تجلیل از 7 دهه تلاش کهنه‌سرباز نشر اسلامی
کد خبر: 3734395
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

تجلیل از 7 دهه تلاش کهنه‌سرباز نشر اسلامی

گروه ادب ــ مؤسسه خانه کتاب از تلاش‌های 70 ساله ناشر کتاب‌های دینی و اسلامی و کهنه‌سرباز نشر تجلیل کرد.

تجلیل از 7 دهه تلاش کهنه‌سرباز نشر اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب اسلامیه عصر امروز، 7 مردادماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و ناشران در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
در این مراسم که از سوی موسسه خانه کتاب و در راستای تجلیل از ۷ دهه تلاش این ناشر باسابقه برگزار شد، شخصیت‌هایی همچون محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی حضور داشتند.
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به تلاش خاندان آخوندی در حوزه نشر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های مهم مؤسسه خانه کتاب، تجلیل از فعالان چرخه نشر است و یکی از اهداف ما در این زمینه، الگوسازی چنین افرادی برای نسل‌های جوان است که از این رهگذر امکان‌پذیر است. آخوندی 70 سال در حوزه نشر فعالیت کرد و کتاب‌های تراث شیعه را در کشورهای عربی و اسلامی توسعه داد.
وی افزود: چنین افرادی باید در صدر بنشینند و فرهنگ باید بر سیاست، سیادت و سروری کند و در این صورت شاهد پیشرفت خواهیم بود. زمانی که رهبران کشور ما افرادی کتابخوان هستند، ما نیز باید فعالیت‌های جدی‌تری در زمینه ترویج کتابخوانی انجام دهیم.
حسینی‌پور در ادامه عنوان کرد: انتشارات دارالکتب اسلامیه از سال ۱۳۱۷ تاکنون با مدیریت مرتضی آخوندی بیش از 2300 عنوان کتاب منتشر کرده است که اغلب آنها در حوزه کتب دینی و اسلامی بوده‌اند و این فعالیت‌ها از هفتاد سال قبل تاکنون ادامه دارد و با وجود اینکه چنین شغل‌هایی نسل به نسل انتقال نمی‌یابد، اما در خانواده آخوندی این کار انجام شده و فرزندان وی امور نشر را برعهده دارند.
حسین استادولی، مترجم و پژوهشگر قرآن در ادامه این مراسم گفت: پیامبر اکرم(ص) تأکید کرده که هر خردمند شیعه لازم است به چهار چیز عمل کند؛ طالب علم باشد، آن را حفظ کرده و نشر دهد و به آن عمل کند. کتاب مایه آرامش روحی انسان است و اگر از ما گرفته شود، حیات برای ما ارزشی نخواهد داشت.
وی در ادامه درباره فضائل مرتضی آخوندی بیان کرد: چاپ و نشر کتاب به ویژه صحیح و جامعه‌ساز و نه گمراه و ضاله از ویژگی‌های خاندان آخوندی است. من از سال 1351 با این انتشارات آشنا هستم؛ چرا که کتاب‌های ارزشمندی نظیر صحیفه سجادیه، تفسیر المیزان، الغدیر و ... را به چاپ رسانده است.

تجلیل از دارالکتب؛ گرامیداشت کار صحیح و متقن

محمدحسین صفار هرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: مرتضی آخوندی و پدرش نیازمند تشکیل جلسات و مراسم‌ این‌چنینی نیستند؛ چرا که ماندگاری را در آثار و کتاب‌های ارزشمندی که از خود به جای گذاشته‌اند، به دست آورده‌اند و این جلسات فرصتی برای ما است که با چنین شخصیت‌های ماندگار آشنا شویم و الگو بگیریم.

وی در ادامه خاطره‌ای از این ناشر عنوان کرد و گفت: ارادت من به این خانواده، به بیش از 50 سال قبل برمی‌گردد که همراه با پدرم به بازار می‌رفتیم و یکی از مکان‌هایی که سر می‌زدیم، کتابفروشی دارالکتب الاسلامیه برای دیدن شیخ آخوندی و مرحوم غفاری بود. ما به اندازه‌ای با این نشر همراه بودیم که تصویر کتاب در ذهن من با انتشارات دارالکتب الاسلامیه تداعی می‌شود که بعدها این ارتباط به واسطه ارتباط با فرزندان شیخ محمد آخوندی بیشتر شد.

صفار هرندی با اشاره به ویژگی‌های مرتضی آخوندی بیان کرد: آخوندی چهره‌ای نجیب در حوزه نشر است که در زمان وزارت من، چند بار با وی دیدار داشتم که همه دیدارها با موضوعی درباره جامعه نشر، ارتقای جایگاه نشر و بررسی مشکلات جامعه نشر و ناشران بود و هیچ وقت برای رفع مشکلات شخصی نزد من نیامدند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حاصل کار آقای آخوندی و مرحوم غفاری، همین است که مرتضی آخوندی هم بر آن تأکید دارد و آن این است که کلام بزرگان باید به طور صحیح و کامل نقل شود، صحیح‌نگاری و پرهیز از بدعت‌ها باید رکن اساسی هر ناشری باشد و به نظر می‌رسد امروز باید گرامیداشت کار صحیح و متقن نامگذاری می‌‍شد؛ چرا که این انتشار نماد چنین تلاش‌ها و فعالیت‌هایی است که طی 7 دهه از خود نشان داده است.

