وضعیت هپاتیت B و C در ایران؛ تعداد مبتلایان و روند پیش‌رو
کد خبر: 3733839
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
علویان تصریح کرد:

وضعیت هپاتیت B و C در ایران؛ تعداد مبتلایان و روند پیش‌رو

گروه سلامت ــ رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به تعداد مبتلایان به بیماری هپاتیت B و C در ایران روند پیش‌روی این دو بیماری را تشریح کرد.

وضعیت هپاتیت BوC در ایران؛ تعداد مبتلایان و روند پیش‌روسید مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران در گفت‌وگو با ایکنا همزمان با ششم مردادماه روز جهانی هپاتیت، وضعیت این بیماری را در ایران روبه کاهش دانست و اظهار کرد: در میان انواع بیماری هپاتیت؛ نوع B و C آن دو بیماری مهم و جدی ایران هستند، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در ایران وجود دارد، و با توجه به شیوع ۲ درصدی این بیماری در بیشتر نقاط کشور به نظر می‎رسد این بیماری در ایران کنترل شده است.
 
علویان دلیل کنترل شدن بیماری هپاتیت B را واکسن نوزادان در کشور و دیگر گروه‌های پر خطر دانست و گفت: هپاتیت B دارای واکسن بوده و قابل پیشگیری و کنترل است و به نظر می‌رسد در سال ۱۴۱۰ ما مورد جدیدی از این بیماری در کشور نداشته باشیم.
 
مشاور سلامت خون سازمان انتقال خون با بیان اینکه هپاتیت C نیز در ایران عمدتا از طریق اعتیاد تزریقی و رفتار‌های پرخطر جنسی منتقل می‌شود، تصریح کرد: در ایران حدود ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند که عمده بیشتر این افراد از طریق اعتیاد تزریقی و رفتار پرخطر جنسی به عنوان عوامل ثانویه مبتلا شده‌اند.
 
وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیماری یادآور شد: هپاتیت C درمان ۱۰۰ درصدی داشته و قابل ریشه‌کن شدن است؛ خوشبختانه با اقدامات گوناگون ما روز به روز در مسیر کاهش هپاتیت C قرار داریم.
 
رئیس شبکه هپاتیت در ایران با اشاره به وجود برنامه‌های مختلف برای پیشگیری از هپاتیت C عنوان کرد: برنامه‌ای که وجود دارد این است، نخست آسیب‌ها را کم کنیم در این راه باید به معتادان در جهت ترک اعیاد خود کمک کنیم، و یا در صورت ادامه اعتیاد نسبت به کاهش رفتار‌های پرخطر اقدام کنند و به هیچ عنوان از سرنگ مشترک استفاده نکنند. این اقدامات در کشور موجب شده است تا ابتلا به موارد جدید کاهش داشته باشد.
 
علویان با بیان اینکه پیشگیری از هپاتیت C علاوه بر اقدامات اجتماعی و درمانی نیاز به یک‌سری اقدامات فرهنگی نیز دارد، گفت: ائمه جمعه و جماعات حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها مدارس و ... می‌توانند علاوه بر اینکه در جهت پیشگیری از این نوع هپاتیت فعال‌تر عمل کنند و در جهت کمک به درمان افراد مبتلا نیز کمک کنند.
 
وی افزود: اگرچه این بیماری درمان ۱۰۰ درصدی دارد، اما چنانچه دیر تشخیص داده شود احتمال اینکه این بیماری موجب آسیب به کبد، ابتلا به سروز کبد شود نیز وجود دارد.
انتهای پیام
captcha