نامه 13 دانشگاه برتر برای دریافت ارز دولتی در فرصت‌های مطالعاتی/ طرح ایجاد شهر دانش در دانشگاه تهران
کد خبر: 3737971
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
نیلی احمدآبادی گفت:

نامه 13 دانشگاه برتر برای دریافت ارز دولتی در فرصت‌های مطالعاتی/ طرح ایجاد شهر دانش در دانشگاه تهران

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه تهران با اعلام خبر ایجاد طرح شهر دانش در این دانشگاه، گفت: ۱۳ دانشگاه سطح یک درخواست خود را در خصوص اختصاص ارز دولتی به فرصت مطالعاتی دانشجویان و اساتید به دولت ارائه خواهند کرد.

به گزارش ایکنا؛ محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری که ظهر امروز یکشنبه، ۲۱ مردادماه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران در سه موضوع بین‌المللی‌سازی، توسعه مسئولیت اجتماعی و کارآفرینی، اقدامات زیادی انجام داده و در این مسیر حرکت خواهد کرد.

وی افزود: دانشگاه‌ها هر کدام برای یک هدفی ایجاد شده، اخلاق در پژوهش موضوع دانشگاه‌های بزرگ نیست. این نیست که بگوییم خطایی رخ نداده، اما با نظارت‌هایی که وجود دارد، این خطا‌ها کمتر اتفاق می‌افتد، بحث سرقت علمی موضوع جامعه دانشگاهی است و فقط مربوط به ایران نیست، اما موضوع اصلی دانشگاه‌های بزرگ کشور نیست.

نیلی احمدآبادی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند در حل مسائل کشور مشارکت داشته باشند. اگر به نظریات جامعه دانشگاهی تاکنون توجه می‌شد، با این بحران‌ها مواجه نمی‌شدیم. مثلا در بحث اقتصاد قبلا مواردی را ذکر کرده بودیم بیش از ۱۰ سال پیش نامه اساتید اقتصاد نوشته شد و به مسئولین دولتی تحویل دادیم، اما توجهی به آن نشد. پیش‌بینی می‌کردیم این اتفاقات رخ خواهد داد، بنابراین قبل از این که بحران ایجاد شود، باید به مسائل توجه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: رویه دنیا این است که بدنه کارشناسی وجود دارد. این بدنه تقویت می‌شود که به دانشگاه وصل است، اما ما این اتصال را نداریم، صورت مسئله اصلی به دانشگاه‌ها می‌آید و پاسخ می‌یابد. بنابراین بدون اتصال بدنه دانشگاه و دولت نمی‌توان راهکار صحیحی برای حل مشکلات کشور ارایه کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های دکترا و ارشد در دانشگاه تهران در همکاری و همراهی با دستگاه‌ها است ۳۰ میلیارد تومان دانشگاه تهران از محل قرارداد‌های پژوهشی درآمد کسب کرده و بیشترین موسسه مشترک را با دستگاه‌های اجرایی داریم و این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها با هم مرتبط هستند.

نیلی احمدآبادی اظهار کرد: در مسائل اقتصادی با ۸ دانشگاه بزرگ کشور جلسه مفصلی را با اساتید اقتصاد تشکیل دادیم، جلسه دیگر نیز با محوریت این موضوع هفته قبل تشکیل شد و نتیجه آن به ریاست جمهوری ارسال شد. در موضوع برجام چندین جلسه تخصصی برگزار شد که اعضای هیئت علمی دانشکده‌های اقتصاد نظریاتی در این خصوص داشتند که به مراجع ذیربط ارسال شد، اما نکته این است که اساتید ما اطلاعات دقیقی در دسترس ندارند که بتوانند جزئی‌ترین و دقیق‌ترین راهکار‌های حل مشکلات را ارایه دهند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور در سطح رئیس دانشگاه و معاونان جلساتی را برگزار می‌کنند که موضوع عمده این جلسات مسائل دانشگاه‌ها و کشور است. تصمیم داریم این نشست‌ها را افزایش دهیم و با موضوعات تخصصی‌تر کنار هم مسائل را حل کنیم و هسته‌های علمی و تخصصی را به این ۱۳ دانشگاه ببریم که تبادل نظر‌ها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به مشارکت دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور گفت: دانشگاه‌ها مسائل داخلی‌شان آنقدر نیست که نتوانند به مسائل ملی بپردازند دانشگاه‌ها راه حل مسائل کشور هستند در عین حال خودشان هم مسائل را دارند از سوی دیگر تقاضا برای مشارکت دانشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی افزایش یافته است.

نیلی احمدآبادی یادآور شد: یکی از مسائلی که می‌تواند به کشور کمک کند، دیپلماسی علمی است. شهرت بسیار خوب دانشگاه‌های کشور و دستاورد‌های علمی ما نشان داد ایران کشور متمدنی است و نمی‌توان برچسب‌های واهی به آن چسباند. محققان دنیا نگاه مثبتی به ایران دارند و دانشگاه‌ها هم می‌توانند از مسیر دیپلماسی علمی به کشور کمک کنند و این فضا را بشکنند تا امریکا در یک فضای واحد در دنیا شکست بخورد.
 
۱۳ دانشگاه برتر برای فرصت مطالعاتی دانشگاهیان ارز دولتی درخواست کردند

وی در خصوص مشکلات ارزی و تاثیر آن بر روی دانشگاه‌ها گفت: طبیعتا مشکلات ارزی مسائلی را برای دانشگاه‌ها فراهم خواهد کرد. نامه‌ای در حال تنظیم کردن هستیم که ۱۳ دانشگاه برتر با دولت مکاتبه کنیم و فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید را مشمول کالای اساسی کند که بتواند از ارز دولتی استفاده کند. اگر این اتفاق نیفتد، به شدت دچار مشکل خواهیم شد و باید برای اعزام هر دانشجوی دکترا بخش زیادی از هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم، در صورتی که ما بسیاری از امکانات را در کشور نداریم و امکانات خرید آن هم وجود ندارد. اختصاص ارز به فرصت مطالعاتی دانشجویان و اساتید یکی از اساسی‌ترین کالا‌هایی است که دولت باید آن را پشتیبانی کند.
 
