موقوفات استان اصفهان سالانه ۳۰ میلیارد تومان درآمد دارد
کد خبر: 3760490
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

موقوفات استان اصفهان سالانه ۳۰ میلیارد تومان درآمد دارد

گروه اجتماعی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه در استان اصفهان گفت: موقوفات استان در طول سال ۳۰ میلیارد تومان درآمد دارد.

موقوفات استان در طول سال 30 میلیارد تومان درآمد دارد

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام رضا صادقی در بازدید از دفتر خبرگزاری ایکنا در اصفهان، اظهار کرد: کار شما مقدس و ارزشمند است و خداوند به هر کسی توفیق تلاش و خدمت در راه قرآن را نمی‌دهد. امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند:«اگر همه مردم روی کره زمین از دنیا بروند و من تنها بمانم، ولی قرآن را همراه داشته باشم، هیچ ترس و وحشتی ندارم». اگر مونس قرآن باشیم، هیچ ترسی نه در دنیا و مقابله با استکبار جهانی و نه در قیامت نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تمام مشکلات امروز جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است، افزود: بنده استادی داشتم که می‌گفت غربی‌ها غرور ما ایرانی‌ها را گرفتند و غرور و افتخار ما، قرآن بود. آنها بهتر از ما از قرآن در زمینه‌های مختلف استفاده کردند. قرآن مباحث مختلفی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیان می‌کند. امسال که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، فعالان قرآنی می‌توانند در مباحث اقتصادی فعالیت کنند، چرا که آیات زیادی از قرآن درباره اقتصاد صحبت می‌کند و مال خودش نوعی حسنه است. حتی بسیاری از افرادی که تمکن مالی خوبی دارند، اظهار می‌کنند که ابتدا کتاب مکاسب و بیع را در محضر علما آموخته و سپس وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: قرآن با اقتصاد و کسب ثروت مخالف نیست، با ثروتی مخالف است که به حب دنیا تبدیل شود و انسان‌ها را به امثال شریح قاضی تبدیل کند؛ چنانکه حضرت خدیجه(س) فردی ثروتمند و اولین واقف در اسلام بود.
حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به وظایف سه‌گانه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از این وظایف، امور و فعالیت‌های قرآنی است که قبلا به برگزاری مسابقات قرآن در سطوح شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی محدود می‌شد، ولی در حال حاضر بحث آموزش قرآن در سازمان اوقاف جان گرفته است و سیر صعودی خود را طی می‌کند.

وی افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در سال 1391 مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، سازمان اوقاف با وعده تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم با حفظ حداقل سه جزء در طول چهار سال، سکاندار اجرای این طرح شده و استان اصفهان بیش از تعداد سهمیه خود یعنی 107 درصد، در این طرح نقش ایفا کرده است. سهم استان اصفهان، 80 هزار نفر بود که در مجموع 87 هزار نفر در این طرح شرکت کردند.
وی ادامه داد: استان اصفهان تاکنون رتبه‌های خوبی را در مسابقات قرآن کسب کرده است، مثلا در مسابقاتی که اخیرا در اراک برگزار شد، استان اصفهان به خصوص در بخش بانوان خوش درخشید و رتبه‌های عالی و قابل تقدیر را کسب کرد.  

