مهارت‌آموزی در سبد نیاز‌های جوانان گنجانده شود
کد خبر: 3732989
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴

مهارت‌آموزی در سبد نیاز‌های جوانان گنجانده شود

گروه فرهنگی - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه باید مهارت‌آموزی در سبد نیاز‌های جوانان گنجانده شود ابراز کرد: یکی از معضلات جامعه کنونی آمار بالای جوانان جویای کار، اما بدون تخصص و مهارت است، این نکته را نباید فراموش کرد که کسب مهارت به معنای عبور ۵۰ درصد از مسیر اشتغالزایی است.

افت مهارت آموزی؛ از مهم‌ترین مشکلات اقصادی و تولید ملی در کشور

به گزارش ایکنا از همدان، وهب مختاران، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان، سه شنبه، 2 مرداد ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در تقویم کشور ما 31 تیر ماه لغایت 6 مرداد به عنوان هفته ملی مهارت ثبت شده است.
وی افزود: عناوین این هفته به ترتیب عبارت است از، «آموزش‌های مهارتی-مشارکت بنگاه‌های اقتصادی؛ آموزش‌های مهارتی- تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی؛ آموزش‌های مهارتی-سمن‌ها و جلب مشارکت‌های مردمی است.
مختاران اضافه کرد: آموزش‌های مهارتی در روستا، آموزش‌های مهارتی-گسترش شهروند الکترونیک، آموزش‌های مهارتی-خانواده و جذب جوانان و امید آفرینی؛ آموزش‌های مهارتی- کارآفرینی از دیگر عناوین روز شمار این هفته ملی است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه باید مجدد به فرهنگ مهارت آموزی روی آورد ادامه داد: فرهنگ ما فرهنگ آمیخته با مهارت آموزی و زبر دستی است اما متأسفانه ما در عصر حاضر به دنبال مهارت آموزی نیستیم.

مهارت آموزی در سبد نیاز‌های جوانان گنجانده شود
مختاران با اشاره به اینکه باید مهارت آموزی در سبد نیاز‌های جوانان گنجانده شود ابراز کرد: یکی از معضلات جامعه کنونی آمار بالای جوانان جویای کار اما بدون تخصص و مهارت است، این نکته را نباید فراموش کرد که کسب مهارت به معنای عبور 50 درصد از مسیر اشتغالزایی است.
وی با تأکید بر اینکه اشتغال معضل اصلی جامعه امروز ماست گفت: نه تنها ایران بلکه جوامع دارای اقتصاد توسعه یافته نیز با مشکل بزرگ بیکاری مواجه هستند، مقوله مهارت آموزی، اشتغال و اقتصاد سه امر مهم وابسته به یکدیگر است به گونه‌ای که افزایش مهارت، افزایش درآمد را در پی خواهد داشت.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بیان کرد: اگر امروز اقتصاد و تولید ملی کشور با مشکل روبرو است یکی از مولفه‌های آن، افت مهارت آموزی است، اگر به دنبال تحقق شعار رهبری هستیم کلید آن افزایش مهارت جوانان است.
وی از 2 موفقیت بزرگ در مجموعه فنی و حرفه‌ای استان خبر داد و اظهار کرد: به همت مربیان توانمند و سیستم آموزشی قوی این مجموعه توانست امسال در المیپاد ملی مهارت رتبه 4 را اخذ کند،همچنین یکی از بانوانان کارآفرین برتر فنی و حرفه ای استان روز 6 مرداد ماه در تهران تقدیر و لوح خود را از دست رئیس جمهور دریافت خواهد کرد.
مختاران عنوان کرد: یکی از اولویت‌های سازمان فنی و حرفه ای، آموزش زنان در معرض آسیب و آسیب دیده است که در این راستا ارگان‌های مختلفی با این مجموعه همکاری دارند که در این بین استان همدان یکی از 5 استان مطرح در انعقاد قرارداد‌های کشوری برای تحقق این امر مهم است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه این زنان از آموزش‌های رایگان بخش خصوصی و دولتی برخوردار می‌شوند ابراز کرد: ساخت چرم و مصنوعات چرمی، قلم زنی، کار بروی سفال، میناکاری، رایانه، صنایع دستی و چوبی، خیاطی و... از جمله رشته‌های مورد آموزش برای این زنان است که تا کنون 950 بانو این دوره‌های آموزشی را طی نموده اند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم این مجموعه در یک سال اخیرآموزش‌های مهارتی در راستای دست یابی به اشتغال است گفت: در حال حاضر 17 کارگاه آموزشی و تولیدی برای بانوانان وجود دارد که منجر به اشتغال 120 نفر از آنها شده است، 2 کارگاه تولیدی چرم نیز در این سیستم در حال فعالیت است.