درآمد ۳۰ میلیاردی دانشگاه تهران از قرارداد با دستگاه‌های اجرایی

نیلی احمدآبادی در خصوص درآمدزایی این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران در جذب دانشجوی خارجی فعال است و یکی از مواردی که در رتبه‌بندی‌های علمی موثر است جذب دانشجوی خارجی است که از این مسیر درآمدیی را برای دانشگاه ایجاد کردیم. همچنین دومین دانشگاهی هستیم که صندوق VC یا جسورانه تشکیل دادیم که سرمایه این صندوق ۱۵ میلیارد تومان است که ۳۰ درصد آن مربوط به دانشگاه و ۷۰ درصد آن مربوط به بخش خصوصی است. دنبال ایجاد چنین صندوق‌هایی هستیم که بر روی دستاورد‌های دانشگاه سرمایه گذاری کنند و آن را تبدیل به محصول کرده و به بازار عرضه کنیم.
 
طرح ایجاد شهر دانش در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز بزرگترین پارک علم و فناوری دانشگاهی است هم چنین طرح شهر دانش دانشگاه تهران برای اضافه کردن این پارک در حال اجرا است و امیدواریم امسال با مشارکت بخش خصوصی اولین بخش این شهر را آغاز کنیم. همچنین در حال خرید املاک اطراف دانشگاه هستیم که بتوانیم این شهر دانش را در شمال پردیس مرکزی ایجاد کنیم.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: اتصال خروجی‌های حاصل از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به پارک علم و فناوری با طرحی به نام طرح شکوفایی اجرا خواهد شد و این پارک به دانشگاه‌ها می‌آید و تا جایی که امکان دارد استارت آپ‌ها را در دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهیم.

رئیس دانشگاه تهران همچنین استفاده از ظرفیت واقفین را در دانشگاه تهران یکی از فعالیت‌های مهم عنوان کرد و گفت: سعی می‌کنیم در حوزه وقف نیز دانشگاه فعالیت بیشتری انجام دهد. تاکنون نیز بیش از ۱۵۰۰ دانشجو بورسیه بنیاد واقفین شدند.

وی گفت: سال گذشته بودجه دانشگاه تهران صددرصد اختصاص یافت امسال در ۵ ماه اول باید ۴۰ درصد دریافت می‌کردیم که تاکنون ۳۲ درصد آن را دریافت کردیم که صرفا توانستیم حقوق و دستمزد‌ها را پرداخت کنیم و مبلغ قرارداد‌ها را از درآمد اختصاصی پرداخت کردیم که از این جهت دچار مشکل مالی هستیم. ۳۵ درصد بودجه تامین و تجهیز را در اختیار ما قرار دادند که با این اوضاع برای سال تحصیلی جدید قطعا مشکل مالی خواهیم داشت، اما دانشجویان مطمئن باشند در حوزه رفاهی و آموزشی دانشگاه چیزی کم نخواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران در حوزه ارتباط با تشکل‌ها نیز فعال بوده اکثر واحد‌های دانشگاه شورای صنفی آن تشکیل شده هر تشکلی که درخواست برگزاری برنامه داشته دانشگاه با آن موافقت کرده با فضایی که در دانشگاه داریم امیدواریم مشکل ویژه‌ای برای آغاز سال تحصیلی نداشته باشیم و آنچه فکر می‌کنیم تعامل بیشتر با دانشجویان است.

وی گفت: بیش از ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران در حوادث سال گذشته دچار مشکل شدند که همراهی نهاد‌های امنیتی برای حل این موضوع بسیار خوب بود با جلسات متعددی که برگزار شده امیدواریم این دانشجویان که حداقل مشکلات مواجه شوند، چون معتقدیم اگر خطایی از آن‌ها سر زده ناشی از هیجان است.

نیلی احمدآبادی هم چنین در خصوص بازدید اساتید دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده فنی دانشگاه تهران از منطقه زلزله زده کرمانشاه گفت: برای اولین بار اساتید دانشکده علوم اجتماعی و فنی در این منطقه حضور پیدا کردند تا بتوانند کار کارشناسی برای ساخت این منطقه ارایه دهند.

رئیس دانشگاه تهران هم چنین در خصوص ارائه دستاورد‌های دانشجویان دانشگاه تهران گفت: ما بیش از ۹ هزار دانشجوی دکترا و ۲۳ هزار دانشجوی ارشد داریم که دستاورد‌های این دانشجویان با هیچ چیز قابل مقایسه نیست، پژوهش‌های دانشگاه‌ها از مسیری می‌گذرد که دستاورد‌های دانشجویان ارشد و دکترا است و این ارزان‌ترین مسیری است که می‌توان برای حل مشکلات کشور از آن‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان برای بیان دستاورد‌های خود ضعف دارند گفت: یکی از دلایلی که باعث شده تاکنون دانشجویان نتوانند به درستی دستاورد‌های خود را اطلاع رسانی کنند آن است که شاید برای مردم جذاب نباشد، اما توسعه سایت‌های دانشگاه را در دستور کار داریم که بتوانیم اخبار مربوط به دستاورد‌های دانشجویان را در اختیار مردم قرار دهیم.
 
انتهای پیام
captcha