دانش‌آموزان با سیره اهل بیت(ع) آشنا شوند
کد خبر: 3757384
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰

دانش‌آموزان با سیره اهل بیت(ع) آشنا شوند

گروه معارف - مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: آموزش و پرورش باید در شکل‌گیری هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان فعالیت کند و آن‌ها را با سیره اهل بیت(ع) آشنا کند.

دانش‌آموزان با سیره اهل بیت (ع) آشنا شوند

به گزارش ایکنا از یزد، عباسعلی دانافر،  مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد صبح امروز در همایش آموزشی توجیهی تدبیر، اجرای طرح تدبیر در مدارس را در راستای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین دانست و اظهار کرد: باید هنرمندانه، دقیق و اثربخش سند تحول را به صورت یک طرح ملموس قابل فهم و عینی برای اجرا شدن در مدارس آماده کنیم.
دانافر گفت: در سند تحول بنیادین، مدرسه صرفا کارکرد آموزشی ندارد بلکه رسالت اصلی آن زمینه‌سازی برای دستیابی دانش‌آموزان به توانایی‌هایی در ساحت های شش گانه است تا آنها را در همه زمینه ها رشد دهد و برای زندگی آماده کند.
وی تصریح کرد: اجرای برنامه تدبیر نیز تلاشی برای ارتقای مدیریت مدرسه در مسیر سند تحول بنیادین است و برنامه محوری، مشارکت پذیری و مشارکت جویی، نظارت و راهنمایی و ارزیابی مداوم و مستمر و ارتقا کیفیت آموزش و پرورش در تمامی نظام ها را در بر می گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برگزاری همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی در استان یزد افزود: پایه‌های اقتصادی، اجتماعی و پاشنه آشیل جامعه امروز بحث هویت است و این همایش نیز در راستای مهم ترین رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار می شود.
دانافر با اشاره به اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان است گفت: آموزش و پرورش باید در شکل گیری هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان فعالیت کند و دانش آموزان را با سیره اهل بیت علیهم السلام آشنا نموده و مفاخر ملی و منطقه ای را به آنها معرفی کند.
وی یکی دیگر از رویکردهای سند تحول را رویکرد فرهنگی تربیتی دانش آموزان بیان کرد و افزود: آموزش و پرورش باید از یک نهاد آموزشی که دانش آموزان را تنها یک متخصص علمی تربیت می‌کند تغییر کند و در زمینه ساحت دینی و اعتقادی، اجتماعی، زیستی، سیاسی، عاطفی مورد توجه قرار دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه نگرش خانواده‌ها به پیشرفت دانش‌آموزان نباید صرفا بحث علمی باشد افزود: مبنا و هدف اصلی سند تحول بنیادین این است که باید یک تحول در نوع و نحوه فعالیت آموزش و پرورش در کشور ایجاد شود و از یک نظام آموزشی صرف به یک نهاد اجتماعی که دانش آموزان را بر پایه ساحت های شش گانه تربیت می کند تبدیل شود.
وی تاکید کرد: معلمان باید لذت یادگیری را به کلاس درس بیاورند و از دادن تکالیف بی هدف و وقت گیر به دانش آموزان اجتناب کنند و فرایند یادگیری را در دانش آموزان تقویت کنند.
دانافر با اشاره به اینکه سازماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید بر اساس عدالت آموزشی صورت گرفته است بیان کرد: سعی شده تا مدارس دخترانه و مدارسی که در حاشیه شهر و روستا ها و مناطق دور افتاده قرار دارند نیز از امکانات مناسبی برخوردار باشند.
سعیده بهادر زاده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این همایش گفت: بر این اساس امروزه برنامه محوری و تنظیم برنامه عمل مبتنی بر نیازهای واقعی و آینده نگرانه با توجه به امکانات و منابع هر مدرسه مورد تاکید است که برنامه تدبیر درصدد زمینه سازی و کمک به تحقق این امر مهم است.
وی افزود: اجرای برنامه تدبیر به دنبال نهادینه کردن مشارکت جویی، ارزیابی مستمر و بهبود کیفیت عملکرد مدرسه است و مدیر و تیم برنامه ریزی مدرسه در پایان هر سال تحصیلی می توانند شاهد موفقیت های کسب شده خود باشند و از آن لذت ببرند.
بهادر زاده تصریح کرد: در طرح تدبیر تربیت دانش آموزان به صورت جامع و متوازن در تمام ساحت ها با تحقق اهداف دوره تحصیلی دنبال می شود و هدف های دوره تحصیلی ملاک اصلی انجام فعالیتها و اقدامات مدرسه خواهد بود .
وی از کاهش طرح و برنامه ها در معاونت آموزش ابتدایی خبرداد و گفت: بر اساس سیاست محوری طرح ، برنامه های استانی را به مدارس واگذار نموده ایم تا بر اساس طرح تدبیر و موقعیت مدرسه ، مدیر و معلمان نسبت به طراحی و تدوین طرح های خلاقانه و جدید اقدام نمایند.
بهادر زاده شعار امسال آموزش ابتدایی استان یزد را «تمرکز بر تدبیر، نظارت بر اجراو کیفیت بخشی به یادگیری در بستر شادی» بیان کرد و افزود: امسال در دوره ابتدایی طرح تکالیف مهارت محور و در دوره دوم طرح برنامه ویژه مدرسه ، ساماندهی تکالیف مدرسه و عدم فشار های آموزشی به کودکان، ممنوعیت استفاده از کتب آموزشی و آزمون های مقایسه ای و رقابت های فردی، توجه به امر شاداب سازی فضاو آموزش مدارس، ممنوعیت زبان انگلیس مورد توجه قرار دارد.

انتهای پیام

captcha