توجه ویژه خانواده‌ها به اصل «تغافل» در زندگی/ «بسم‌الله الرحمن الرحیم»؛ برترین مدل تربیتی خداوند
کد خبر: 3757701
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

توجه ویژه خانواده‌ها به اصل «تغافل» در زندگی/ «بسم‌الله الرحمن الرحیم»؛ برترین مدل تربیتی خداوند

گروه اجتماعی ـ شاهین فرهنگ عنوان کرد: یکی از اصول مهم خانواده در یک زندگی «قانون تدبیر و تغافل» است، اصل تغافل به این معناست که هیچ‌گاه اطرافیان خود را به خاطر خطا‌هایشان تحت فشار قرار ندهیم.

خانواده‌ها به اصل «تغافل» در زندگی توجه ویژه داشته باشند/ «بسم الله الرحمن الرحیم» برترین مدل تربیتی خداوند

به گزارش ایکنا از همدان، شاهین فرهنگ، مدرس، پژوهشگر و روانشناس کشورمان امروز، 29 مهرماه در سمینار خانواده موفق اظهار کرد: آمار طلاق در ایران بسیار بالاست.
وی با اشاره به اینکه دوره زندگی‌ها کوتاه شده است، افزود: سرد شدن زندگی‌ها به دلیل عدم آشنایی با ساده‌ترین اصول زندگی است که این اصول هیچ‌گاه با گذراندن دروس دانشگاه در این حوزه به داد کسی نرسیده است.
فرهنگ اضافه کرد: یکی از اصول مهم خانواده در یک زندگی «قانون تدبیر و تغافل» است، اصل تغافل به این معناست که هیچ گاه اطرافیان خود را به خاطر خطا‌هایشان تحت فشار قرار ندهیم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: عدم اصل تغافل نه تنها باعث اصلاح فرد نمی‌شود بلکه به پررنگ‌تر شدن خطای او نیز کمک می‌کند این همان اصلی است که خداوند نسبت به بندگانش در پیش گرفته است او ستارالعیوب است.
وی با اشاره به اینکه خداوند بزرگ‌ترین مربی عالم است، گفت: مدل تربیتی خداوند را می‌تواند از آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» دریافت، رحمن به معنای لطف عمومی خداوند به همه موجودات هستی است اما رحیم، لطف ویژه پرودگار است که شامل برخی بندگان خاص او می‌شود.
فرهنگ ابراز کرد: در این میان اصل تدبیر نیز، همان توجه و بزرگ کردن خوبی‌های دیگران و چشم‌پوشی از بدی‌های او است و لطفی که باید عمومی بوده و شامل حال همگان شود.

هر اندازه که رفتار‌ فرد‌ خوب و انسانی باشد اعتبار او در خانواده بیشتر می‌شود
وی با اشاره به اینکه دومین اصل زندگی «اعتباربخشی به خود» است، افزود: مهمترین دلیل بی‌اعتباری اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، رفتار‌های 2 گانه شخص است، آنچه در این بین مهم است عمل به صحبت‌ها و گفتار خویش و بدون نقاب زندگی کردن است.
این پژوهشگر کشورمان عنوان کرد: سومین اصل زندگی «قانون 1090» است به این معنا که 10 درصد از اتفاقات زندگی خارج از کنترل انسان و 90 درصد در دایره اختیارات اوست، عمل دیگران همان 10 درصد و عکس العمل شخص نسبت به آن عمل، همان 90 درصد است.
فرهنگ گفت: «پر کردن حساب بانکی اعتباری رفتاری» چهارمین اصلی است که خانواده‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند، هر اندازه که رفتار‌های فرد در خانواده، رفتار خوب و انسانی باشد اعتبار او بیشتر و هر اندازه که میل او به سوی رفتار‌های ناهنجار بیشتر شود باعث افت اعتبار شخص می‌شود.
این روانشناس مجرب بیان کرد: همانگونه که خداوند در قرآن فرموده است، «ما به مومنین سروری می‌دهیم، مومنان برترین امت‌ها خواهند بود چرا که به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند» لذا انجام اعمال و رفتار‌های خوب و انسانی می‌تواند در تشکیل یک خانواده موفق موثر واقع شود.
وی ادامه داد: مغفرت خداوند و راهی نمودن بشر بدون هیچ حساب و کتابی به بهشت در روز قیامت شامل حال کسانی خواهد شد که خشم خود را فرو خورده و از اشتباهات دیگران می‌گذرند.
انتهای پیام

captcha