60 درصد از مهارت آموختگان فنی و حرفه‌ای استان وارد بازار کار شده‌اند
مختاران اظهار کرد: فعالیت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، در سکونت گاه‌های غیر رسمی، پادگان‌‌ها، زندان‌ها، شعب سیار شهری، کارگاه‌های روستایی، کارگاه‌های آسیب‌های اجتماعی در مکان‌های مختلف و ... همگی نشان از گستردگی برنامه‌ها و فعالیت‌های این مجموعه دارد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: بر اساس مطالعات طرح تکاپو در سطح استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان در حوزه آموزش‌های مهارتی همچون چرم، گردو، مبل و منبت، گردشگری مشخص شده و قابلیت سرمایه گذاری دارد.
وی عنوان کرد: در این بین یکی از اقدامات فنی و حرفه‌ای استان برای رویداد همدان 2018، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای فروشندگان سفال در شهر لالجین با استفاده از مربیان برجسته کشوری است.
مختاران افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مجموعه فنی و حرفه ای استان، آموزش در بخش صنایع است که در سه ماهه نخست سال جاری37 هزار و 743 نفر ساعت عمکلرد این مجموعه در حوزه صنایع بوده است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه بیش از 100 تفاهم نامه آموزشی با ارگان‌های مختلف منعقد شده است گفت: 2 هزار نفر از مددجویان شاغل کمیته امداد توسط این مجموعه آموزش دیده و مهارت کسب نموده اند قابل ذکر است بر اساس آمار سال 96، 60 درصد از مهارت آموختگان فنی و حرفه ای استان وارد بازار کار شده اند.


برپایی نمایشگاه تولیدات زنان سرپرست خانوار در پیاده راه دانشگاه علوم پزشکی
وی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم این مجموعه، اجرای کمی و کیفی آموزش در روستا‌هاست که در این راستا درسال 96، روستاییان در 40 حرفه و 88 رشته تحت آموزش‌های فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.
مختاران با بیان اینکه توان آموزشی مربیان فنی و حرفه ای استان در کشور کم نظیر است اظهار کرد: 187 مربی در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، گفتنی است 20 مرکز ثابت و 20 مرکز سیار و 190 آموزشگاه خصوصی نیز در سطح استان در خدمت جامعه هدف است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی هزار و 490 نفر تحت آموزش قرار گرفته اند گفت: 1.3 درصد از کل بودجه آموزش کشور به مجموعه فنی و حرفه ای اختصاص دارد که با این وجود تنها با جذب سرمایه گذار و انعقاد قرار دادهای بیشتر می‌توان این کمبود بودجه را جبران کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه «طراحی دوخت به شکل صنعتی» یکی از رشته‌های افزوده شده به رشته‌های سیستم است یاداور شد: در سال گذشته، 65 هزار نفر مورد آزمون قرار گرفتند که از این تعداد 45 هزار نفر موفق به دریافت گواهی نامه شدند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان از برپایی نمایشگاه تولیدات زنان سرپرست خانوار خبر داد و عنوان کرد: این نمایشگاه از امروز تا 4 مرداد ماه از ساعت 16 الی 21 در محل پیاده راه دانشگاه علوم پزشکی پذیرای بازدید علاقمندان است.
انتهای پیام

captcha