هدایتگری هدف اصلی «تربیت قرآنی»
کد خبر: 3732497
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

هدایتگری هدف اصلی «تربیت قرآنی»

رییس مؤسسه قرآنی راه بهشت با بیان این که متأسفانه تعریف صحیحی از تربیت قرآنی نشده است، گفت: مادامی که تربیت قرآنی به هدایت منجر نشود، غرض حاصل نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ رسا نوشت: حجت الاسلام قدیر اسفندیاری، رییس مؤسسه قرآنی راه بهشت با اشاره به ضروت فراگیری قرآن در عرصه‌های مختلف جامعه اظهار داشت: ضرورت آموزش به کودکان، همان ضرورت آموزش قرآن به بزرگسالان است.انسان نیازمند یادگیری قرآن است، از این رو آموزش قرآن به انسان‌ها امری ضروری است، به همین خاطر زمان فراگیری آن مطرح می‌شود که از چه زمانی و با چه روشی یادگیری قرآن را آغاز کند.

وی افزود: برخی به این مسأله به صورت جریانی می‌پردازند، به گونه‌ای که گویی مخاطب جداگانه‌ای به نام کودک و نوجوان وجود دارد و انسانی بودن این قضیه لحاظ نمی‌شود؛ اما در حقیقت این بعد انسانی است که نیازمند یادگیری قرآن است.

حجت الاسلام اسفندیاری با اشاره به آیه 2 سوره علق بیان کرد: اهمیت بعد انسانی یادگیری قرآن کریم در سوره علق و اولین آیات نازل شده بر پیامبر به خوبی بیان شده است.

عدم فراگیری قرآن و محرومیت فراگیر

وی با بیان این‌که اگر کسی قرآن را یاد نگیرد، از خیلی مسائل محروم می‌ماند، گفت: متأسفانه تفکری وجود دارد که مگر چه سخن مهمی در قرآن وجود دارد که ما نمی‌دانیم و این نشأت گرفته از عدم مطالعه و تدبر در قرآن توسط برخی از مردم است که گمان می‌کنند تمام آن را می‌دانند، از این رو احساس نیاز به آن را حس نمی‌کنند.

مؤسس مرکز قرآنی راه بهشت اظهار داشت: متأسفانه تعریف صحیحی از تربیت قرآنی نشده است، در حال حاضر نسخه‌های تربیتی که مورد تحقیق و تدوین قرار می‌گیرد که در ادامه به یکسری از سلایق و گرایش‌های تربیتی برمی‌گردد، یعنی منتسب به قرآن نمی‌شود، بلکه منتسب به شخص می‌شود.

آسیب روش‌های تربیتی با گرایش‌های غیر قرآنی

وی با بیان این‌که استخراج روش‌های تربیتی از قرآن به انواع مختلفی انجام می‌شود، عنوان کرد: در یک روش اشخاص مختلف در جامعه با گرایش‌های متفاوت علمی همچون روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تحقیقات خود را از قرآن متناسب با گرایش‌های خود استخراج می‌کنند.

حجت الاسلام اسفندیاری ادامه داد: در روش دیگر که همان سخن علامه طباطبایی در مقدمه المیزان است، به جای تحمیل گرایش‌های مختلف بر قرآن، بدون هیچ‌ پیش‌فرض و گرایشی در کتاب خدا تعمق، تدبر و تفکر صحیحی صورت پذیرد تا بتوان سخن و گرایش الهی در روش‌های تربیتی را استخراج کرد، اما این کار تا زمان حال زیاد انجام نشده است.

وی با اشاره به اندیشه امام خمینی(ره) در مسائل تربیتی بیان کرد: نکته‌ای که امام راحل در آثار و اندیشه خود بر آن تأکید زیادی دارد، این است که کار تربیتی با فعالیت تفسیری و قرآنی تفاوتی ندارد، چراکه کار تربیتی نیازمند مقدمه و کار تحقیقی و تفسیری است تا به یک سری مفاهیم و مطالب قرآنی مشخص دسترسی پیدا شود که همان تربیت قرآنی می‌شود.

حلقه مفقوده در روش‌های تربیتی

مؤسس مؤسسه قرآنی راه بهشت ادامه داد: به فرموده امام خمینی(ره) حلقه مفقوده در این زمینه عدم توجه به غرض الهی بوده و غرض هدایت است و طبق آیات قرآن این هدایت با قرآن انجام می‌شود، بنابراین مادامی که تربیت قرآنی به هدایت منجر نشود، غرض حاصل نشده است.

وی در پایان گفت: معمولا اغراض موجود در جهت و مسیر هدایت نیست، هدایت یعنی با ایجاد معرفتی در پرتو آموزش قرآن، راه و مسیر صحیح برای کودک و نوجوان و بزرگسال مشخص شود به گونه‌ای که مخاطب بین گزینه‌های مختلفی که در جامعه وجود دارد، بتواند راه و گزینه صحیح را با استفاده از مِتُد قرآنی انتخاب کند، چراکه قرآنی انتخاب کردن مهم بوده و سبب سعادت انسان می‌شود.

انتهای پیام

captcha