: در این راستا با سؤالاتی که در ذهن داشته در جلسه قرآن شهرستان گناباد شرکت کردم و برخی از سؤالاتم درباره تلاوت در این جلسات پاسخ داده شد. زمانی که به شهرستان قائن بازگشتم فضا را برای ارائه آموزش های قرآن مناسب دانسته و تلاشم این بود که بتوانم آموخته‌های قرآنی را در این شهرستان برای علاقه‌مندان ارائه کنم.

شریف‌نژاد افزود: در آن دوران، دسترسی به نوارهای صوتی آموزشی و اینترنت وجود نداشت و اطلاعات کمی درباره آموزش قرآن وجود داشت و تنها شبکه قرآن که در آن زمان به تازگی راه‌اندازی شده بود در ساعت مشخصی به بحث آموزش قرآن می‌پرداخت، اما همواره به‌دنبال راهی برای آموزش قرآن به مردم شهرستان بودم.

وی با اشاره به اینکه در جلسات قرآن بسیاری شرکت کرده و از آنها بهره‌مند شده است، بیان کرد: طی جلسات قرآنی که در این مدت در آنها حضور داشتم، در جلسه استاد قنات(نخستین معلم قرآن شهرستان قائن) که یکی از جلسات موفق و پرمحتوای شهرستان بود، شرکت کردم.

مدیر مؤسسه کوثر ولایت در ادامه به چگونگی آغاز فعالیت‌های خود اشاره کرد و افزود: پس از تصمیمی که برای ارائه آموزش قرآن به مردم گرفته شد، در ابتدای امر کلاس‌های آموزشی از یک اتاق در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آغاز و سپس در مهدیه و در انتها در منزل یکی از خادمان قرآن کریم ادامه پیدا کرد.

«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن و خدمات ویژه به روستائیان

وی با اشاره بر اینکه در ابتدا برای علاقه‌مند شدن مردم در کوی و برزن به دنبال قرآن‌آموز و مخاطب بودم، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مخاطبان را برای حضور در جلسات تشویق کنیم، با نزدیک شدن به مردم آنها را برای شرکت در جلسات قرآن تشویق و تبلیغ می‌کردیم و این روال ادامه پیدا کرد تا اینکه موفق به شکل‌گیری جلسات قرآن به صورت رسمی شدیم.

مدیر مؤسسه کوثر ولایت ادامه داد: متأسفانه در آن زمان موضوعی درباره چگونگی تأسیس مؤسسه و یا مدرسه قرآن وجود نداشت و تنها برپایی جلسات قرآن کریم محوریت قرار داشت. در سال 1385 شبکه قرآن اعلام کرد که دوره تربیت مربی قرآن در خراسان جنوبی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها مراجعه کنند که بنده با مراجعه به اداره و همکاری خانم دهقان‌نژاد از کارشناسان این مرکز، دوره را گذرانده و به فکر پیدا کردن متخصصان در این زمینه بودیم.

وی به چگونگی تأسیس مؤسسه اشاره کرد و افزود: در همان زمان بود که پیشنهادی مبنی بر تأسیس مؤسسه‌ای قرآنی در شهرستان به ما داده شد و بنده با علاقه‌ای که به امر آموزش قرآن داشتم آن را قبول و به دنبال راه‌اندازی مؤسسه رفتم.

شریف‌نژاد ادامه داد: پس از تلاش‌های بسیار، خوشبختانه در سال 86 موفق به دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی شده و فعالیت‌های این مرکز در منزل یکی از خادمان قرآنی ادامه پیدا کرد، البته لازم به گفتن است که مکان مؤسسه با مشکلاتی مانند نبود امکانات برخوردار بود که پس از گذشت مدتی، مهدیه شهرستان قائن در اختیار مؤسسه قرار گرفت و آغاز رسمی فعالیت‌های این مرکز با برگزاری جشنی به همین مناسب آغاز شد. در حال حاضر فعالیت‌های مهدیه تحت عنوان کانون قائم آل‌محمد(عج) در حال انجام است.

«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن و خدمات ویژه به روستائیان

مدیر مؤسسه کوثر ولایت افزود: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر ولایت پس از مهدیه، به ساختمان استیجاری نقل مکان کرد و در حال حاضر پس از گذشت چندین سال، موفق به تأسیس دو شعبه و چندین پایگاه آموزشی شده‌ایم که یکی از پایگاه‌ها به نام مرکز تربیت مدرس نام گرفته است که در تربیت مربیان متخصص تا کنون تلاش‌هایی را انجام داده است. این مؤسسه تنها به راه‌اندازی پایگاه در شهرستان اکتفا نکرد و پایگاه‌های آموزشی بسیار دیگری در روستاهای اطراف و مساجد راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره بر هدف تأسیس مؤسسه تصریح کرد: هدف از تأسیس این مؤسسه، آموزش قرآن و تلاوت‌های زیبا به نوجوانان و جوانان و آشنایی آنان با مفاهیم کلام‌الله و همچنین ارائه آموزه‌های قرآن در راستای سبک زندگی بود.

مدیر مؤسسه کوثر ولایت به دیگر اهداف این مؤسسه اشاره کرد و افزود: هدف دیگری که برای راه‌اندازی این مؤسسه در نظر داشتم، این بود که بتوانم در راستای این مؤسسه، علاقه‌مندان را تشویق به راه‌اندازی خانه‌های قرآن و مؤسسات کنم، به نحوی که دسترسی به کلاس‌های قرآن آسان باشد. زمانی که تعداد مؤسسات گسترش یابد، فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حفاظ عملی می‌شود و هر مؤسسه می‌تواند چندین قرآن‌آموز را تربیت کند.

