جایگاه اهل بیت(ع) و اربعین از دیدگاه اهل سنت
کد خبر: 3755636
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

جایگاه اهل بیت(ع) و اربعین از دیدگاه اهل سنت

گروه اجتماعی - عالم اهل سنت گفت: امام حسین(رض) از خواص اهل بیت پیامبر اکرم اسلام بوده که بنا به احادیث نبوی و آیات قرآنی عشق، محبت و مودّت به ایشان و دیگر اهل بیت نبوت و رسالت بر همه ما واجب است.

جایگاه اهل بیت(ع) و اربعین از دیدگاه اهل سنت

ماموستاعبدالسلام کریمی، عالم اهل سنت و یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: امام حسین(رض) از خواص اهل بیت(ع) پیامبر اکرم(ص) اسلام بوده که بنا به احادیث نبوی و آیات قرآنی عشق، محبت و مودّت به ایشان و دیگر اهل بیت نبوت و رسالت بر همه ما واجب بوده و این مودّت از مطالبات خدا و رسول خدا بوده و جزئی از ایمان هر مسلمان به حساب می‌آید.
وی با اشاره به آیه مودت افزود: خداوند متعال در سوره شوری آیه 23 می‌فرماید: «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند [بدان] مژده داده است بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است» توضیح این که ایمان شخص کامل نمی‌شود مگر به وسیله محبت و مودّت نسبت به اهل بیت، و این علاقه و محبت به خاطر عشق به پیامبر(ص) است که آن هم در راستای اطاعت از امر ربوبی است.
عشق به پیامبر و اهل بیتش مبنای اخلاص و توحید است
یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان با اشاره به اینکه عشق و علاقه ما به اهل بیت(ع) و پیامبر بر مبنای اخلاص و توحید است نه شرک، بیان کرد: در قرآن نمونه‌ها و شواهد زیادی در رابطه با جایگاه و عظمت اهل بیت پیامبر(ص) وجود دارد.
وی با اشاره به آیه 33 سوره احزاب به نام آیه تطهیر عنوان کرد: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ همانا خداوند اراده کرده است تا هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک و پاکیزه قرار دهد».
کریمی به جایگاه اهل بیت پیامبر(ص) در احادیث اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرماید «مَثَل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است، هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هرکس از آن تخلف کند غرق می‌شود».
وی عنوان کرد: امام شافعی(رض) در مورد جایگاه اهل بیت پیامبر(ص) می‌فرماید: «یَا آلَ بَیتِ رَسُولِ اللهِ حُبُّکُم فَرضٌ مِنَ اللهِ فِی القُرآنِ أنزَلَهُ یَکفیِکُم مِن عَظیمِ الفَخرِ أنَّکُم مَن لَم یُصَلِّ عَلَیکُم لا صَلاةَ لَهُ ای خاندان رسول خدا محبت شما از جانب خداوند واجب شده است و در قرآن آن را نازل کرده است. در فضايل بزرگ شما همین بس که هرکس بر شما درود نفرستد نمازش صحیح نیست. آلُ النَّبِیِّ ذَریعَتِی وَ هُم إلَیه وَسیلَتِی أرجُو بِهِم یُعطَی غَداً بِیَدِی الیُمنَی صَحیفَتِی خاندان پیامبر دستگیر و وسیله من نزد خدا هستند. امیدوارم فردای قیامت به خاطر آنان نامه اعمالم را به دست راستم دهند».
زیارت اهل قبور زیارت روح و بُعد اصلی انسان است
کریمی اعلام کرد: به دلیل اینکه روح بُعد اصلی حیات انسان را تشکیل می‌دهد و از سنخ مجردات است، با مرگ، همچنان باقی است و از بین نمی‌رود. بنا‌براین، باید دانست که زیارت قبور، زیارت سنگ و گچ و در و دیوار قبور و امثال آن نیست؛ بلکه زیارت روح و بُعد اصلی انسان بعد از مرگ اوست و علت آمدن زائر کنار قبر برای علاقه و ارتباطی است که روح به پیکر خود دارد.
