تجارت نفت را به بخش خصوصی بسپارید
کد خبر: 3733055
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

تجارت نفت را به بخش خصوصی بسپارید

مستخدمین حسینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، گفت: دولت می‌تواند تجارت نفت خود را به بخش خصوصی واگذار کند و با سازمان بورس چارچوب نظارتی بگذارند و نفت توسط بخش خصوصی خریداری و عرضه شود؛ اگر تحریم ها نهایی شود این کمکی است تا در نهایت دولت به درامدهای نفتی دست یابد.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، اظهار کرد: حوزه نفت با رویکرد جدیدی مواجه است و وارد شدن نفت در بورس قطعا” مخالفین و موافقینی دارد که مخالفین آن بیشتر خواهند بود ؛ زیرا تثبیت وضع موجود همیشه مورد رضایت عده بسیاری است و آسیبی هم به کسی نمی‌رساند و با دغدغه و چالشی هم مواجه نخواهند شد؛

وی تصریح کرد: با نگاهی به گذشته خواهیم دید در سال ۸۴ عامل جدید بازار سرمایه مانند بورس های نفت و ارز مطرح شد و در آن تاریخ باز هم مقاومت بسیار شدیدی وجود داشت.

مستخدمین حسینی با اشاره به شکل گیری بورس کالا و بورس انرژی در ۲ سال گذشته گفت : در همان مقطع بورس نفت هم مطرح شد و بورس ارز نیز در کنار آن شکل گرفت و رسانه‌ها این موضوعات را مطرح کردند.

وی بیان کرد : بورس نفت و ارز آرام آرام شکل گرفت اما آنگونه که انتظار داشتیم پیش نرفت و به دلیل اینکه تعداد محدودی از کشورها نفت را در اختیار دارند می توانستیم بسیار مقتدرانه عمل کنیم که البته اینچنین نشد ..

به گفته وی نفت را در این شرایط یا خود دولت یا معامله‌گران نفتی آن را عرضه می کنند و اینها تمایلی ندارند که در جایگاهی به نام بورس، نفت قرار بگیرد.

مستخدمین حسینی با تاکید بر ۲ مرحله ای بودن عرضه نفت در بورس گفت : مسئله مقدماتی اینکه نفت را دولت عرضه می کند و مرحله دوم خریداران راضی به حضور در بورس می شوند و طراحان داخلی بازاریابی نقاط قوت و ضعف را انجام می دهند و همچنین خارجی‌ها برای خرید حضور پیدا می کنند.

وی بیان کرد : آن حمایتی که نیاز است وزارت نفت و دولت و مجلس انجام دهند هنوز صورت نگرفته و چه خوب بود انجام می شد و خریداران نفت ‌بین‌المللی نیز حضور پیدا می‌کردند .

وی ادامه داد : ایجاد بورس نفت در شرایط فعلی سخت است؛ زیرا کمتر حمایت ‌بین‌المللی را دارد اما در نهایت نمی توانند جلوی این کار را گرفت و باید قدم‌هایی برداشت و نفت را باید ‌بین‌المللی کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه برای ‌بین‌المللی شدن نیاز به مقدماتی است از جمله اینکه دولت بتواند نفتش را به خریداران داخلی عرضه کند و خریداران داخلی نیز با پروسه‌ای آن را به خریداران ‌بین‌المللی انتقال دهند.

وی با اشاره به ابهامات و فضای رانتی در حوزه بورس نفت گفت : یک سری ابهام‌ها وجود دارد تعدادی می‌گویند در این فضا رانت ایجاد می‌شود و هر موقع در فضای کسب و کار محدودیت و انحصار ایجاد شود فساد تولید می‌شود و اگر بورس نفت عرضه شود باید چارچوبی را دولت یا نهاد بورس نفت ایجاد کند که محدودیت و انحصار شکل نگیرد.

وی در پایان اظهار داشت : دولت می‌تواند نفت خود را به بخش خصوصی واگذار کند و با سازمان بورس چارچوب نظارتی بگذارند و نفت توسط بخش خصوصی خریداری و عرضه شود؛ اگر تحریم نهایی شود این کمکی است تا در نهایت دولت به پولش برسد و بخش خصوصی هم به خریداران ‌بین‌المللی واگذارش کنند و در این زمینه می‌توان از تجربه دنیا در زمینه نفت استفاده کنیم و بخشی از آن را بومی و محلی کنیم .

captcha