مشروطه‌خواهی در تبریز، هویت اسلامی و ایرانی دارد
کد خبر: 3731974
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

مشروطه‌خواهی در تبریز، هویت اسلامی و ایرانی دارد

گروه اجتماعی - رئیس همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه با بیان این‌که مشروطه‌خواهی در تبریز، هویت اسلامی و ایرانی دارد، گفت: شاید در جریان مشروطه برخی از افراد تحت‌تاثیر افکار بلشویکی و عثمانی بوده باشند اما هویت اصلی مشروطه‌خواهی در تبریز، اسلامی و ایرانی بوده است.

 مشروطه‌خواهی در تبریز، هویت اسلامی و ایرانی دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، عزیزجوانپور، رئیس همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه، امروز درنشست با اصحاب رسانه، با بیان این‌که مشروطه‌خواهی در تبریز، هویت اسلامی و ایرانی دارد، گفت: شاید در جریان مشروطه برخی از افراد تحت‌تاثیر افکار بلشویکی و عثمانی بوده باشند اما هویت اصلی مشروطه‌خواهی در تبریز، اسلامی و ایرانی بوده است.

وی، با اشاره به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در راستای پرداخت به نقش تبریز در انقلاب مشروطه، اظهار کرد: دانشگاه‌ آزاد سال‌هاست که بر روی این موضوع کار می‌کند و در بازه‌های زمانی مختلف همایش‌هایی در این رابطه برگزار کرده است، امسال نیز تقارن با تبریز ۲۰۱۸، اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند.

جوانپور، با بیان این‌که این همایش علمی و تخصصی بوده و به شکل بین‌المللی با حضور پژوهشگرانی از کشورهای منطقه، برگزار می‌شود، افزود: محققان و پژوهشگران سطح کشور در این همایش حضور خواهند داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که تمامی تلاش این همایش در راستای برجسته و نمایان کردن نقش تبریز در پیروزی انقلاب مشروطه است، یادآور شد: محورهای پیش‌بینی شده نیز عمدتا با محوریت "تبریز" است چرا که معتقدیم تبریز خاستگاه اصلی مشروطه بوده و در توسعه و پیروزی آن نقش مهمی دارد.

وی با تاکید بر این‌که هرچند تمامی شهرهای کشور در انقلاب مشروطه نقش داشتند اما تبریز به عنوان شهری پیشگام و هدایتگر در جریان مشروطه، قطعا نقش پررنگی در پیروزی آن دارد، گفت: حضور قهرمانانی چون ستارخان و باقرخان و همچنین علمای مشروطه‌خواه در تبریز، جایگاه ویژه این کهن‌شهر را در انقلاب مشروطه نشان می‌دهد.

جوتنپور، با بیان این‌که انقلاب مشروطه در تاریخ معاصر ایران از جمله تحولات عظیم بوده و توانست سرنوشت ملت ایران را تغییر دهد، متذکر شد: معتقدیم که تبریز همواره در طول تاریخ اثرگذار، پیشرو و پیشگام بوده و همچنین در پیروزی انقلاب اسلامی نیز توانست موثر واقع شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به این‌که معرفی شهر تبریز و نقش تاریخی آن از منظر علمی و پژوهشی از اهداف این همایش بین‌المللی در تقارن با تبریز ۲۰۱۸ است، افزود: کمیته علمی این همایش با مشارکت دانشگاه های مختلف استان شکل گرفته و جهاد دانشگاهی و سازمان بسیج فرهنگیان استان نیز در این رابطه حضور فعالی داشته و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی به حضور مهمانان داخلی و خارجی در این همایش اشاره کرد و افزود: دکتر ولایتی نیر قول مساعد داده‌اند که در صورت حضورشان در کشور در این همایش شرکت می‌کنند.

جوانپور با بیان این‌که انقلاب مشروطه یک هویت اصلی دارد و هرگز جدای از جریان مشروطه‌خواهی کشور نبود، گفت: مردم تبریز و آذربایجان در جریان انقلاب مشروطه با فرمان علمای دینی به صحنه آمده و ایستادند؛ قیام ۲۹ بهمن تبریز نیز که با هدایت روحانیت بود، بر دینی بودن حرکت‌های مردمی و آزادی‌خواهانه‌ تبریز صحه می‌گذارد.

انتهای پیام

captcha