شریف‌نژاد علت نامگذاری مؤسسه را اینطور بیان کرد و گفت: در ابتدای امر برای نامگذاری با همکاران مشورت کرده که پس از پیشنهاد چندین نام، نام «کوثر ولایت» که منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) است و در میان اذهان عمومی از بیشترین معنویت برخوردار بود، در نتیجه به نام این مؤسسه انتخاب شد.

وی با تأکید بر اینکه این مؤسسه به عنوان نخستین مرکز قرآنی در شهرستان قائن از استان خراسان جنوبی است، گفت: مؤسسه طی سال‌های گذشته موفق به کسب افتخاراتی در زمینه‌های مختلف آموزشی و تربیتی شده است که می‌توان به تأسیس مرکز تربیت مدرس به عنوان بزرگترین موفقیت اشاره کرد. همچنین با برگزاری 52 کلاس در روستاها در سال 1388 به عنوان مؤسسه برتر انتخاب شد.

«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن و خدمات ویژه به روستائیان

وی افزود: شعب و پایگاه‌های این مرکز تاکنون حافظان و قرآن‌آموزان زیادی را تحت پوشش قرار داده است و فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی را برای قرآن‌آموزان برپا کرده است. یکی از تصمیماتی که این مؤسسه دارد این است که برگزاری محافل را به سمت دانشگاه‌ها سوق داده و همچنین فضاهایی که بیشترین متقاضی را برای یادگیری قرآن دارند، تقویت کنیم.

مدیر مؤسسه به فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه اشاره کرد و افزود: عمده فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه در بخش قبل از دبستان با ارائه دروسی مانند روخوانی، روان خوانی قرآن، حفظ آیات کاربردی، حفظ جزء30 قرآن کرمی، قصه‌نویسی و شعرخوانی با محتوای قرآنی و غیره است. همچنین در بخش بزرگسالان برنامه‌های حفظ قرآن کریم، روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم و غیره در نظر گرفته شده است که البته بر اساس نیاز مخاطبان دوره‌های آموزشی تغییر می‌کند. به طور تقریبی می‌توان به حضور بیش از 200 قرآن‌آموز در مؤسسه و شعب این مرکز اشاره کرد. از دیگر فعالیت‌های مؤسسه اعزام اساتید و مربیان به نهادها و مراکز دیگر برای تدریس آموزش قرآن کریم است که تاکنون با استقبال خوبی همراه بوده است. همچنین برگزاری محافل انس با قرآن به نام شهدا در هر شهرستان و منطقه از دیگر برنامه‌هایی است که تا کنون از سوی کؤسسه کوثر ولایت طراحی و برگزار شده است.

«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن و خدمات ویژه به روستائیان

مدیر مؤسسه کوثر ولایت به نقاط قوت و ضعف این مؤسسه اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت این مؤسسه داشتن نیروهای متخصص است که همیشه در تلاش بوده تا با قوت نیروهای متخصص برای آموزش تربیت شود که همواره با روش‌های نوین آموزشی و روانشاسی آشنا و آگاه باشند، نقطه ضعف مؤسسه در منابع مالی است. متأسفانه برنامه‌های قرآنی در ابتدا دولتی و سپس مردمی شد و این قضیه در میان مردم جای نیافتاده است که برای ارائه آموزش هزینه لازم است و مخاطبان در پرداخت هزینه کلاس‌ها با مشکلاتی همراه هستند که این موضوع مؤسسه را هم دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: شعبه هزارواحدی مؤسسه با مشکلات بیشتری روبرو است. استقبال و جمعیت در این منطقه برای حضور در کلاس‌های آموزشی بسیار است اما مشکلات مالی برای مربیان و برگزاری دوره‌ها وجود دارد. از همه دستگاه‌های دولتی درخواست می‌شود برای شعبه هزار واحدی مؤسسه قدمی بردارند و حمایت مالی می‌توان در فعالیت‌های فرهنگی این مؤسسه تأثیرگذار باشد.

«کوثر ولایت»؛ نخستین مؤسسه قرآنی شهرستان قائن و خدمات ویژه به روستائیان

شریف‌نژاد در پایان به عنوان فعال قرآنی از دغدغه‌های قرآنی گفت و اظهار کرد: متأسفانه مسائل دینی در حال فراموشی است و آن درس‌هایی که باید از قرآن و مفاهیم قرآنی در زندگی گرفته شود وجود ندارد. همه امور مربوط به قرآن مانند برگزاری مسابقات، محافل به خوبی برگزار می‌شود اما همه چیز تنها در حفظ و قرائت خلاصه نمی‌شود بله تحقیق و پژوهش، درک و مفاهیم نیز در همان سطح قرار دارد که باید برای آن جوایز ارزندهای را در نظر گرفت تا شرکت‌کنندگان مشتاق‌تر باشند.

یادآور می‌شود، شعبه مرکزی مؤسسه کوثر ولایت در استان خراسان جنوبی، شهرستان قائن، مجتمع مسکن مهر غدیر(هزار واحدی)، واقع شده است.

انتهای پیام 

captcha