تازه‌های نشر دینی و قرآنی در هفته‌‌ای که گذشت/ روایت فراز و نشیب‌های زندگی علامه دوانی
کد خبر: 3751213
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

تازه‌های نشر دینی و قرآنی در هفته‌‌ای که گذشت/ روایت فراز و نشیب‌های زندگی علامه دوانی

گروه ادب ــ شاخصه‌های معلم قرآن، داستانی از امام حسین(ع)، الگوهای تربیتی در قرآن، روش‌شناختی در تدبر و تدبیر قرآن و روایت پرفراز و نشیب زندگی علامه فقید علی دوانی از مهم‌ترین موضوعات تازه‌های نشر در حوزه دین و قرآن است.

روایت فراز و نشیب‌های زندگی علامه دوانی/«چرا در قرآن نمی‌اندیشیم»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت کتاب‌هایی با موضوع دینی و قرآنی راهی بازار نشر شدند که مطلع شدن علاقه‌مندان این حوزه می‌تواند آنها را در دستیابی به کتاب‌های مورد نظر یاری رساند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب «چرا در قرآن نمی‌اندیشیم»، «نقد عمر»، «حدیث افک»، «بررسی شاخصه‌های معلم قرآن» و «الگوهای تربیت در قرآن» اشاره کرد که در ادامه گزیده‌ای از این آثار معرفی شده است.
کتاب «چرا در قرآن نمی‌اندیشیم»
کتاب «چرا در قرآن نمی‌اندیشیم»، اثری روش‌شناختی در تدبر و تدبیر قرآن است که «روش‌های قرائت قرآن»، «تمدن کلمه و تمدن تصویر»، «امتیاز و برتری زبان قرآنی»، «تدبر و اسامی قرآن»، «تدبر و تنزیل قرآن بر دل‌ها» و «تدبر و زمینه‌های امروزی آن» را طه جابر علوانی مؤلف اثر بررسی کرده و علی غفوری آن را ترجمه کرده و نشر احسان آن را با شمارگان 2 هزار نسخه به چاپ رسانده است.
در بخشی از این کتاب آمده است؛ ما با برگزاری مسابقات بین حافظان قرآن مجید و اهدای جوایز با ارزش برای برگزیدگان آنها، به ویژه در ماه مبارک رمضان انس گرفته‌ایم و همراه با انتشار و بروز این پدیده‌های مثبت، یک امر مبارک دیگری در حال ظهور است و آن هم پدیده دعوت به توجه و عنایت به تدبر در قرآن است، این پدیده در امتداد امر سابق بر آن، یعنی پدیده توجه به بازنویسی تفاسیر معاصر قرآن کریم به شمار می‌رود.
«ابرمرد جهاد و اجتهاد»
کتاب «ابرمرد جهاد و اجتهاد» به معرفی آیت الله ابوالقاسم کاشانی پرداخته است، این اثر به کوشش سیدمحمود خسروشاهی از سوی نشر «کلبه شروق» در 520 صفحه منتشر شده است.
در این کتاب گوشه‌هایی از زندگی و مبارزات آیت‌الله کاشانی نشان داده شده است که در بخشی از آن می‌خوانیم؛ آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی، فقیه وارسته و مجتهد برجسته، زندگی را در نجف اشرف با مبارزه مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر انگلیسی آغاز کرد و در این راه، توسط متجاوزان، همراه آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری، مرجع عالیقدر در دادگاهی قلابی محکوم به اعدام شد، اما برخلاف آیت‌الله خوانساری که دستگیر و به هند تبعید شد، توانست از مرز عراق بگذرد و خود را به ایران برساند.
آیت‌الله کاشانی در ایران مورد توجه مراجعه و علمای عظام و استقبال عامه مردم قرار گرفت و توانست در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی خدمات ارزنده‌ای را برای عموم ارائه کند و با توسعه فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی، در واقع رهبری مبارزه بر ضد اشغالگران انگلیسی در ایران را به عهده بگیرد و در همین راستا، در کنار گروهی از عناصر و گروه‌های مذهبی، نهضت ملی شدن صنعت نفت را پایه‌گذاری کرد و به تدریج توانست ضمن به تصویب رساندن لایحه ملی شدن صنعت نفت ایران در مجلس، به بیرون راندن –به قول او- سگ‌های انگلیسی اقدام کند و در این راه نیز موفقیت با او همراه بود.
