نجات مسابقات از ورطه تعطیلی/ رد شائبه هرگونه تجمل‌گرایی در دوره چهل‌ویکم
کد خبر: 3752311
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام حسینی تأکید کرد:

نجات مسابقات از ورطه تعطیلی/ رد شائبه هرگونه تجمل‌گرایی در دوره چهل‌ویکم

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن رد هرگونه تجمل‌گرایی در هزینه‌های مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: اگر تغییرات و تمهیدات در نظر گرفته شده طی سال‌های اخیر نبود، دیگر شاهد برگزاری این مسابقات نبودیم.

رد هرگونه تجمل‌گرایی در مسابقات چهل و یکم / چه چیزی باعث ادامه روند برگزاری مسابقات شد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد برخی انتقادات مطرح شده در مورد برگزاری مسابقات سراسری قرآن و تجمل‌گرایی گفت: هیچ اعتقادی به برگزاری مسابقات در فضایی تجملی و اشرافی نداریم. اعتقاد داریم که در یک مسابقه قرآنی باید تمامی آیتم‌هایی که در نظر گرفته می‌شود قرآنی باشد.
وی با اشاره به اینکه در عمده استان‌ها با این مشکل که زیرساختی برای پذیرایی از هزار میهمان وجود داشته باشد مواجه هستیم، افزود: در استان مرکزی و شهر اراک نیز این موضوع وجود داشت. در یکی از جلسات نماینده ولی فقیه در استان مرکزی پیشنهاد دادند تا مسابقات در یکی از حوزه‌های علمیه استان برگزار شود که بنا به دلایلی همچون آغاز سال تحصیلی چنین امکانی وجود نداشت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: سال گذشته مسابقات در شهر ارومیه برگزار شد و هتلی را که در ابتدا برای اسکان در نظر گرفته شده بود به‌ دلیل صرف هزینه‌های بسیار نپذیرفتیم. بنابراین هر زمان تشخیص داده شده که فضای انتخاب شده برای میزبانی لوکس و تجملی است با این کار مخالفت شده است.
حسینی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود بیان کرد: شاید فضای در نظر گرفته شده برای میزبانی این دوره از مسابقات نسبت به یک حسینیه یا مسجد برای پذیرایی مهیاتر باشد، اما این گونه نیست که رقابت‌ها در مکانی لوکس برگزار شود. ضمن اینکه غیر از محل فعلی، مکان دیگری برای برگزاری مسابقات وجود نداشت.

حذف هزینه‌های رفت‌وآمد با انتخاب درست

وی همچنین به پیشنهاد برگزاری مسابقات در سالن همایش استانداری استان مرکزی اشاره و اظهار کرد: اگر این کار انجام می‌شد، سبب صرف هزینه‌های بسیار زیادی برای رفت‌وآمد شرکت‌کنندگان در مسابقات و نیز اتلاف زمان زیادی می‌شد و انرژی فراوانی برای حمل‌ونقل از دست می‌رفت. لذا برای کاهش هزینه و از دست ندادن زمان یکی از تالارهای هتل محل اسکان متسابقان برای برگزاری رقابت‌ها در نظر گرفته شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه گاهی از برخی استانداردها دست کشیده‌ایم تا هزینه‌ها کاهش یابد، گفت: با توجه به ورود خوبی که استاندار استان مرکزی داشته‌ و همکاری خوبی که شهرداری اراک، سپاه استان و سایر سازمان‌های فرهنگی داشته‌اند، هر وقت که نخواسته‌ایم هزینه‌ای صرف شود همکاری خوبی از طرف این نهادها انجام شده است. سعی شده تا حد امکان هزینه‌ها کاهش یابد و امکانات دستگاه‌ها به خدمت گرفته شود.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی گلایه‌ها از سوی شرکت‌کنندگان در مسابقات قبل از آغاز رسمی آن اشاره و بیان کرد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا با سفر هوایی در محل برگزاری مسابقات حضور نیافتند. باید گفت که فرودگاه استان مرکزی از دیگر استان‌ها پروازی ندارد. همچنین مدیران و مسئولان نیز نهایت تلاش خود را به‌ کار بسته‌اند تا بیشترین صرفه‌جویی انجام شود. در شرایط عادی نیستیم که بخواهیم همچون گذشته هزینه‌هایی را صرف کنیم. اعتقاد دارم باید کار را از خودمان شروع کنیم و اگر بخواهیم هزینه‌های بخش‌های مختلف را با هم مقایسه کنیم، هیچ وقت به بهره‌برداری لازم دست نمی‌یابیم.
وی اذعان کرد: امیدواریم پیام این مسابقات که «حاکمیت قرآن» است درست منتقل شود؛ چراکه اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی و ... از بین خواهد رفت. اگر جان و اندیشه ما قرآنی شود، بسیاری از مشکلاتی که در زندگی ما رواج پیدا کرده و ما را به‌ سمت مصرف‌گرایی و ضد ارزش‌ها سوق داده است از بین خواهد رفت.

