پی‌بردن به فقر وجودی انسان؛ ریشه تواضع و فروتنی
کد خبر: 3761470
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

پی‌بردن به فقر وجودی انسان؛ ریشه تواضع و فروتنی

گروه معارف ـ رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان‌غربی گفت: ریشه تواضع و فروتنی، پی‌بردن به فقر وجودی انسان است و اگر انسانی بتواند به فقر وجودی خویش پی برد، می‌تواند از تکبر و خودخواهی دور شده و به تواضع برسد.

ریشه تواضع و فروتنی، پی‌بردن به فقر وجودی انسان است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، علی برزگری، رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان‌غربی‌ صبح امروز، ۱۴ آبان‌ماه در دومین همایش علمی سیره امام‌رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اخلاقیات امام‌رضا(ع) که می‌تواند الگوی ما باشد، خضوع و فروتنی است و در عیون‌اخبار‌الرضا ایشان فرموده‌اند که تکبر، مرض بزرگ بشریت است.
وی با بیان اینکه شیطان مامور شده تا همه را به مرض خود یعنی تکبر دچار کند، افزود: خداوند متعال تمامی پیامبران و انبیای الهی خود را مأمور کرده بود تا بندگانش دچار این مرض نشوند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه‌ داد: ریشه تواضع و فروتنی، پی‌ بردن به فقر وجودی انسان است و اگر انسانی بتواند به فقر وجودی خویش پی برد، می‌تواند از تکبر و خودخواهی دور شده و به تواضع برسد.
وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌هایی برای اهل بیت اگر صرفا به‌صورت سخنرانی باشد، فایده‌ای نخواهد داشت، تصریح کرد: اگر این همایش‌ها در رفتار و فکر ما تغییری ایجاد نکنند، اثری نخواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم، سیره رضوی را در وجود خود پیاده کنیم، باید ابتدا به سیره نبوی، علوی و حسینی دست یافته و آن را در وجود خود نهادینه کنیم، چراکه تمامی اینها در نهایت به سیره رضوی خواهند رسید.
برزگری تصریح کرد: اگر در همایش‌های اهل بیت، صرفا حرف‌هایی زده شده و شنیده شود، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، ولی اگر گفتمان‌ صورت گیرد که نتیجه آن، تغییر در فکر و رفتار ما و شرکت‌کنندگان در همایش‌ها باشد، اثر بسزایی خواهد داشت و اگر غیر از این باشد، اصلا نباید برای برگزاری این‌گونه برنامه‌ها، هزینه کرد.
وی درخصوص اینکه اگر انسانی بخواهد چه‌میزان اخلاص دارد، باید چگونه به این مسأله پی ببرد، گفت: همانگونه که در آیات ۴۱ به بعد سوره صاد در قرآن‌کریم آمده‌است، انسانی که اخلاص دارد، همواره به یاد آخرت بوده و انسانی که اخلاص در وجودش مدارد، همواره وابسته به دنیا و تجملات آن است.
رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان‌غربی بااشاره به نامه مشهور امام‌رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی اظهار کرد: اگر ما همین نامه را منشور قانون اساسی و زندگی خود قرار دهیم، عالم پر از صفا و بدون کینه، منازعات سیاسی فرصت‌سوز خواهد بود و اخلاق یکی از عناصر مهم شخصیت انسان است که درجه رسوخ دین و ایمان را در جان انسان، نشان می‌دهد.
وی بااشاره به اینکه نشانه ایمان این است که اخلاق انسان تاچه میزان با اخلاق حسنه و نیکو سازگاری دارد، یادآور شد: ادعای ایمان و تقدس در دوره کنونی بسیار زیاد است ولی اگر توجه کنیم می‌بینیم خداوند متعال که منبع و مبدأ عظمت است، پیامبر خود را با اخلاقش به ما معرفی می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت، کلید و رمز قرآن هستند، خاطرنشان کرد: اگر اهل بیت نباشند، قرآن بسته می‌ماند و استفاده نخواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد، دیگر هدایتی در جهان اتفاق نخواهد افتاد.
انتهای پیام

captcha