وی ادامه داد: برهمین اساس گفته شده که رابطه و جاذبه ذاتى روح و بدن هرگز گسيخته نخواهد شد؛ حتی بعد از مرگ. ظاهراً تمامی ‌مسلمانان از اصل این موضوع اطلاع دارند. برای همین رنج سفر را بر خود هموار می‌کنند و کنار قبور مورد نظر خود، به ویژه قبر مطهر و منور پیامبر صل الله علیه و آله و سلم، می‌روند؛ و چون می‌دانند که آن حضرت این توانایی را دارد که در دعاها و درخواست‌های مشروع آنها وسیله و واسطه برای گرفتن نتیجه بهتر باشد، به روح ملکوتی و مقدسش متوسل می‌شوند.
زیارت قبور از نظر عقلی منعی ندارد
این استاد دانشگاه افزود: توسل از نگاه عقلی امکان‌پذیر است و برای زیارت قبور منعی از نظر عقل وجود ندارد. دلایل نقلی هم منع و رادعی برای زیارت قبور و دعا در کنار قبور و توسل به ارواح مردگان، به ویژه صالحان، نمی‌بیند؛ بلکه آن را توصیه می‌کند؛ به ویژه در خصوص انبیا و شخصیت‌های معنوی و از همه بیشتر راجع به قبر منور رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم). بدیهی است که «شدّ رحال» و مسافرت برای این منظور، فضیلت دارد و دست‌کم امری مجاز و مشروع است.
وی بیان کرد: ابن‌حجر می‌گوید: ابوالشیخ در کتاب الثواب به سند جدید این روایت را از رسول خداصل الله علیه و آله و سلم نقل کرده است: «مَن صَلَّی عَلَیَّ عند قَبرِی سَمِعتُهُ ...»؛ هر کس کنار قبرم بر من صلوات بفرستد، آن را می‌شنوم... (بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، الطبعة الاولی، 1417. ) ۲. عبدالله بن عمر نقل کرده است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَن زَارَ قَبری وَجَبَت لَهُ شَفاعَتِی»؛ هر کس قبر مرا زیارت کند، شفاعت من بر او واجب آید. گفته شده که درجه این حدیث، «حسن» است.
کریمی با اشاره به آرا و فتاوای شماری از علمای اهل سنت درباره توسل و شفاعت و فضیلت زیارت عنوان کرد: این آرا و فتاوا به دلالت مطابقی یا التزامی ‌به مشروعیت و جواز یا استحباب سفرهای زیارتی دلالت می‌کند. در برخی از فتاوا هم به استحباب سفر برای زیارت مرقد مقدس پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم تصریح شده است.
وی با اشاره به اینکه ربعین یا چهلم، به صورت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته شده و این واژه در سیرۀ انبیا، ابتدا به صورت نشانۀ کمال شناخته شده است، عنوان کرد: اکثر انبیا در سن چهل سالگی به نبوت مبعوث شدند و این کلمه در قرآن روایت وعدۀ الهی به حضرت موسی(ع) و اربعین وی را یادآوری می‌فرماید: (و وَاعدنا موسی ثلاثین لیلة وَ أتممناها بِعَشرٍ فتمّ میقات ربّهِ أربعینَ لیلةً) علاوه بر این، عدد چهل در روایات زیادی نیز آمده است.
اربعین حسینی سفر تاریخی و ارزشمند است
وی افزود: اربعین در ایام پس از مرگ نیز از مواردی بوده که بین مسلمانان به آن توجه شده است. از این رو برای اموات پس از مرگ مراسم اربعین برگزار می‌کنند یا ایثار خیرات و مبرّات می‌کنند.
این ماموستای اهل سنت یادآور شد: در مورد اربعین حسینی می‌توان به سفر تاریخی و ارزشمند جابر بن عبدالله انصاری( از صحابۀ پیامبر) اشاره کرد که با توجه به کهولت سن – قریب به 90 سالگی – از مدینه با پای پیاده به طرف کربلا حرکت کرده و در اربعین شهادت حضرت امام حسین بن علیّ (رض) به زیارت آن عزیز نائل می‌شود.
انتهای پیام

captcha