رضایت از اجرای مرحله مقدماتی
حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث در مورد پخش تلویزیونی مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن پرداخت و در پاسخ به این سؤال که آیا پخش این مسابقات برگزارکنندگان را راضی می‌کند؟ گفت: اگر قرار باشد از برگزاری مسابقات ایراد گرفته شود، هیچ شخصی نمی‌تواند به اندازه خود ما ایراد بگیرد، چراکه از نزدیک در جریان کارها بوده‌ایم و صددرصد انتظار و رضایت ما برآورده شده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: به‌ عنوان برگزارکننده مسابقات هر سال به مسابقات نگاه می‌کنیم تا متوجه شویم دستاورد هر سال در مقایسه با سال قبل چه بوده است.
حسینی همچنین در پاسخ به این سؤال که پخش تلویزیونی مرحله مقدماتی تا چه میزان توانست عامه مردم را جذب مسابقات کند؟ گفت: خانواده من، به عنوان کسی که متولی این کار است، در هیچ سالی و هیچ دوره‌ای مانند امسال این دوره از مسابقات را دنبال نکرده‌اند؛ چراکه در این روش بیننده پس از شنیدن تلاوت و اجرای متسابق می‌تواند عملکرد او را تحلیل کند. چه زمانی توانسته بودیم مخاطب را درگیر مسابقات کنیم، به‌گونه‌ای که ارتباط مخاطب با مسابقات برقرار شود؟

چاره‌ای جز اجرای شیوه جدید مسابقات نیست
وی بیان کرد: البته در ابتدای مسیر هستیم، اما یقیناً اگر بخواهم یکی از دو روش برگزاری مسابقات را انتخاب کنم، مطمئناً روش جدید برگزاری را انتخاب خواهم کرد. به‌این دلیل ‌اینکه چاره‌ای غیر از این نداریم. به‌ نظر نمی‌رسد لزومی وجود داشته باشد که 40 سال پس‌رفت کنیم و همان سبک گذشته را ادامه دهیم. خاطره‌ای خوش از برگزاری مسابقات در دهه 60 داریم، اما این یک واقعیت است که نه رسانه‌ها آن رسانه‌های دهه 60 و نه مردم همان مردم هستند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به بیان این موضوع که اگر از عنصر هنر و رسانه استفاده کافی نشود، قطعاً دیر یا زود از این معادله حذف خواهیم شد پرداخت و گفت: برای بسیاری این تغییر گران آمده است، اما آثار آن در آینده مشخص خواهد شد. منظور از آینده همین الان است.

مسابقات را نجات دادیم
دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با تأکید بر اینکه برخی از رویدادهایی که هنوز رخ می‌دهند، به‌ خاطر اقدامات ریاضتی و اقتصادی بوده است، بیان کرد: اگر همین تمهیدات اندیشیده نمی‌شد، شاید با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی این مسابقات نیز برگزار نمی‌شد. همان طور که وضعیت اقتصادی باعث شد 20 سال مسابقات دانش‌آموزی برگزار نشود، مسابقات بانوان شکل نگیرد و مسابقات دانشجویی با تأخیر برگزار شود.
حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که امسال از حضور سازماندهی و اجباری مردم در سالن مسابقات خبری خواهد بود یا خیر؟ گفت: حضور سازماندهی شده مردم به دو ترتیب است. زمانی مانند برخی جلسات معین افرادی را اجیر می‌کنند تا در سالن حضور یابند، اما برخی مواقع هم ساماندهی به این معنی است که تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود تا مؤسسات قرآنی استان میزبان و آن‌هایی که علاقه دارند، راحت‌تر به سالن مسابقات بیایند. وقتی در استانی نوجوانی می‌خواهد از روستایی دورافتاده در مسابقات حضور یابد، باید کمک کنیم تا حضور آن نوجوان تسهیل شود. لذا با این بخش مشکلی نداریم و باید این اتفاق بیفتد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تأکید کرد: باید به رویداد جذابی که شخص با علاقه و اراده خود به مسابقات بیاید، تبدیل شویم. این کار را که از پادگان‌ها نیرو جمع کنیم و آن‌ها را به‌ سالن مسابقات بیاوریم، انجام نخواهیم داد. باید به‌ دنبال این باشیم که بعد محتوایی و جذابیت را افزایش دهیم تا مردم به صورت خودجوش برای تماشای مسابقات مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha