اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع/ دانشجویان از علم بيهوده به دور باشند
کد خبر: 3735435
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
به بهانه اعلام نتایج کنکور؛

اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع/ دانشجویان از علم بيهوده به دور باشند

گروه معارف ـ استعدادهای برتر با دستگيری از حديث نبوی(ص) «اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع و قلب لا یخشع و دعاء لا یسمع و نفس لا تشبع أعوذ بک اللّهمّ من شرّ هؤلاء الأربع؛ خدایا از دانشى که سود ندهد و دلى که سوز ندارد و دعائى که شنیده نشود و نفسى که سیرى نپذیرد به تو پناه می برم خدایا از این چهار چیز به تو پناه می برم.» در كسب علوم تحصيلی خود تلاش كرده و از علم بيهوده به دور باشند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، کنکور سراسری به عنوان بزرگترین رویداد علمی کشور که برای بسیاری سرنوشت ساز است و سالانه خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌کند. بسیاری چند سال پایانی تحصیل در دبیرستان را براساس قبولی در دانشگاه برنامه ریزی می‌کنند.

در نگاه اسلامی، علمی که نفع ندارد، مطلوب نیست؛ اسلام دینی است که با توحید آغاز می‌شود و بر پایه تعقل است. از نظر اسلام، علم‌آموزی بر همه انسان‌ها اعم از زن و مرد واجب است و هر علمی که به مردم و جامعه منفعت برساند، علم اسلامی محسوب می‌شود و اگر علمی باعث سربلندی جامعه اسلامی شود، آن علم ارزشمند است. 

اما در این میان آنچه که مهم است تاثیرگذاری رشته‌های تحصیلی بر سرنوشت فرد تحصیل کننده، خانواده و در نهایت جامعه است.

حجت الاسلام غلامحسین مطهری مدرس مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی بهبهانی اهواز در گفت‌وگو با ایکنا ار خوزستان، با اشاره به لزوم روز افزون علم‌افزايی در دنیا گفت: دانشجويان بايد به ياد داشته باشند كه در ابتدا و در هر شرايطی از كسب علومی كه نتوانند آن را برای سعادت خود و تحول در جامعه استفاده كنند، به خداوند پناه ببرند.

وی ادامه داد: انسان‌ به غير از بهره دانشی كه در راه كسب علم و معرفت به خصوص علوم اسلامی و انسانی می‌برد، نيازمند فاكتور ديگری همچون بينش است؛ در واقع بينش، همچون چراغی برای چگونگی استفاده از دانش، برنامه‌هايی تعيين می‌كند و دانش و بينش در هر رشته و گرايشی از علم مكمل هم هستند.

مطهری بیان کرد: در جهان امروزی كيفيت علوم ارائه شده كه تعداد متخصصين دانای بيش‌تری را به نسبت جمعيت كنونی در جوامع بشری تحويل می‌دهند، روز به روز در حال رشد و نمو است.

وی با اشاره به لزوم شكرگزاری داشتن استعداد برتر تصريح كرد: خداوند در قرآن‌كريم با اشاره به آيه 165 سوره انعام «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَكُمْ خَلاَئِفَ الأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّیَبْلُوَكُمْ فِی مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ و اوست كسى كه شما را در زمين جانشين [يكديگر] قرار داد و بعضى از شما را بر برخى ديگر به درجاتى برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد آرى پروردگار تو زودكيفر است و [هم] او بس آمرزنده مهربان است.»  ما را به تفكر وا می‌دارد؛ اين آيه در واقع انسان را به لزوم شكرگزاری اين موقعيت، موهبت و استعدادی كه خداوند در وجود افراد گذاشته است، رهنمود می‌كند.

این مدرس حوزه بیان کرد: اين تشكر برای همان نعمتی است كه خداوند پس از ايجاد استعداد برتر در نهاد انسان ما را مورد آزمايش قرار می‌دهد. سرافراز بيرون آمدن از اين آزمايش مستلزم تلاش بيش‌تر است كه نبايد به خود مغرور شده و يا به علم كنونی خود بسنده كنيم. ما در طول تاريخ دانشمندان بی‌حكمت داشتيم كه سقوط كردند و آن به علت عدم داشتن علم مفيد بوده است.

وی تصریح کرد: جهان امروز عصر دانايی است و دانايی محوری فرآيندی است كه كشورها بر اساس آن پايه پيشرفت موازنه‌ها را پيش می‌برند و كشور ما نيز با عميق شدن در علوم مختلف زمينه تحول را در جهان به وجود خواهد آورد.

مطهری گفت: استعدادهای برتر با دستگيری از حديث نبوی(ص) «اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع و قلب لا یخشع و دعاء لا یسمع و نفس لا تشبع أعوذ بک اللّهمّ من شرّ هؤلاء الأربع؛ خدایا از دانشى که سود ندهد و دلى که سوز ندارد و دعائى که شنیده نشود و نفسى که سیرى نپذیرد به تو پناه می برم خدایا از این چهار چیز به تو پناه می برم.» در كسب علوم تحصيلی خود تلاش كرده و از علم بيهوده به دور باشند.

انتهای پیام

captcha