«گنبد تاج الملک» مرمت می‌شود
کد خبر: 3754124
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

«گنبد تاج الملک» مرمت می‌شود

گروه فرهنگی - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز عملیات مرمت و استحکام بخشی تزئینات «گنبد تاج الملک» مسجد جامع عتیق اصفهان خبرداد.

«گنبد تاج الملک» در مسجد جامع عتیق اصفهان مرمت می‌شود

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری اظهار کرد: با توجه به اینکه تزئینات فضای داخلی گنبد تاج الملک در مسجد جامع عتیق اصفهان به مرور دچارآسیب شده، لذا با برنامه ریزی‌های به عمل آمده، عملیات مرمتی این گنبد شامل اقدامات حفاظتی و استحکام بخشی تزئینات آن (پس از چندین دهه) آغاز شد.
ویدرهمین رابطه خاطر نشان کرد: با انجام این عملیات مرمتی، بخشی از تزئینات آجرکاری و گچبری فضای داخلی گنبد، حفاظت و استحکام بخشی خواهد شد. الهیاری اعتبار اختصای یافته برای مرمت جدار داخلی گنبد تاج الملک مسجد جامع اصفهان را بالغ بر یک میلیارد ریال ذکرکرد.
گنبد «تاج الملک» یکی از زیباترین و منحصر به فردترین گنبدهای آجری شناخته شده در جهان است که در جبهه شمالی مسجد جامع اصفهان قرار دارد. فضای داخلی این گنبدخانه سرشار از تزئینات زیبا و منحصر به فردبرروی آجرو همچنین همراه با هنرگچ‌بری است که آنرا به گنجینه‌ای بی مانند ازهنرمعماری و تزئینات مساجد درسراسرجهان اسلام تبدیل نموده است.
بی شک مسجد جامع عتیق اصفهان با بیش از 1280 سال قدمت و با بیش از 10 دوره تحول معماری، دائره المعارف بی نظیری ازسب‌کهای مختلف معماری و تزئینات وابسته به آن را دربیش از یک هزار سال سیرتطور هنرایران دوران اسلامی به تصویر می‌کشد.
این مسجد عظیم تاریخی با بیش از 22 هزار مترمربع مساحت در سال 1391 در فهرست میراث فرهنگی بشری به ثبت جهانی رسید.

انتهای پیام

captcha