صادرات ۶۰ میلیون دلاری تجار خراسان‌شمالی طی امسال
کد خبر: 3757380
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

صادرات ۶۰ میلیون دلاری تجار خراسان‌شمالی طی امسال

گروه اقتصاد - رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی گفت: طی نیمه نخست سال جاری تجار استان با صادرات ۲۳۷ هزار تن انواع محصولات بیش از ۶۰ میلیون دلار صادرات کردند.

صادرات 60 ملیون دلاری تجار خراسان‌شمالی طی امسال

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی استان در نشستی به مناسبت 29 مهرماه روز ملی صادرات اظهار کرد: صادرات تجار استان نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 82 درصد افزایش یافته که بیشتر محصولاتی همانند کود اوره، کریستال، ملامین، پودرآلومینا و محصولات کشاورزی صادر شده است.
وی با بیان اینکه طی سال های گذشته  صادرات ازاین استان به 32 کشور دنیا انجام می شد اما هم اکنون تعداد این کشورها به 24 مورد کاهش یافته است، ادامه داد: میزان صادرات به کشورهای اروپایی، فرانسه، لهستان و مجارستان و امارات بسیار کاهش یافته است.
صمدی افزود: بیشتر صادرات استان به کشورهایی همانند هند با 30 درصد، افغانستان 21 درصد، عراق 8.2 درصد و ترکمنستان نیز 4.2 درصد است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان‌شمالی یک استان مرزی بوده اما نه راه آهن، نه فرودگاه و نه بازارچه مرزی و نه یک معبر ورود وخروج دارد اما با این وجود همچنان در سطح بین‌المللی فعال است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع 300 کارت بازرگانی در استان 120 کارت فعال است، افزود: تجار استان از ترکمنستان طی سال‌های گذشته حدود 15 میلیون دلار طلب دارد که مقرر شده به صورت تهاترکالا پرداخت شود.
صمدی با اشاره به واردات استان طی نیمه نخست امسال به ارزش 10.77 میلیون دلار با وزن سه هزار تن، گفت: میزان واردات محصول از دیگر کشورها بسیار در استان ناچیز است.
وی با اشاره به اعزام هیات تجاری، بازاریابی به بیشکک پایتخت کشور قرقیزستان در سال جاری، یادآور شد: این اعزام اواخر آبان‌ماه از استان خراسان‌شمالی انجام خواهد شد.
صمدی مهم‌ترین برنامه‌های این اعزام را نشست و ملاقات هیئت تجاری با اتاق بازرگانی و تجارت بیشکک، نشست هیئت تجاری با سفارت جمهوری اسلامی ایران - بیشکک، ملاقات با مقامات و مسئولان محلی و بازدید هیات تجاری از بازار محلی و مراکز تجاری بیشکک برشمرد.
وی با اشاره به برپایی نکایشگاه ایران در ترکمنستان با محوریت خراسان‌شمالی، یادآور شد: برپایی این نمایشگاه طی اسفندماه سال جاری در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام.

captcha