۳۵ سال خدمت خالصانه در دنیای اشاره‌ها
کد خبر: 3751288
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸

۳۵ سال خدمت خالصانه در دنیای اشاره‌ها

گروه اجتماعی ـ رمضانعلی نجاتی، بیش از ۳۵ سال است که با ناشنوایان سر و کار دارد و در این مدت مسئولیت‌های مختلف از جمله مترجمی، مشاوره و سرپرستی کانون را برعهده داشته است.

۳۵ سال خدمت خالصانه در دنیای اشاره‌ها

به گزارش ایکنا از یزد، سی‌ام سپتامبر هر سال، «روز جهانی ناشنوایان» نامگذاری شده است و هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست‌مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.
اگر از نعمت شنوایی محروم باشیم، هرچند آموختن برای ما ناممکن نمی‌شود ولی بسیار دشوار است. پس توجه به این نعمت بزرگ الهی که یکی از راه‌های بسیار مهم آموختن و فهمیدن است، حالت سپاس را پیش می‌آورد و تصور نبود آن کافی است تا به ارزش آن پی ببریم.
خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «بگو: اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دل‌هایتان مهر بزند، کدام معبود آن را به شما پس می‌دهد؟» شکرانه این نعمت، بهره‌گیری خداپسندانه و مسئولانه از آن است، چنان که در یکی از دعاها، خواسته بندگان از خداوند این است: «پروردگارا! ما را از گوش‌ها، چشم‌ها و نیروهایمان بهره‌مند گردان».

35 سال خدمت خالصانه در دنیای اشاره‌ها

رمضانعلی نجاتی، بیش از 35 سال است که با ناشنوایان سر و کار دارد و در این مدت مسئولیت‌های مختلف از جمله مترجمی، مشاوره و مسئول کانون را برعهده داشته است.
وی به مناسبت هشتم مهرماه، روز جهانی ناشنوایان در گفت‌وگو با ایکنا یزد اظهار کرد: ناشنوایی معلولیت پنهان است و به ظاهر فرد مشکلی ندارد ولی پیامدهای منفی زیادی دارد.
نجاتی افزود: زبان اشاره زبان مادری ناشنوایان است و باید به دلیل حق و حقوق قانونی به رسمیت شناخته شود و زبان رسمی باشد چرا که مانند زبان‌های دیگر زبان مادری یک ناشنوا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در جامعه باید مترجم زبان اشاره باب شود و در این قسمت تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل مترجمی زبان اشاره داشته باشیم.

لزوم تربیت مترجم زبان اشاره/ محدودیت تحصیلی ناشنوایان
نجاتی با اشاره به اینکه در خارج از کشور ما مترجم‌های زبان اشاره وجود دارند که دارای حق و حقوق قانونی هستند گفت: متأسفانه ما در این زمینه عقب هستیم و مترجم زبان اشاره و افرادی که نسبت به این علم آگاه باشند کم داریم.
وی از برگزاری دوره مقدماتی زبان اشاره ویژه کارشناسان سازمان بهزیستی، معلمان استثنایی و تعدادی داوطلب آزاد خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری این دوره در هر شهری یک یا دو نفر در حدی که مشکل ناشنوایان را حل کند، داشته باشیم.
نجاتی ادامه تحصیل را از دیگر مشکلات ناشنوایان عنوان کرد و گفت: کمبود مترجم زبان اشاره باعث شده که ناشنوایان نتوانند در رشته‌های مورد علاقه به ادامه تحصیل بپردازند.
وی مسکن و اشتغال را از دیگر مشکلات برشمرد و بیان کرد: طی 10 سال گذشته چون آموزش زبان اشاره توسط اداره استثنایی حذف شد، و با این اقدام ناشنوایان دچار مشکل شدند چرا که زبان اشاره ابزار ارتباطی معلم است و باید بتواند از این طریق ارتباط برقرار کند و مطلب ارائه شده را به ناشنوا بفهماند و ادارات اسثنایی باید زبان اشاره را آموزش دهند و یک فرد ناشنوا از کودکی الفبا را متوجه تا در بزرگ سالی دیگر اشاره نکند و به نوعی لب خوانی برای او جا افتاده باشد.

لزوم حضور خانواده‌ها در دوره‌های آموزش مهارت‌های زندگی
وی ادامه داد: باغچه بان الفبای دستی را اختراع و با این اقدام ناشنوا در کودکی با آن آشنا می‌شود و در بزرگسالی دیگر اشاره نمی‌کند و به نوعی با لب خوانی متوجه می‌شود، ما باید برای اینکه مطالب را ماندگار کنیم با اشاره حرکات بدن مفهوم را برسانیم و امیدوارم این اتفاق در سیستم منجر شود.
نجاتی کاشت حلزون را اقدامی خوب ولی نه برای هر فردی عنوان کرد و افزود: با کاشت حلزون گاها محدودیت‌هایی برای فرد ناشنوا به وجود می‌آید و بنده دانش‌آموزی دارم که این اقدام باعث شده نه با اشاره و نه با لب‌خوانی متوجه مطالب شود، به نوعی محدودیت‌هایی را برای وی به وجود آورده است.
وی از خانواده‌ها درخواست کرد: خانواده‌ها بعد از کاشت حلزون به مساله گفتار درمانی توجه داشته باشند و این موضوع را پیگیری کنند.
نجاتی گرانی باطری سمعک با توجه به مشکلات اقتصادی را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که ناشنوایان با آن مواجه هستند و گفت: خانواده‌هایی که فرد ناشنوا دارند باید در دوره‌های خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی شرکت کنند و بدانند با یک فرد ناشنوا چگونه رفتار کنند.

ناشنوا را از حقوق خود محروم نکنیم
وی ادامه داد: اینکه تصور می شود فرد ناشنوا نباید اقداماتی مثل خرید کردن و ... را انجام دهد و در خانه حبس شود و یا اینکه نمی‌تواند اقداماتی همانند بقیه افراد انجام دهد تصوری اشتباه است چراکه ناشنوایی محدودیت است ولی ما وابستگی را قبول نداریم و باید کمک کرد تا فرد ناشنوا بتواند خود را با شرایط سازگار کند و در جامعه گلیم خود را از آب بگیرد و به نوعی دلسوزی ما به جا باشد.
نجاتی افزود: تربیت غلط خانواده باعث می‌شود ناشنوا بعد از ازدواج یا در بزرگسالی به مشکل برخورد کند لذا نباید برای فرد محدودیت ایجاد کنیم و او را از حقوق خود محروم کرد.
این مترجم زبان اشاره گفت: بنده هر چه در توان دارم در این راستا گام برداشته و انجام خواهم داد و تاکنون در این سال‌ها فعالیت در این زمینه در خصوص مشاوره ازدواج، مشاوره تحصیلی و...به ناشنوایان خدمت خالصانه داشته و خواهم داشت.

ایجاد اخبار ویژه ناشنوایان در شبکه استانی یزد
وی ادامه داد: امیدوارم بهزیستی به عنوان دستگاه متولی دیگر نهادها را در این زمینه درگیر کند و در زمینه ناشنوایان مناسب سازی در جامعه صورت گیرد تا افرادی باسواد در جامعه در این قشر داشته باشیم.
این کارشناس بهزیستی همچنین بر ایجاد اخبار ویژه ناشنوایان در شبکه استانی یزد به‌ویژه بخش خبر تأکید و گفت: در طول هفته چند دقیقه‌ای به اخبار ویژه ناشنوایان اختصاص یابد و رویدادهای مهم با زبان اشاره و همچنین از طریق زیرنویس منتقل شود.

انتهای پیام

captcha