سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست
کد خبر: 3737536
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست

گروه معارف - عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان گفت: شکوفایی فطرت الهی که منجر به رشد معنوی انسان می‌شود، کلید واژه حیات طیبه است، به این معنا که سبک زندگی بر اساس ایمان و تعبد به خداوند‌ باعث دستیابی انسان به حیات طیبه می‌شود.

سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست

محسن نصری، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به آیه 14 سوره مؤمنون، «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ» اظهار کرد: طبق معارف اسلامی، انسان دارای دو بعد روحانی و مادی است. در آیه 14 سوره مؤمنون خداوند از ابتدای مسیر خلقت انسان یعنی ماده شروع می‌کند تا می‌رسد به مرحله‌ای که روح در آدمی دمیده می‌شود و این روح خمیرمایه مشترک همه انسان‌ها است.

سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست
وی افزود: بعد مادی در همه موجودات وجود دارد و چه بسا در برخی از آنها از جنبه مادی وجود انسان نیز قدرتمندتر باشد، ولی اهمیت، عظمت و شرافت وجودی انسان تنها مختص بعد روحانی وجود او است و سعادت و شکوفایی فطرت الهی انسان در حیات دنیوی بر پایه بعد روحانی وجود او اتفاق می‌افتد. بر اساس معارف قرآنی، شکوفایی فطرت الهی که منجر به رشد معنوی انسان می‌شود، کلید واژه حیات طیبه است، به این معنا که سبک زندگی بر اساس ایمان و تعبد به خداوند‌ باعث دستیابی انسان به حیات طیبه می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان بیان کرد: علم در کنار ایمان و تقوا ارزشمند بوده و از منظر قرآن، سعادت و رشد و پیشرفت واقعی انسان در بعد معنوی، فطری و الهی او نهفته است، ضمن اینکه معارف اسلامی حیات طیبه را نظم و تقوا معرفی می‌کند.

ایمان با فطرت درونی و خلقت الهی انسان‌ها‌ همخوان است
نصری با اشاره به آیه 56 سوره مبارکه روم، «وَ قالَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ في‏ کِتابِ اللَّهِ إِلي‏ يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ وَ لکِنَّکُمْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ و آنان که مقام علم و ایمان داده شد‌ اند (به آن فرقه بدکار) گویند: شما تا روز قیامت که هم امروز است در کتاب خدا (یعنی عالم علم خدا) مهلت یافتید و لکن بر آن آگاه نبودید»، گفت: ایمان با فطرت درونی و خلقت الهی انسان‌ها‌ همخوان است و علم در کنار ایمان باعث رستگاری بشر می‌شود، در غیر این‌ صورت علم به حجاب اکبر تبدیل شده و نمی‌تواند به سعادت و رشد انسان کمک کند؛ خوارج نیز اهل نماز و قرائت قرآن بودند، ولی امیرالمؤمنین(ع) را به شهادت رساندند، یا جنگ جهانی دوم با میلیون‌ها کشته که با وجود علم و تکنولوژی، ولی در عین بی‌تقوایی و بی‌پروایی محض اتفاق افتاد.

معنویت و رشد معنوی باعث رستگاری انسان می‌شود
وی ادامه داد: معنویت و رشد معنوی زیربنای فطرت الهی انسان و به معنای بندگی خداوند بر اساس فطرت آدمی‌ است. در معادلات اقتصادی نباید صرفا سود مادی در نظر گرفته شود، آن نظام اقتصادی‌ای ارزشمند است که مبتنی بر عدالت و توزیع برابر باشد، آیه 9 سوره مبارکه منافقون می‌فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، مبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کنند! و هر کس چنین کند پس آنها همان زیانکارانند». آیه خطاب به بندگان می‌گوید که اگر از بند‌گی خداوند فاصله گرفتید، اموال و دارایی‌های شما باعث می‌شود تا از رشد معنوی باز مانده و دچار خسران شوید. رشد معنوی باعث رستگاری انسان می‌شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه 151 سوره آل‌عمران، «سَنُلْقي‏ في‏ قُلُوبِ الَّذينَ کَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَکُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَي الظَّالِمينَ»، گفت: پیام آیه این است که احکام و اوامر الهی سنت و قانون دارد و پیامبران الهی نیز راهبر این مسیر هستند، لذا خداوند می‌فرماید اگر از اصول من پیروی نکردید، محکوم به شکست هستید. آخرین نسخه معنویت نیز دین اسلام می‌باشد که عقل و حجت درونی انسان‌ها را محترم می‌شمارد.
نصری خاطرنشان کرد: خود ذاتی، اصیل و فطری بشر متعلق به خداوند و محوریت و اصالت با فطرت انسان‌ها است. طبق آموزه‌های قرآن و عترت، افعال انسان‌ها اعم از افراد عادی و حکومت‌داران باید مبنای توحیدی و الهی داشته باشد و چه در امورات شخصی و چه در تصمیمات کلان باید اصالت الهی را در نظر گرفت، در غیر این‌ صورت با ناعدالتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... مواجه می‌شویم.
انتهای پیام

captcha