پایان مرحله دوم مرمت گنبدخانه و ایوان شمالی مسجد جامع عتیق قزوین
کد خبر: 3757597
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

پایان مرحله دوم مرمت گنبدخانه و ایوان شمالی مسجد جامع عتیق قزوین

گروه اجتماعی ــ به دنبال اجرای پروژه مرمت و ساماندهی مسجد جامع عتیق به همت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، مرحله دوم مرمت و استحکام‌بخشی گنبدخانه و ایوان شمالی این بنای تاریخی ـ مذهبی به پایان رسید.

پایان مرحله دوم مرمت گنبدخانه و ایوان شمالی مسجد جامع عتیقمحمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع عتیق واقع در حاشیه غربی خیابان شهدا(سپه) و مرکز بافت تاریخی شهر قزوین ازجمله بناهای عظیم و باشکوه تاریخی، مذهبی و یکی از کهن‌ترین و کم‌نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می‌رود که می‌توان شکوه هنر و معماری ادوار مختلف تاریخی را در آن مشاهده کرد.
وی افزود: به دلیل جایگاه ویژه این اثر منحصر به‌فرد تاریخی ـ مذهبی در نزد مردم شهر قزوین و گردشگران داخلی و خارجی حفاظت از آن در برابر خطرات ناشی از آسیب‌های وارده امری بسیار ضروری است.
حضرتی درخصوص روند مرمت و ساماندهی گنبد خانه و ایوان شمالی مسجد جامع اظهار کرد: مرحله اول مرمت بخش‌هایی از گنبدخانه و ایوان شمالی مسجد جامع شامل اجرای عملیات استحکام‌بخشی و کلاف کشی در پاییز و زمستان سال ۹۶ به همت این اداره‌کل انجام شد و در ادامه فعالیت‌های مرمتی صورت گرفته، مرحله دوم مرمت این دو بخش از بنای مسجد از اوایل مردادماه سال جاری و با هزینه چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی این اداره کل آغاز شد.
وی عنوان کرد: در این مرحله اقدام‌های مرمتی چون استحکام‌بخشی و کلاف کشی ضلع شمال غربی و شرقی گنبدخانه، استحکام‌بخشی و دوخت و دوز کل کاربندی زیر ایوان، اجرای گمانه‌زنی و تخلیه راه شیر آب‌انبار زیر حوض و مرمت کلی راه شیر و بدنه‌های ساروجی و طاق‌ها، خاک‌برداری و تسطیح حیاط شمالی و اجرای کانال رطوبتی در ضلع شمال خانه تاریخی رئوفی انجام‌شده است.
این مسئول افزود: مرمت و بازسازی ناودانی‌های گنبدخانه، شمع بندی و برداشت بافت فرسوده، تزریق بتن و دوخت و دوز و مرمت کلی کوهانه‌های ضلع شرق گنبدخانه، برداشت الحاقات مضر و انجام آجرکاری و نماسازی و تثبیت و مرمت کلی کاشی‌کاری‌های ایوان جنوبی نیز تحت نظارت کارشناسی مهندس علی نصیری انجام شد که در صورت تأمین اعتبار موردنیاز مراحل تکمیلی تا مرمت کامل این بخش از بنا به اجرا در خواهد آمد.
به گزار ایکنا مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل ۱۲۵۰۰ مترمربع به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون‌الرشید بناشده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است. شش کتیبه گچ‌بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.

انتهای پیام

captcha