نباید از حقوق نشر و ناشر کوتاه بیاییم

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه مجموعه نشر و ناشران کارهای بزرگ و ارزشمندی انجام می‌دهند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف نقش فعال خود را ایفا کنند، گفت: آقای اخوندی در مدت فعالیت خود صدها کتاب ماندگار به چاپ رساند و کام هزاران اهل علم را سیراب کرد. کتاب «بحارالانوار» یکی از این آثار است که وی آن را چاپ کرد و بعد از مدتی همان کتاب در لبنان چاپ شد.

وی با بیان اینکه حقوق ناشران باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: نباید از حقوق نشر و ناشر کوتاه بیاییم، چرا که این موضوع باید در کشورمان بیش از پیش رونق یابد و شاهد رشد این حوزه باشیم.

مسجد جامعی در ادامه گفت: برای ثبت جهانی روز علامه مجلسی در تقویم یونسکو در آن دوره برخی از سفیران ما در خارج از کشور، من را از این کار پرهیز می‌دادند و معتقد بودند که با توجه به صبغه دینی و شیعی علامه مجلسی، یونسکو با این پیشنهاد مخالفت خواهد کرد. وقتی موضوع را با زنده‌یاد احسان نراقی در میان گذاشتم، وی با نگاهی علمی در این زمینه صحبت کرد و گفت این‌گونه نیست که یونسکو حتماً با آن مخالفت کند؛ چرا که علامه مجلسی ۴۰۰ سال پیش در واقع یک دانشنامه جمعی را منتشر کرده است. دانشنامه‌ای که سرویراستار داشته و می‌توان گفت پایه‌گذار نوعی دانشنامه‌نویسی است. اتفاقاً ما این پیشنهاد را در یونسکو مطرح کردیم و از قضا رأی آورد و مشخص شد که حرف سفرای ما که با این پیشنهاد مخالفت می‌کردند، بی‌اساس بوده است.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمود دعایی نیز با اشاره به بیش از نیم قرن آشنایی خود با خاندان آخوندی گفت: پدرم صیغه برادری با پدر مرتضی آخوندی خوانده بود و از همین رو ما گاهی پدر آقای آخوندی را «عمو جان» خطاب می‌کردیم.

وی افزود: عمده تلاش خاندان آخوندی در حوزه نشر کتب دینی و ارائه آثار معیار بود و خاطرم هست کتاب «تفسیر المیزان» علامه طباطبایی را فردی به نام «اعلمی» در نجف افست کرده بود و علامه امینی هم به آقای آخوندی اطمینان داد که همه پیگیری‌هایش را برای استیفای حقوق وی به عنوان ناشر اصلی این کتاب انجام دهد.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در بخشی از این مراسم گفت: اگر به طور تخصصی به موضوع حقوق توجه کرده و آن را رصد کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از حقوق جهانی از فقه اسلامی برگرفته شده است و این مایه افتخار است.

نسبت به آنچه نشر می‌دهیم، مسئولیم

در ادامه، مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» در ادامه بیان کرد: من قابل این همه تجلیل نیستم، این آثار آل محمد(ص) است که قابل است، بنابراین این مراسم هم بزرگداشتی برای علوم آل محمد(ص) است. من خودم را شایسته این همه محبت دوستان نمی‌دانم، اما اگر به دلیل کتاب‌های دینی و علوم آل محمد(ص) باشد بجا است.

وی افزود: کار انتشارات با فعالیت ابوی مرحومم آغاز شد، زمانی که من هنوز متولد نشده بودم، اصل کار این بود که آثار مکتوب شیعه اعم از کتاب‌های مرجع و یا آثاری که به شکل تفاسیر و روایات هستند، در جهان اسلام نشر پیدا کنند و من نیز تاکنون دنباله‌رو پدرم بوده‌ام.

آخوندی با بیان اینکه ما ناشران مسئولیت سنگینی بر عهده داریم، ادامه داد: گاهی می‌بینم عده‌ای با مسئولان ارشاد بحث می‌کنند که چرا مقابل آزادی ما را گرفته‌اید، این گلایه در حالی مطرح می‌شود که حتی در روایات هم می‌بینیم که بر سلامت غذای روح تأکید شده است و از این رو باید در خوراک فکری هم دقت لازم انجام شود، برای کنترل این غذای سالم باید جایی باشد تا آن را کنترل کند، نباید این فضا به صورت افسار گسیخته باشد و هرکه هر چه خواست بگوید و نشر دهد، ما نسبت به آنچه می‌شنویم، از چیزی که تبعیت می‌‎کنیم، آنچه به مغزمان می‌رسد و آنچه نشر می‌دهیم، مسئولیم.

وی تصریح کرد: همانگونه که کتاب خوب باعث ارشاد است، کتاب ضاله نیز می‌تواند افکار را منحرف کند یا حتی جنگ‌هایی را پدید آورد. متأسفانه در صنف نشر کسانی هستند که حتی از بردن نام خدا هم ابا دارند، ما باید در انتخاب کتاب و انتشار آن دقت کنیم. خداوند می‌فرماید وقتی در گرداب فتنه افتادید حتما به قرآن رجوع کنید، ما وظیفه داریم امثال اینها را نشر دهیم همان آثاری که می‌‍تواند مشکلات جامعه را رفع کند.

براساس این گزارش در این مراسم، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، همایون امیرزاده، علی‌اکبر اشعری و امیرمسعود شهرام‌نیا نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

captcha