مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در جامعه تبیین شود
کد خبر: 3747142
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در جامعه تبیین شود

گروه فعالیت‌های قرآنی- امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: انقلاب اسلامی با سختی‌ها و دشواری‌های فراوان به ثمر رسیده و باید ریشه‌ها و مبانی ارزشی و قرآنی آن شناسایی و تبیین شود.

مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در جامعه تبیین شود

به گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد صبح امروز در همایش تبیین قرآنی انقلاب اسلامی در اربعین انقلاب، انقلاب اسلامی را یکی از مهمترین پدیده‌های عصر امروز بلکه سده‌های اخیر برشمرد و اظهار کرد: امروز دوست و دشمن به وجود این انقلاب الهی و تأثیر آن اقرار و اعتراف دارند.
این مدرس حوزه علمیه افزود: با همه تبلیغات سوء دشمنان علیه جمهوری اسلامی، خوشبختانه این نظام به اهداف کلان و اصلی خود دست پیدا کرده، زیرا شعار و حرکت ما بر مبنای «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» است و امروز این سه اصل را به صورت کامل در جامعه مشاهده می‌کنیم.
امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به رنج‌ها و فشارهای زیادی که جبهه استکبار بر انقلاب اسلامی تحمیل کرده و همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هر کسی بخواهد برخلاف مسیر جریان نظام سلطه حرکت کند، بر وی فشار می‌آید و تا زمانی که نظام سلطه مهار نشود این امر وجود دارد.
حجت الاسلام مدرسی تصریح کرد: ما در طول انقلاب اسلامی سختی‌های فراوانی را تحمل کردیم اما دستاوردهای عظیمی را به‌ دست آوردیم که نمونه آن حماسه هشت سال دفاع مقدس است.
وی با اشاره به آخرین فراز زیارت عاشورا گفت: سختی‌ها هرچه بزرگ‌تر و بیشتر باشد دستاورد آن نیز بزرگ‌تر خواهد بود. امام حسین (ع) به ما یاد دادند که باید در مقابل سختی‌ها صبور و شاکر باشیم. زیارت عاشورا نیز فرازهای بسیار زیاد و عجیبی در این زمینه دارد و دلیل دشمنی دشمنان فرهنگ تشیع با زیارت عاشورا به همین دلیل است.
ریشه اصلی انقلاب اسلامی در جهاد کبیر است
امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: انقلاب اسلامی با سختی‌ها و دشواری‌های فراوان به ثمر رسیده و باید ریشه‌ها و مبانی ارزشی و قرآنی آن شناسایی و تبیین شود.
حجت الاسلام، جهاد کبیر را یکی از واژه‌ها و اصلاحات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم بارها بر جهاد کبیر تأکید کرده و پیامبراکرم (ص) نیز در شعب ابیطالب و بخشی از زندگی خود در این جهاد حضور داشتند.
وی با بیان این که ریشه اصلی انقلاب اسلامی در جهاد کبیر است، گفت: ما سه نوع جهاد داریم که عبارتند از جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر و تنها جهاد کبیر در قرآن ذکر شده و دو جهاد دیگر نیز در روایات آمده است.
این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: جریان کربلا و ریشه آن مبتنی بر جهاد کبیر است گرچه در پرتو آن جهاد اصغر هم محقق می‌شود.
وی ادامه داد: جهاد کبیر یعنی دست رد زدن به سینه دشمنان و کسانی که با دین سر ناسازگاری دارند گر چه ممکن است ظواهر دین را هم مدعی باشند.
امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که فلسفه جهاد کبیر این است که ببینیم دشمن از ما چه می‌خواهد، گفت: بر اساس جهاد کبیر هرچه دشمن مطالبه می‌کند باید در برابر آن بایستیم.
حجت الاسلام مدرسی گفت: این که رهبر انقلاب بیان می‌کنند جریان هسته‌ای و امثال آن بهانه است و دشمن آرمان‌های انقلاب اسلامی را هدف قرار داده‌ به معنی جهاد کبیر است. دشمنان می‌گویند ما هر چه شما نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهیم ولی هدف آن‌ها این است که ما را از پیشرفت های نظامی مانند هوا فضا، تولید موشک، اسلحه سازی و زیر ساخت‌های اقتصادی غافل کنند و جلو رشد و پیشرفت ما را در این زمینه‌ها بگیرد.
وی با اشاره به این که مبنای سخنان امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرآنی است اظهار کرد: رهبری بر علم، اقتصاد، زیرساخت‌ها و نیروی دفاعی کشور تأکید دارند زیرا دشمنان برای تسلط بر آن‌ها تلاش می‌کنند و ترور دانشمندان و علمای ما نیز به همین دلیل بود چون قلم و مشی و بیان آن‌ها دشمن ستیز است.
در تمام عرصه‌ها باید با جهاد کبیر پیش برویم
امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: اگر صدای چاپخانه‌ها (فرهنگ و علم)، توپخانه‌ها (نیروهای دفاعی) و کارخانه‌ها (صنعت و اقتصاد) با هم آمیخته شود، جامعه خدایی می‌شود و امروز دشمنان سعی دارند تا این سه صدا را از بین ببرند.
وی افزود: امروز یکی از سیاست های شیطانی دشمن ایجاد و رواج جهل و گمراهی در جوامع بشری است زیرا دشمن با عبادت جاهلانه و رزم جاهلانه تکفیری هیچ گونه مخالفتی ندارد بنابراین باید در برابر این توطئه هوشیار باشیم و با بصیرت عمل کنیم.
این کارشناس مذهبی یکی دیگر از برنامه‌های جبهه استکبار در آستانه پیاده روی اربعین را اختلاف افکنی بین ملت‌ ایران و عراق برشمرد و گفت: دشمنان سعی دارند با توطئه، فضاسازی و ایجاد حوادث مختلف بین دو ملت فهیم و بصیر ایران و عراق اختلاف بیندازند.
وی با استناد به قرآن کریم، عدم تولید فکر، نداشتن شکوه و شوکت، ایجاد سختی و ناملایمات، نبود استقلال اقتصادی و وابستگی را از دیگر سیاست‌های شوم دشمنان علیه جبهه حق در عرصه جهاد کبیر برشمرد.
امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: جهاد کبیر عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، تکنیکی، علمی، آموزشی، هنری و اقتصادی دارد که نمونه آن اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است و در تمام این عرصه‌ها باید با جهاد کبیر پیش برویم.
حجت الاسلام مدرسی تصریح کرد: اگر بخواهیم استقلال خود را حفظ کنیم و از نفوذ و تسلط دشمن در امان باشیم باید با جهاد کبیر پیش برویم، البته این راه سختی‌ها و مشقت‌هایی هم دارد که نمونه آن افزایش تحریم‌ها و گسترش دامنه فشارها است اما ما در مقابل این توطئه‌ها الگوهایی مانند پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) را داریم و باید با الگو قرار دادن آن بزرگواران این انقلاب را به پیش ببریم.

انتهای پیام

captcha