اتمام کار 60 درصد خشت‌های گنبد امام حسین(ع)
کد خبر: 3756913
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
شیخ‌بهایی:

اتمام کار 60 درصد خشت‌های گنبد امام حسین(ع)

گروه اجتماعی - معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات استان کرمان گفت: از سال 95 کار طراحی و ساخت قالب‌های سگمنت‌های بتنی گنبد امام حسین(علیه السلام) آغاز و 60 درصد کار ساخت خشت‌های گنبد نیز انجام شده و به صورت پازل در هم جفت می‌شوند.

به گزارش ایکنا از کرمان، محمدعلی شیخ‌بهایی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات استان کرمان دیروز چهارشنبه، 25 مهر در بازدید خبرنگاران از روند ساخت گنبد حرم امام حسین(علیه السلام) گفت: بتن مورد استفاده در ساخت این گنبد ضد انفجار و ضد زلزله است و در نصب قطعات خشتی به نحوی اقدام می‌شود که خدشه‌ای به بتن اصلی گنبد وارد نشود.
وی افزود: بعد از واقعه کربلا که اولین سایه بان بر قبر مطهر امام حسین(علیه السلام) ساخته شد، این گنبد 11 مرتبه مورد غارت قرار گرفت و آخرین بار در زمان صدام حسین ملعون بود و بخشی از آثار هجمه گلوله صدام در ستاد عتبات نگه داشته شده است.
شیخ‌بهایی تصریح کرد: بعد از سقوط صدام، ستاد مردمی پای کار آمد و بدون هیچ وجه دولتی و تنها با کمک‌های مردمی کار بازسازی عتبات عالیات آغاز شد.
وی بیان کرد: کار مطالعاتی برای ساخت گنبد امام حسین(علیه السلام) از سال 90 آغاز شده و کار ساخت این گنبد نیز از سال 93 آغاز شد.
معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان به مشخصات گنبد کنونی اشاره و بیان کرد: این گنبد از نظر مقیاس 1.5 برابر بزرگتر از گنبد قبلی است و از نظر ارتفاع نیز ٧.5 متر بالاتر است.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان اظهارکرد: کار ساخت گنبد حرم امام حسین(علیه السلام) در کرمان تا پایان سال جاری انجام و پس از آن به کربلا اعزام می‌شود.
وی افزود: از سال 95 کار طراحی و ساخت قالب‌های سگمنت‌های بتنی گنبد امام حسین(علیه السلام) آغاز و 60 درصد کار ساخت خشت‌های گنبد نیز انجام شده و به صورت پازل در هم جفت می‌شوند.
شیخ‌بهایی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه 94 کار مقاوم سازی ستون‌های حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) نیز آغاز شد، گفت: هر ستون با صرف حدود هشت ماه زمان مقاوم سازی شده است.
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تأکید کرد: سازه ستون‌ها 12 متر ارتفاع دارد و کار بسیار گسترده‌ای برای مقاوم سازی ستون‌ها انجام شده است.
انتهای پیام

captcha