خوشنویسی؛ هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند
کد خبر: 3743851
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

خوشنویسی؛ هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند

گروه فرهنگی - یک هنرمند خوشنویس در خراسان‌جنوبی با اشاره به استعدادهایی که به خاطر مسائل اقتصادی و بحث هزینه کلاس‌ها مغفول می‌ماند، گفت: هنر خوشنویسی از زمان‌های گذشته رابطه نزدیک و مستقیمی با ادبیات و قرآن داشته است و ما شاهد خلق آثار بی‌نظیر و ماندگاری در این حوزه از اساتید و بزرگان خوشنویسی هستیم که برگرفته از اعتقادات آنان است و همین امر باعث ماندگاری آن اثر می‌شود.

خوشنویسی هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند

مسعود کاظمی، یک هنرمند 32 ساله در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: چند نفر از آشنایان مغازه تابلو و پارچه نویسی داشتند که از کودکی به خاطر ترددی که در این مغازه‌ها داشتم کم کم علاقه به خوشنویسی پیدا کردم.
وی با بیان اینکه اوایل تنها به پارچه نویسی که در آن زمان تمام آن کار دست بود علاقه پیدا کردم، افزود: در سال۸۲ که در سنین نوجوانی بودم، به دعوت یکی از دوستان که مغازه پارچه نویسی داشت مشغول به فعالیت هنری خود شدم و با توجه به علاقه‌ای که در من به وجود آمد به این کار ادامه دادم.
این خوشنویس بیان کرد: در این زمان در کنار کار خوشنویسی با قلم مو و پارچه نویسی، با خرید کتاب‌های آموزش خوشنویسی همزمان کار تجربی کرده و هم به صورت خودآموز به یادگیری خوشنویسی پرداختم.

خوشنویسی هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند
کاظمی اظهار کرد: پس از وقفه‌ای سه ساله، زمانی که نمایشگاه یک هفته‌ای آثار خوشنویسی با خودکار در مشهد دایر شده بود من را به شدت جذب این هنر کرد اما متاسفانه در آن زمان شرایط برای آموزش و فراگرفتن این هنر برایم مقدور نشد.
وی ادامه داد: در سال 89 به بیرحند آمدم اما تقریبا تا سال۹۳ به کلی از هنر خوشنویسی دور شده بودم که در سال۹۳ با پیگیری که داشتم موفق شدم به طور جدی وحرفه‌ای کار خوشنویسی با خودکار را آغاز کنم و در این راه مدتی را زیر نظر استادم خانم طالبی که نقش بسیار مهمی در پیشرفتم داشتند، شاگردی کردم.
این مدرس خوشنویسی بیان کرد: در حالی که هنوز تنها دو ترم را گذرانده بودم به توصیه خانم طالبی و تایید استاد اسماعیلی مود در آزمون پیشرفته خط خودکاری انجمن خوشنویسان شرکت و موفق به اخذ مدرک پیشرفته شدم.
کاظمی اظهار کرد: سپس در دو مقطع در سال‌های ۹۵و 96 افتخار شاگردی یکی از بهترین اساتید خط خودکاری مشهد، استاد غفاری را داشتم.
وی با بیان اینکه خوشنویسی با خودکار، جزو هنرهای نوین و جوان محسوب می‌شود، افزود: هنر خوشنویسی با خودکار، در واقع یادگیری تاکتیک‌هایی است که بتوان با آن مانند خوشنویسی با قلم نی به نوشته‌ها ضخامت و قوت و ضعف بخشید.
این خوشنویس بیان کرد: این هنر در واقع در کلیت قوانین، اندازه‌ها و اجرا همان خوشنویسی با قلم نی است با این تفاوت که در خوشنویسی با خودکار برخلاف قلم نی، فرد با ساچمه گرد خودکار سر و کار دارد.

خوشنویسی هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند
تمرین و صبوری لازمه ورود به هنر
کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر این هنر را به علاقمندان آموزش می‌دهم، اظهار کرد: افرادی که قصد دارند وارد این رشته هنری شوند باید تمرین عملی و بصری، صبوری و پشتکار را سرلوحه کار خویش قرار دهند چرا که اگر این سه عامل رو نداشته باشند قطعا مانند هیزمی که زود شعله ور می‌شود به همان زودی نیز خاموش خواهند شد.
وی تصریح کرد: آموزش زیبا نویسی با خودکار و حتی قلم نی شرایط سنی خاصی ندارد و از زمانی که هنرجو توانایی یادگیری داشته باشد می‌تواند یادگیری این هنر را آغاز کند.
این مدرس خوشنویسی بیان کرد: متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند برای آموزش دیدن با توجه به سن و سال آنان دیر شده است در صورتی که این دیدگاه، درست نیست چرا که هیچ زمان برای علم آموزی دیر نیست.
کاظمی با اشاره به جایگاه خوب هنر در شهرستان بیرجند، افزود: استعدادهای بالقوه‌ای در این استان وجود دارد که بالفعل درآوردن این استعدادها در کنار تلاش‌های دلسوزانه اساتید و هنرمندان، به شدت نیاز به حمایت‌ها و نگاه مسئولانه و دلسوزانه مسئولین ذیربط دارد.
وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی هنرمند، تصریح کرد: هنر خوشنویسی از زمان‌های گذشته رابطه نزدیک و مستقیمی با ادبیات و قرآن، احادیث و ادعیه داشته و خلق آثار بی نظیر و ماندگاری که در این حوزه از اساتید و بزرگان خوشنویسی مشاهده میکنیم برگرفته از اعتقادات آنان است که در کنار زیبایی هنری باعث ماندگاری آن اثر می‌شود.

خوشنویسی هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند
از رنج هنرمندان
این هنرمند اظهار کرد: یکی از مشکلات هنرمندان، وجود موانع و یا حساسیت‌هایی است که سر راه هنرمند برای برپایی نمایشگاه و حتی تشکیل کلاس‌ها گذاشته می‌شود.
کاظمی ادامه داد: سال‌ها تجربه در باطن کار هنری هنرمند نهفته است و این هنرمند برای خلق این اثر هنری ساعت‌ها و یا روزها با عشق تلاش کرد اما درست هنگامی که وقت عرضه کردن این هنر می‌رسد با حساسیت‌هایی مواجه می‌شود که باعث دلسردشدن او می‌شود.
وی با اشاره به استعدادهایی که به خاطر مسائل اقتصادی و بحث هزینه کلاس‌ها مغفول می‌ماند، افزود: هزینه‌های آموزش هنری در بیرجند بسیار کمتر از کلان شهرها است که علاقمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

خوشنویسی هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند
این مدرس خوشنویسی با بیان اینکه در شهر بیرجند اساتید هنری بسیاری وجود دارند که باید از تجربه آنان بهره برد، تصریح کرد: زیبانویسی با خودکار در چند سال اخیر بسیار فراگیر شده و مهم‌ترین علت آن نیز وجود شبکه‌های مجازی و رسانه‌های فعال در این حوزه است که تا حدودی توانستند این هنر را به جامعه معرفی کنند.
کاظمی یادآور شد: امیدوارم بتوانم به مدارج بالای زیبا نویسی باخودکار و قلم نی برسم و این هنر را با آموزش در جامعه ترویج دهم.

خوشنویسی هنری ماندگار/ استعدادهایی که در تنگنای اقتصادی مغفول می‌ماند
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پژمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۱۰:۴۲
0
0
عکس پایینی واقعا باخودکار نوشته شده؟؟؟؟ احسنت بر این هنر و هنرمند
captcha