صادقی ادامه داد: اصفهان اولین استانی بود که ستاد حفظ مجازی قرآن کریم را در کنار مقبره علامه مجلسی(ره) راه‌اندازی کرد. از دو سال گذشته به این طرف، سه هزار و 700 نفر از طریق این طرح به طور رایگان اقدام به حفظ قرآن کرده‌اند. اخیرا اعلام شد که از علاقمندان برای شرکت در این طرح مبلغی دریافت شود، ولی من با این کار مخالفت و آن را لغو کردم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: امسال برای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم، سهمیه 66 هزار نفری به استان اصفهان اختصاص داده شده است، در حالی که استان تهران با وجود جمعیت بیشتر، سهمیه 58 هزار نفری دارد.
وی با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از سال 1388 بحث فعالیت‌های قرآنی را در زندان‌ها کلید زده است، گفت: ما بر این باوریم که اگر زندانیان با قرآن مأنوس شوند، شاید خداوند آنها را مورد بخشش قرار دهد، ولو اینکه مجازاتشان اعدام باشد. قبلا در خبرها اعلام کردیم که 16 نفر به دلیل حفظ قرآن، از مجازات اعدام به حبس ابد رسیدند و اکنون 2000 نفر در زندان‌ها مشغول حفظ قرآن هستند.
حجت‌الاسلام صادقی بیان کرد: در رابطه با فعالیت‌های قرآنی، اعتقاد ما بر هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌های مسئول در این زمینه است و تا جایی که در توان داریم باید برای خدمت به قرآن تلاش کنیم، چون بنابر روایت‌هایی که از معصومین(ع) نقل شده است، انسان باید آن‌قدر برای خدمت به مردم تلاش کند که از هوش برود، پس حساب کنید که برای قرآن چه باید کرد، چون ما هر چه داریم، از برکت قرآن است.
وی اظهار کرد: برای روضه‌خوانی حضرت سیدالشهداء(ع) وقف‌های زیادی به ثبت رسیده است، ولی برای فعالیت‌های قرآنی این‌گونه نیست و ما همواره برای برگزاری مسابقات و محافل انس با قرآن دچار مشکل مالی می‌شویم، چون موقوفات هر کدام نیات خاص خود را دارند. بنده در طول پنج سال گذشته هر کجا رفته‌ام، برای وقف‌های قرآنی تبلیغ کرده‌ام، چون قرآن مقدم بر اهل‌بیت(ع) است. سال گذشته بالغ بر20 وقف قرآنی و امسال 6 وقف قرآنی در استان به ثبت رسیده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: سال آینده اصفهان میزبان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است و قرار است در همین رابطه، طی یک ماه آینده رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به اصفهان سفر کند.
وی افزود: امسال قرار است بخش استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شود و اگر بتوانیم بخش ملی آن را هم در همین دانشگاه برگزار کنیم.
صادقی با اشاره به تعداد موقوفات استان اصفهان، گفت: اکنون 15 هزار و 200 وقف در استان به ثبت رسیده است که 7 هزار مورد آن انتفاعی هستند که شامل مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها و حوزه‌های علمیه هستند و مابقی آن موقوفات منفعتی یعنی درآمدزا هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: 5316 مسجد در استان اصفهان وجود دارد که اطلاعات آن‌ها به صورت جامع و کامل در بانک اطلاعات سازمان اوقاف به ثبت رسیده است. قدیمی‌ترین موقوفه استان اصفهان به نام احمد رستم مربوط به 1120 سال پیش است که اکنون در نطنز و مجاورت سایت انرژی هسته‌ای واقع شده است.
وی در خصوص درآمد موقوفات منفعتی استان اصفهان، گفت: درآمد موقوفات استان بستگی به نوع نیت واقف دارد و برهمین اساس درآمد آن‌ها متفاوت است، اما در مجموع می‌توان گفت موقوفات استان در طول سال 30 میلیارد تومان درآمد دارد. میانگین درآمد موقوفات استان، به‌صورت سالانه 10 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: دانشگاه کاشان و بسیاری از دانشگاه‌های کشور موقوفه است و بخشی از بیمارستان‌های کشور و از جمله استان اصفهان هم موقوفه هستند. برخی گلایه دارند که چرا موقوفات به نام خود واقفین نامگذاری نشده است، مثلا واقف بیمارستان چمران فعلی، شخصی به نام «فروغی ابری» است اما بعدا به نام چمران نام‌گذاری شده، خب این اعتراض به جایی هست که البته نظیر چنین مواردی زیاد است.
صادقی ادامه داد: 718 امامزاده در استان اصفهان وجود دارد. در استان اصفهان شخصیت‌های بزرگی از فرزندان و نوادگان ائمه (ع) به خاک سپرده شده‌اند که یک نمونه بارز آن سلطان علی ابن باقر(ع) به عنوان فرزند امام باقر(ع) و برادر امام صادق(ع)، چهارمین حرم اهل بیت(ع) در کشور است. مقام معظم رهبری سال 95 که به دیدار ایشان رفتیم، فرمودند که من توصیه می‌کنم به مردم بگویید که دنبال شجره‌نامه نباشند، بلکه همین که یک پایگاه و قطب فرهنگی و اعتقادی هست، باید آن را تقویت کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه با اشاره به اهمیت وقف و رسانه اشاره و تصریح کرد: خبرگزاری ایکنا می‌تواند در وقف قرآنی و برای اصحاب رسانه به صورت غیرمتصرفی پیشگام باشد.
وی با اشاره به اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اظهار کرد: امسال شش کانتینر هر کدام حاوی پنج سرویس بهداشتی و ده دوش حمام همراه با مواد شوینده به مرز چذابه ارسال کردیم. علاوه بر این، ۵۰۰۰ بسته صد گرمی خشکبار تهیه و به مرز میرجاوه فرستادیم تا میان زائران هندی و پاکستانی که نیازمندند و مسافت بسیار طولانی را باید طی کنند توزیع شود.
حجت‌الاسلام صادقی افزود: ما با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین همکاری کردیم و بدین منظور یک دستگاه نانوایی سیار در مرز چذابه مستقر شد که روزانه ۴۰۰۰ قرص نان میان زائران توزیع می‌شد.

انتهای پیام 

 

 

 

captcha