حج سازنده و مایه هدایت است
کد خبر: 3736268
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

حج سازنده و مایه هدایت است

گروه معارف - امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه حج سازنده و مایه هدایت است؛ افزود: حج کلاس درسی است که در زمینه‌های مختلف انسان را درس می‌دهد، به انسان درس فرمانبرداری، از خود گذشتگی، تسلیم محض پروردگار شدن، بندگی خدا و مقاومت در مقابل شیاطین انسی و جنی می‌دهد.

حج به انسان درس بندگی خدا و مقاومت در مقابل شیاطین می‌دهد

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز در مسجد مکی این شهر، گفت: الله تعالی از آنجایی ‌که صاحب فضل و کرم بوده و بر بندگان مهربان‌ است، برای نیازهای مادی و معنوی انسان بسیار دقیق برنامه قرار داده است؛ برنامه‌های الله تعالی چنان دقیق هستند که در بسیاری از موارد، خارج از درک ما انسان‌هاست.
وی ادامه داد: برای رسیدن انسان به وحدانیت الله و شکر خدا همین بس است که انسان به فعالیت هر یکی از اعضای بدن خود دقت کند که با چه ظرافت، دقت و استحکامی وظیفه‌ خود را انجام می‌دهند؛ اندیشیدن در عملکرد مغز که کل بدن انسان را فرماندهی می‌کند، برای رسیدن به وحدانیت و دقت‌نظر خداوند بس است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: خداوند برای همه نیازها و بیماری‌ها، راهی قرار داده است؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند « لِكُلِّ داءٍ دَواءٌ؛ برای هر بیماری، دارویی است»، اما این نقص و ناتوانی بشر است که نتوانسته آن راه علاج را کشف کند.
وی افزود: الله تعالی برای تربیت معنوی انسان و برای این‌که انسان به وارستگی و طهارت ظاهر و باطن برسد نیز برنامه «دین» را تدارک دیده است. الله تعالی در زمینه‌های مختلف نیازهای معنوی انسان را شناسایی کرده و برای او برنامه‌ریزی کرده است؛ همان‌ اندازه که بشر به آب و نان و دوا و تنفس نیاز دارد، برای معنویت و طهارت روحش نیز به برنامه نیاز دارد.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: حج یکی از برنامه‌های بزرگ دین است. حج سازنده و مایه هدایت است؛ حج کلاس درسی است که در زمینه‌های مختلف انسان را درس می‌دهد، به انسان درس فرمانبرداری، از خود گذشتگی، تسلیم محض پروردگار شدن، بندگی خدا و مقاومت در مقابل شیاطین انسی و جنی می‌دهد.
وی افزود: «رجم شیطان» به‌معنای مبارزه با شیطان و سنگسار و طرد اوست، «‌تکان‌دادن شانه‌ها در طواف خانه کعبه» حاوی این درس است که انسان در مقابل کسانی که می‌خواهند چراغ دین را خاموش کنند بایستد و از خود ضعف نشان ندهد، «دویدن بین صفا و مروه» تعلیم است که در راستای اطاعت پروردگار و عمل بر شریعت و عمل بر سنت انبیا باید دوید.
مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان ادامه داد:‌ آنانی‌که به حج می‌روند به سوی الله می‌روند، البته الله همه جا موجود است ولی حرمین شریفین مرکز عبادت و محل شعائر بزرگ دین است. باید حجاج تمام مشغله‌ها، دغدغه‌ها و وسوسه‌ها را پشت‌سر بگذارند و یکسو متوجه الله باشند، به توبه و زاری و تضرع بپردازند.
مولوی عبدالحمید بیان کرد:‌ میزان دیانت انسان به اندازه عملش بر دستوارت دین تفاوت پیدا می‌کند؛ هر اندازه بیشتر به دین عمل شود و دین در زندگی انسان فراگیرتر باشد به‌همان‌ اندازه انسان به خدا نزدیک‌تر می‌شود.

انتهای پیام

captcha