این کتاب در قطع وزیری، جلد شومیز و قیمت 30 هزار تومان راهی بازار نشر شده است.
«تحفة الطالب فی انساب آل ابی طالب»
کتاب «تحفة الطالب فی انساب آل ابی طالب» اثر نویسنده و محقق معروف حوزوی، آیت‌الله سیدمهدی رجایی است که ویژه بررسی ذریه و شجره سادات بوده و به تازگی روانه بازار نشر شده است.
در این کتاب ضمن معرفی ذریه و شجره سادات به معرفی شخصیت‌های مهم خاندان پیغمبر(ص) و شرح حال و وقایعی که در زندگی افراد سرشناس این خاندان از علما و ادبا و راویان حدیث به طور مفصل اشاره شده است.
این کتاب در ۱۱ جلد توسط انتشارات الانساب به چاپ رسیده و قیمت هر دوره آن ۴۰۰ هزار تومان است.
نویسنده اثر دارای آثار تحقیقی فراوانی در فقه و اصول و حدیث و تاریخ و رجال بوده و به طور تخصصی ۶۰ عنوان کتاب در علم انساب تحقیق و چاپ کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند از طریق کتابفروشی کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی قم و یا تماس با شماره ۰۲۵۳۷۷۳۹۰۹۷ کتاب «تحفة الطالب فی انساب آل ابی طالب» را تهیه کنند.
«نقد عمر»
«نقد عمر» روايت بلندى از فراز و نشيب زندگى مورخ مشهور معاصر، علامه فقید على دوانى به قلم خود اوست كه شامل کودکی وی در طبيعت بكر دوان، تحصيل توأم با كار در شركت نفت آبادان و عزيمت به نجف براى تحصيلات حوزوى بوده و در ادامه به تحصیلات عالیه در قم، پیوند با خاندان علمی مشهور «آل آقا»، شرکت فعال در نهضت ملی شدن نفت و همکاری مؤثر در راه‌اندازی ماهنامه «مکتب اسلام» با عنوان اولین مجله حوزه علمیه پرداخته است.
پیشگامی در نگاشتن شرح حال و آثار علمای بزرگ شیعه از دوران ائمه معصوم(ع) تا عصر حاضر، آغاز تاریخ‌نگاری نهضت‌های اسلامی ایران از دوران مغول تا انقلاب اسلامی، گشایش باب داستان‌نویسی مستند تاریخ اسلام، فتح باب پژوهش‌های موعودشناسی، ترجمه و تصحیحِ برجسته‌ترین آثار در زمینه فرق و مذاهب و فرهنگ و تمدن مسلمین در پهنه آسیا و اروپا و آفریقا، و نهایتاً ده‌ها اثر ماندگار دیگر در موضوعات فرهنگی و اجتماعی و ادبی، به علاوه سخنرانی‌ها و مقالات تحقیقی در همایش‌های بزرگ علمی داخلی و خارجی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز در کتاب «نقد عمر» مورد توجه قرار گرفته است.
علامه علی دوانی، با مهاجرات از قم بیشتر عمر خود را در تهران گذرانید و با فراغت از هر پست و سمت، علاوه بر تحقیق و تألیف و ترجمه و تصحیح متون، به تدریس در دانشگاه نیز اشتغال ورزید. وی با نثر روان و بی‌تکلف خویش، راوی صادق مشاهدات مستقیم خود از صحنه‌های حساس سیاسی و اجتماعی گذشته نه چندان دور ایران و بخشی از خاورمیانه تا زمان حاضر است که با توانایی تحسین‌برانگیز در بیان جزئیات امور، مستندی معتبر و ماندگار و در عین حال جذاب برای محققان و علاقمندان تاریخ معاصر ایران و تشیع پدید آورده است.
این کتاب در گذشته از سوی ناشران دیگر نیز به چاپ رسیده بود و اکنون از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در دو مجلد روانه بازار نشر شده است.
