فرهت: استعدادیابی موسیقی ایرانی در «موسیقی فجر»/ترابی: اختصاص سالن ویژه برای اجرای موسیقی انقلاب
کد خبر: 3738244
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

فرهت: استعدادیابی موسیقی ایرانی در «موسیقی فجر»/ترابی: اختصاص سالن ویژه برای اجرای موسیقی انقلاب

گروه هنر ــ شاهین فرهت؛ دبیر جشنواره «موسیقی فجر» و علی ترابی؛ مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در نخستین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره «موسیقی فجر» به ارائه پاره‌ای توضیحات در مورد روند برگزاری این دوره از جشنواره پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی«موسیقی فجر» پیش از ظهر امروز دوشنبه 22 مرداد با حضور علی ترابی؛ مدیر دفتر موسیقی ارشاد، شاهین فرهت؛ دبیر هنری و شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره در سالن انتظار تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست شاهین فرهت؛ دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی«موسیقی فجر» به ایراد سخن پرداخت و گفت: شخصاً تمام کوشش و تلاش من طی سالیان سال فعالیت حرفه ای  معرفی و اجرای اثار ایرانی بوده است و با وجود آنکه تخصص من موسیقی کلاسیک بوده و هست اما حس می‌کنم این شاخه از موسیقی که با فرهنگ و باور ایرانی عجین است به ویژه طی این 4 دهه از اوجی شکوفایی و هنرنمایی خود رسیده است.

وی ادامه داد: از آنجا که مدرس دانشگاه هستم و ارتباط تنگاتنگی با نسل جوان موسیقی دارم نسبت به این امر آگاهی داشته و شاهد پیشرفت نسل جوان هستم که در عرصه موسیقی با مختصات ایرانی کارهای خوبی ارائه کرده‌اند. من با این نیت دبیر این دوره از جشنواره را پذیرفتم تا  این جشنواره را تبدیل به مجالی برای حضور گروه‌ها و افراد فعال در عرصه موسیقی ایرانی کنم و در این رابطه به کشف و معرفی استعدادهای نو بپردازم.

فرهت با اشاره به این نکته که چندان اطلاعی از روند برگزاری جشنواره در دوره‌های قبل و به ویژه جایزه «باربَد» نداشته و ندارم گفت: امسال همانطور که عرض کردم برای شکوفا شدن استعدادهای ایرانی در جاهای مختلف ایران برنامه‌ریزی مطلوبی در جشنواره کرده‌ایم و هدف اصلی این جشنواره کشف و پروراندن استعدادی موسیقی اصیل ایرانی است.

در ادامه این نشست خبری، علی ترابی؛ مدیر دفتر موسیقی ارشاد و مدیر جشنواره به ایراد سخن پرداخت و گفت: جشنواره امسال به نسبت دوره‌های قبل  کمی دیر‌تر کلید زده شد و دلیل اصلی آن هم  تدوین آئین‌نامه‌ای بود که باید در مورد همه جشنواره‌های هنری فجر صورت می‌گرفت. به جهت حساسیت بالای عرصه موسیقی، آئین‌نامه جشنواره «موسیقی فجر» با حضور و همفکری جمعی از کارشناسان و خبرگان عرصه موسیقی تدوین یافت.

وی ادامه داد: براین اساس جشنواره «موسیقی فجر» در دوره سی و چهارم آن منطبق با بند و مفاد این آئین‌نامه طراحی شده است که فراخوان آن طی 10 روز تا دو هفته آینده منتشر خواهد شد و زمان برگزاری این جشنواره 24 تا 30 بهمن ماه سال جاری خواهد بود.

ترابی به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به همین مناسبت برنامه جدیدی تدارک دیده شده است و سالنی برای اجرای آثار انقلابی به ویژه در حوزه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی اختصاص خواهیم داشت تا علاقه‌مندان به این‌گونه موسیقی نیز از این برنامه‌ها استفاده کنند.

وی به بخش پاپ در این جشنواره پرداخت و افزود: این بخش از جمله بخش‌های پُرمخاطب جشنواره است که استقبال خوبی از آن هر ساله به عمل خواهد آمد. در این دوره از جشنواره تلاش خواهیم کرد که رضایت مخاطبان و علاقه‌مندان به این بخش را فراهم کنیم چراکه این بخش برای خود ما هم از نظر اقتصادی درآمدزاست.

مدیر جشنواره «موسیقی فجر» تأکید کرد: ما در این دوره از جشنواره به حضور مراکز آکادمیک، هنرستان‌های موسیقی توجه ویژه‌ای خواهیم داشت و مذاکرات پیرامون بخش بین‌الملل جشنواره با رامین صدیقی داشته‌ایم که به احتمال زیاد در روند جشنواره با ما همکاری داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اتخاذ تدابیری در ستاد جشنواره «موسیقی فجر» با توجه به تداخل زمانی آن با جشنواره «تئاتر فجر» گفت: امسال به دلیل مضیقه زمانی  جشنواره «تئاتر فجر» در این مقطع زمانی برگزار می‌شود اما با تعاملی که ما با مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد داشته‌ایم، اولویت برنامه سالن‌ها با اجرای آثار «موسیقی فجر» است اما به هر حال این دو جشنواره احتمال زیاد وجود دارد که همدیگر را تحت‌الشعاع قرار دهند.

این گزارش حاکی است، در این نشست شهرام صارمی؛ دبیر اجرایی جشنواره نیز پاسخگوی پرسش خبرنگاران بود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

  

     

  

captcha