بیش از ۵۰ درصد مساجد چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت است
کد خبر: 3739513
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
حجت‌الاسلام ملک‌محمدی:

بیش از ۵۰ درصد مساجد چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت است

گروه اجتماعی- مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۵۰ درصد مساجد و حسینیه‌ها نیازمند مرمت، ساخت و ساز، تکمیل ساختمان و امکانات هستند.

بیش از ۵۰ درصد مساجد چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت است

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام علیرضا ملک‌محمدی مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان عصر امروز ۲۷ مردادماه در جمع خبرنگاران استان، با اشاره به اینکه ۳۰ مردادماه روز جهانی مساجد نامگذاری شده است، بیان کرد: در این روز صهیونیست‌ها مسجدالاقصی را به آتش کشیدند که در راستای محکومیت این جنایت صهیونیست‌ها، هر ساله مسلمانان این روز را گرامی می‌دارند.
وی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان از ۲۰ خردادماه ۹۲ به منظور ساماندهی امور مسجد به همت نماینده ولی‌فقیه در استان راه‌اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
حجت‌الاسلام ملک‌محمدی برگزاری گردهمایی در شهرستان لردگان در خصوص شرکت‌کنندگان در طرح پیوند جوانان و نوجوانان به مسجد، شرکت مدیران کل و روسای ادارات و ارگان‌ها در مساجد و رسیدگی به مشکلات مردم، پخش شیرینی، اهدای گل و جایزه به نمازگزاران، تجلیل از پیشکسوتان مساجد، سرکشی از بیماران همسایه مسجد توسط دست‌اندرکاران مسجد، غبارروبی و نظافت مسجد و اطراف آن، تقدی از نوجوانان فعال در نسجد و گردهمایی فعالان مسجد با همکاری دست‌اندرکاران مسجد و ادارات در برخی از شهرستان‌ها را از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این روز برشمرد.
وی از اجرایی شدن و تکمیل تعدادی از مساجد در قالب دو طرح در خصوص ساخت و ساز مساجد استان از سوی دفتر مقام معظم رهبری و به همت نماینده ولی فقیه در استان خبر داد و گفت: در مرحله نخست ۳۵ مسجد و در مرحله دوم ۸۵ مسجد استان تکمیل شد.
حجت‌الاسلام ملک‌محمدی با اشاره به اینکه در ساخت مسکن‌های مهر با جمعیت بالای ۲۵ هزار خانوار ساخت مدرسه، درمانگاه و مسجد پیش‌بینی شده بود، بیان کرد: در این زمینه نواقصی مشاهده شد که از سوی مسئولان پیگیری شد، به طوری که مسجد حضرت قاسم و امام هادی (ع) در شهرک منظریه شهرکرد در حال استفاده هستند که متاسفانه سه سال است که گنبد یکی از بزرگترین مسجد این شهرک نقصی پیدا کرده که امید است هر چه سریع‌تر مشکل مرتفع شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از جمله لردگان، فرادنبه و هفشجان مسجد پیش‌بینی نشده بود که با پیگیری‌های انجام شده قرار شد به زودی ساخت و ساز مسجد در آن مناطق صورت گیرد.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اضافه کرد: محله‌هایی از مرکز استان نیز از جمله بروم پهنه، کوی پلیس و مهدی‌آباد فاقد مسجد هستند که با پیگیری‌هایی که انجام شد به زودی کلنگ آن‌ها زده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از محله‌ها از جمله مسجد محمد رسول‌الله، بقیه‌الله و دیگر مساجد شهری، روستایی و جاده‌ای کلنگ‌زنی شده ولی به دلیل نبود بودجه ساخت‌ و ساز آن مانده است، یادآوری کرد: لازم است خیران در این زمینه قدم بردارند، مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری‌های لازم را انجام داده گرچه ساخت و ساز مسجد وظیفه این مرکز نیست.
حجت‌الاسلام ملک‌محمدی از راه‌اندازی تشکیل شورای فرهنگی مساجد در مساجد استان خبر داد و گفت: با وجود پیگیری اجرای آیین‌نامه طرح پیوند جوانان و نوجوانان با مسجد تهیه شد که در حال حاضر در حال اجرا و نیاز مساجد بوده که امید است همکاری‌ها در اجرای این طرح مناسب باشد تا طرح به نتیجه مطلوب برسد.
وی با بیان اینکه ارتباط بیش از پیش جوانان و نوجوانان به مسجد از اهداف این طرح است، ادامه داد: با حضور جوانان در مسجد، فعالیت‌های فرهنگی مساجد گسترش می‌یابد که این طرح در ۴۰ مسجد استان در حال اجراست که امید است بتوان تعداد مساجد را گسترش داد.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان با اشاره به اینکه کار در عرصه مسجد سخت است، گفت: مسجد دارای ۳۰ کارکرد است که تنها به کارکرد عبادی آن توجه می‌شود و این نوعی بی اهمیتی به جایگاه و کارکردهای مسجد است، به گونه‌ای که اگر مساجد کارکردهای خود را به درستی انجام داده بودندامروزه با وجود مشکلات اقتصادی در جامعه، قادر بودند مشکلات را برطرف کنند، همچنین باید صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد راه‌اندازی شود تا به جوانان جویای کار وام اعطا شود.
وی بیان کرد: همکاری ادارت و ارگان‌ها در خصوص مساجد در حد مطلوب نیست و انتظار می‌رود فعالیت‌ها بیش از پیش باشد، همچنین گاهی اوقات همکاری دست‌اندکاران مسجد کم است.
حجت‌الاسلام ملک‌محمدی با اشاره به اینکه حدود یک هزار مسجد و ۴۰۰ حسینیه در استان وجود دارد، گفت: بیش از ۵۰ درصد مساجد و حسینیه‌ها نیازمند مرمت، ساخت و ساز، تکمیل ساختمان و امکانات هستند و بیشتر مساجد و حسینیه‌ها با کمبود نقیصه مواجه‌اند.
وی در پایان ضمن تشکر از رسانه‌های استان، بیان کرد: انتظارات از رسانه‌ها بیشتر بوده و لازم است مسائل مربوط به مساجد را رصد کرده و پیگیری کنند، همچنین باید با برقرار کردن نشاط در جامعه، جامعه را هدایت کنند.
انتهای پیام

 

captcha