«در کنار او فقط تو بوده‌ای»
کتاب «در کنار او فقط تو بوده‌ای» اثری از فریبا کلهر است که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.
ماجرای امام حسین (ع)را بارها شنیده‌ایم. می‌دانیم که امام حسین(ع) با یارانش در عاشورا، چه غوغایی به پا کرد. می‌دانیم که عباس چه دلاورانه در کنار برادرش ایستاد، و می‌دانیم که کربلا شاهد چه مظلومیت‌هایی بود. همه این‌ها را می‌دانیم، اما این بار، راوی این ماجرا کسی است که فرماندهی ظلم و جور تاریخ را به عهده دارد. راوی این قصه واقعی، شیطان است!
«حدیث افک»
کتاب «حدیث افک» که به قلم علی‌اصغر ایماندوست به نگارش درآمده، مشخص می‌کند که رویداد افک چگونه به وجود آمده، چگونه خاموش شده و چگونه عایشه پس از سال‌ها دوباره آن را شعله‌ور کرده و در آن گروهی را مدح و گروهی را مذمت کرده و برای خود فضیلتی ساخته است.
داستان را که عایشه برای افک ساخت، چند نوبت بازنگری و توسط فرزندان خواهرش و دیگران در سطح وسیعی منتشر کرد. این داستان که حاوی انواع اشکالات است، به متون معتبر مکتب خلفا راه یافت و تا امروز در کتاب‌ها و سیره‌ها جریان دارد. عایشه در داستان‌های خود اصرار دارد چنان وانمود کند که آیات افک به خاطر برائت از او نازل شده است.
در پایان کتاب این آیات بررسی و معنی آنها تشریح می‌شود تا مشخص شود، هیچ ارتباطی به برائت از عائشه ندارد. این اثر از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شده است.
«بررسی شاخصه‌های معلم قرآن»
کتاب «بررسی شاخصه‌های معلم قرآن» بر آن است با بررسی مهم‌ترین شاخصه‌ها، مؤلفه‌های معلمان و مبلغان قرآن در سه بعد، شاخصه‌های اخلاقی، آموزشی و ایمان‌آفرینی و تبدیل باور ذهنی به باور قلبی در متعلمان به تبیین هرچه بیشتر جایگاه والای تعلیم و تبلیغ دین از منظر آیات شریف قرآن و روایات معصومین(ع) بپردازد.
این اثر از سوی «نشر کیسان» به قلم محمد قدوسی‌زاده با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
«الگوهای تربیت در قرآن»
کتاب «الگوهای تربیت در قرآن» که به قلم اعظم تقیلو به نگارش درآمده، از سوی انتشارات «نیکان کتاب» منتشر شده است. نویسنده در این اثر، مهمترین نوع یادگیری را «سرمشق‌گیری» دانسته و معتقد است؛ فرد با انتخاب یک الگو یا سرمشق، به تقلید رفتار او می‌پردازد.
در این اثر به شیوه‌های الگوسازی در قرآن، بهترین الگوی تربیتی در قرآن، شاخص‌های تربیت دینی از نگاه قرآن، آسیب‌ها و کاستی‌های کنونی، شاخص اصلی و کلان تربیت اسلامی، عناصر و شاخص‌های تربیت، اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام و نقش معلمان در تربیت دینی پرداخته شده است.
«غربت قرآن»
کتاب «غربت قرآن» نوشته مجدی الهلالی و ترجمه مجتبی دوروزی است که نشر احسان به چاپ رسانده است. این اثر در هشت فصل با عناوین «به طور قطع ما محرومیم»، «با بهره نگرفتن از قرآن دچار چه زیانی می‌شویم»، «چرا از بهره‌گیری از قرآن محروم شدیم»، «شکل‌ها و صورت‌های مجازات»، «اشتباهات ما در نحوه برخورد با قرآن»، «چگونه این امت پله پله در دام رفتارهای غلط با قرآن گرفتار شد»، «از کجا شروع کنیم» و «نمودهای موفقیت و نشانه‌های اتصال به قرآن» به نگارش درآمده است.
انتهای پیام

captcha