چهار مرکز ثابت انتقال خون در یزد فعالیت دارد
کد خبر: 3734821
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

چهار مرکز ثابت انتقال خون در یزد فعالیت دارد

گروه اجتماعی- مديركل انتقال خون استان يزد گفت: در استان یزد چهار مرکز ثابت داریم که دو مرکز در شهرستان یزد، یک مرکز در شهرستان اردکان و یک مرکز در شهرستان میبد فعالیت می‌کنند.

چهار مرکز ثابت انتقال خون در یزد فعالیت دارد

به گزارش ایکنا از یزد، نقی تقوایی، مديركل انتقال خون استان يزد صبح امروز طی نشستی به مناسبت نهم مرداد روز ملي اهدای خون و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در کل کشور به صورت میانگین از هر یک هزار نفر، 26 نفر اهدای خون می‌کنند اظهار کرد: این آمار در استان یزد به نسبت کشوری بسیار بالاتر است و از هر یک هزار نفر، 36 نفر اقدام به عمل خداپسندانه اهدای خون می‌کنند.
مدير كل انتقال خون استان با اشاره به شعار کمپین مرا هزار امید است و هر هزار تویی افزود: این کمپین از روز جهانی اهداکنندگان خون تا روز ملی اهدای خون به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود و اهداکنندگان می توانند همچون گذشته با همراهي خود نقش مهمی در تامين خون کافی و سالم براي
بيماران ایفا کنند، زیرا که با اهدای هرکیسه خون جان سه نفر نجات می یابد.
مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه کسانی که سالانه حداقل دو مرتبه خون اهداء می‌کنند، اهداکننده مستمر به‌حساب می‌آیند، بیان کرد: متوسط اهدای خون مستمر در کشور، حدود 52 درصد و در استان یزد 63 درصد است.
وی در ارتباط با ارسال فرآورده‌های خونی به سایر مراکز، عنوان کرد: مازاد خون مصرفی مراکز درمانی استان به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.
تقوایی افزود: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی، بیش از 40% اشغال تخت‌های بیمارستانی استان یزد مربوط به بیماران خارج از استان است که تامین خون آنها هم باید توسط استان انجام شود.
مدیرکل انتقال خون استان یزد افزود: ما توانستیم بیش از 99 درصد از درخواست‌های بیمارستان‌ها را پاسخ دهیم .
وی بیان کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و شش دهم درصد رشد اهدای خون و همچنین در زمینه اهدا کنندگان مستمر با افزایش روبرو بودیم اما در
زمینه اهدای خون بانوان، نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم.
وی با اشاره به اینکه نسبت به سلامت فردی اهدا کنندگان مستمر تقریبا اطمینان وجود دارد، گفت: با وجود این اطمینان، بر روی تمامی فرآورده‌های خونی حتی این افرادآزمایش‌های ویروسی به صورت کامل انجام می‌شود.
مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه خانم‌ها هر چهارماه یک مرتبه و آقایان هر سه ماه یک مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند، گفت: حداکثر سن برای اهدای خون در اهدا کنندگان 65 سال است.
تقوایی افزود: در استان یزد چهار مرکز ثابت داریم که دو مرکز در شهرستان یزد، یک مرکز در شهرستان اردکان و یک مرکز در شهرستان میبد فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه تمام شهرستان‌ها درخواست وجود مرکز ثابت دارند، ادامه داد: در دیگر شهرستان‌ها ساختمان ثابت نداریم و مردم به مراکز سیار مراجعه
می‌کنند و با این وجود، استقبال از این مراکز سیار خوب و زیاد است.
مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اهمیت کاهش ضایعات خون، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در زمینه کاهش ضایعات در استان یزد انجام شده، دریافت خون بر اساس نیاز و مصرف توسط مراکز سیار است.
تقوایی ضمن تشکر از همراهی و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی بر کاهش ضایعات بیمارستانی و مدیریت مصرف خون در مراکز درمانی استان تاکید کرد.

انتهای پیام

captcha