جهاد دانشگاهی مدیریت انقلابی را به دنیا معرفی کند
کد خبر: 3734820
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶

جهاد دانشگاهی مدیریت انقلابی را به دنیا معرفی کند

گروه اجتماعی ـ سردار علیپور با بیان اینکه انتظار است جهاد دانشگاهی بتواند در هر موضوعی بن‌بست شکنی کند، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند ذات انقلاب و اساس مدیریت انقلابی را به دنیا معرفی کند.

جهاد دانشگاهی می‌تواند مدیریت انقلابی را به دنیا معرفی کند

سردار محمد علیپور، مدیرکل امور حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به 16 مرداد سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی مانند دیگر نهادهای انقلاب اسلامی که در درون انقلاب اسلامی تشکیل شد، با حضور تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام در جلسه‌ای با حضور امام(ره) و پیشنهاد سپاه مبنی بر ایجاد یک نهادی در کنار دانشگاه که بتواند کارهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی انجام دهد، مطرح شد.

وی گفت: در تاریخ 16 مرداد 59 ستاد عالی انقلاب فرهنگی جهاد دانشگاهی تشکیل شد. اهداف جهاددانشگاهی در ابتدا فرهنگی بود. اساسنامه جهاد به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از آن تاریخ(22 آبان 69) به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعت و خدمات کشور مطرح شد و تا امروز کارهای بسیار با ارزشی به خصوص در حوزه‌های آموزشی، پژوهش‌های موردنیاز کشور و اقدامات فرهنگی تأثیرگذار در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی انجام داده است.

علیپور اظهار کرد: جهاددانشگاهی توانست با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی به مقابله با استکبار جهانی بپردازد؛ چه در ارتباط با موضوعات پژوهشی مورد نیاز کشور، چه در ارتباط با موضوعات فرهنگی و آموزشی. یکی از تأثیرگذارترین موضوعاتی که جهاد دانشگاهی مطرح کرد بحث اطلاع‌رسانی و خبرگزاری‌هایی است که اقدامات این نهاد انقلابی را تحت پوشش قرار می‌دهند. امروز این خبرگزاری‌ها توانسته‌اند بخش وسیعی از اخبار ناب و درست را به اطلاع مردم ایران برسانند.

انتظار است جهاد دانشگاهی بتواند در هر موضوعی بن‌بست شکنی کند
مدیرکل امور حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مورد توجه امام راحل بود و امروز نیز مورد توجه مقام معظم رهبری است، گفت: انتظاری که از جهاد دانشگاهی وجود دارد این است که بتواند در هر موضوعی بن‌بست شکنی کند؛ به خصوص در موضوعات پژوهشی، آموزشی و به ویژه فرهنگی؛ با توجه به تهاجم بسیار سخت به تمام زیرساخت‌های ارزشی نظام، انتظار می‌رود جهاد دانشگاهی بتواند با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و ظرفیت‌های جامعه  با این تهاجم مقابله کند.

وی جهاد را به معنی کار انقلابی کردن دانست و افزود: لازمه این عنوان(جهاد) این است که بتواند همه ظرفیت‌ها را شناسایی کند و استفاده بهینه ببرد و بتواند تهاجم فرهنگی، مشقت‌ها و بن‌بست‌های علمی که استکبار ایجاد می‌کند، مدیریت کرده و از ظرفیت‌ها علمی و دانشگاهی در این راه استفاده کرد. به طور مثال امروز فضای مجازی یکی از مسیرهایی است که استکبار جهانی از آن راه برای هجمه خود به خصوص به قشر جوان استفاده می‌کند؛ اما خود فضای مجازی ابزار برنده‌ای برای مقابله با آنهاست. جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه ورود کند و ظرفیت‌های علمی ـ تخصصی، آموزشی، پژوهشی، اعتقادی و ... استفاده کند. انتظاری که از جهاد دانشگاهی وجود دارد کار انقلابی در تمام زمینه‌ها است.

سردار علیپور خاطرنشان کرد: در اسناسنامه جهاد دانشگاهی در تعریف آن آمده است:«جهاد دانشگاهی، نهادی عمومی و غیردولتی است. زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است كه در چارچوب اختيارات قانونی به تصويب هيأت امنای جهاددانشگاهی می‌رسد.» یعنی تقریبا در این هیئت امنا می‌توان کار و برنامه ریزی و مدیریت انقلابی را به سراسر کشور نشر و گسترش داد.

جهاد دانشگاهی می‌تواند مدیریت انقلابی را به دنیا معرفی کند
مدیرکل امور حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند ذات انقلاب و اساس مدیریت انقلابی را به دنیا معرفی کند، گفت: امروز استکبار جهانی اسلام هراسی را در دستور کار خود دارد. جهاد دانشگاهی خیلی خوب می‌تواند اسلام ناب محمدی را که توانست بشریت را از ظلمتکده بیرون بیاورد و راه سعادت را به او نشان دهد، به دنیا معرفی کند.

وی در ادامه با اشاره به دشواری‌هایی که انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته با آن مواجه بوده است و پیشرفت‎‌هایی که علی رغم مشکلات حاصل شد، گفت: اینکه پیشرفت انقلاب اسلامی چه قدر بوده است؟ چه قدر توانسته موانع را بردارد و به راه خود ادامه دهد؟ امام راحل از چه ظرفیت‌هایی برای مقابله با مشکلات استفاده می‌کردند؟ امروز مقام معظم رهبری یک تنه از چه ظرفیتی‌هایی استفاده می‌کنند؟ جهاد دانشگاهی می‌تواند اقدامات انقلاب اسلامی را طی این 40 سال جمع بندی کند و در عرصه رسانه به اطلاع مسلمانان و همه کسانی که زخم استکبار را بر بدن دارند، برساند.

ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی خوزستان در حوزه دفاع مقدس
علیپور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه دفاع مقدس و تبیین فرهنگ دفاع مقدس ورود کند و در این زمینه ظرفیت‌های بزرگی دارد، افزود: یک سال بعد از انقلاب، استکبار جهانی جنگی را علیه ما شروع کرد. همه ملت در این جنگ دست به دست هم دادند و علیه تمام دنیا ایستاد. ما در هشت سال دفاع مقدس از چه ظرفیتی استفاده کردیم که توانستیم در برابر حرکت استکبار جهانی به رهبری آمریکا و اروپا پیروز شویم؟ آیا در حال حاضر می‌توانیم برای پیروزی بر مسائل اقتصادی، فرهنگی و ... از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؟ بنابراین باید به فرهنگ دفاع مقدس بپردازیم که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند.

مدیرکل امور حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: یکی دیگر از کارها ماندگار کردن خاطرات و اقداماتی است که در دفاع مقدس انجام شد به خصوص در زمینه‌های پژوهشی؛ مثلا نقش اهواز در دفاع مقدس. بحث دیگری که جهاد می‌تواند ورود کند موضوع دانشنامه استانی دفاع مقدس است. ما بیشترین جغرافیا و اقدامات دفاع مقدس را در استان خوزستان داریم. جهاد دانشگاهی می‌تواند در زمینه دانشنامه استانی دفاع مقدس در مداخل مختلف با همکاری بنیاد حفظ آثار کار کند.

وی در پایان یکی از موضوعات اساسی‌تر در حوزه دفاع مقدس را بحث تأمین محتوایی موزه دفاع مقدس استان دانست و گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند در بحث فرهنگی و پژوهشی در این زمینه ظرفیت‌های دانشگاهی و تخصصی خود را روی کار بیاورد.

انتهای پیام

captcha