وقف‌های مشارکتی؛ راهکاری در گسترش وقف‌های قرآنی
کد خبر: 3762078
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

وقف‌های مشارکتی؛ راهکاری در گسترش وقف‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی- دومین روز دهه وقف به نام «وقف، ترویج فرهنگ قرآن و عترت» نامگذاری شده لذا ایکنا یزد به وضعیت وقف‌های قرآنی در این استان و همچنین ارائه راهکار در این زمینه پرداخته است.

به گزارش ایکنا از یزد، هرساله در روزهای پایانی ماه صفر و آغازین ماه ربیع الاول بزرگداشت سنتی حسنه طی ده روز برگزار می شود که امسال نیز همزمان با 27 صفر، دهه وقف آغاز و هر روز با عنوان خاصی نامگذاری شده و با نگاهی به تقویم این دهه، دومین روز به نام «وقف، ترویج فرهنگ قرآن و عترت» نامگذاری شده است.
انسان موجودی جاودانی است و علاقه دارد بعد از مرگ نامی از او در این دنیا به يادگار بماند لذا در فرهنگ اسلامی يکی از بهترين راه های زنده نگه داشتن یاد و خاطره انسان، انجام کارهای خير بويژه وقف، در اصطلاح قرآنی «باقيات صالحات»، نام برده شده است.
از وقف در بسياری از روايات به «صدقه جاريه» تعبير شده و دارای ثواب و فضيلت های فراوانی است به نحوی که امام صادق(ع) فرمودند: « هنگامی که انسان می ميرد، پرونده عمل او بسته می شود مگر اينکه يکی از اين سه چيز از او باقی مانده باشد که در اين صورت پرونده اعمال او مفتوح و تا هنگامی که يکی از اين سه چيز وجود دارد اجر و ثواب در آن پرونده ثبت می گردد: صدقه جاريه، سنّت و رسم نيکی که در زمان حيات خود به تأسيس آن اقدام و پس از مرگ همچنان مورد عمل است و فرزند صالحی که پس ازمرگ پدر و مادرش به ياد آنها است و برای آنان دعا می کند.»
بطور کلی نظر اسلام اين است که مسلمانان علاوه بر اينکه بايد وجودشان در زندگی منشأ خير و برکت باشد تلاش کنند تا پس از مرگ خود نيز آثار نيکی برجای گذارند.
عدم اطلاع واقفان از کمبودهای قرآنی/لزوم ایجاد وقف مشارکتی
بر حسب اهمیت وقف و تاکید در آیات قرآن و روایات، این سنت حسنه در بین مردمان دارالعباده رواج داشته و دارای اهمیت است ولی متاسفانه وقف های قرآنی با تعداد کمی مواجه است به عنوان مثال در سال جاری از تعداد 58 وقف جدید فقط سه مورد وقف قرآنی در استان ثبت شد.
غالبا در استان یزد نیات موقوفات قرآنی در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی شامل تعلیم و آموزش قرآن، حفظ قرآن، چاپ، هدیه و توزیع قرآن کریم است، البته در اکثر موقوفات قرآنی استان یزد واقفان نیت خاصی دارند که باید عینا طبق نص وقفنامه اقدام شود.
بخشی از کمبود وقف های قرآنی ناشی از عدم آگاهی و اطلاع مردم در خصوص نوع این وقف هاست مثلا می توان با اشاعه فرهنگ وقف های مشارکتی در این راستا گام برداشت.
به نظر می رسد مسئولان استان بخصوص اوقاف و امورخیریه باید در این زمینه با تبلیغات و هدایت واقفان به سمت وقف های قرآنی در جهت توسعه و گسترش وقف های قرآنی تلاش بیشتری داشته باشد.

وقف‌های مشارکتی؛ راهکاری در گسترش وقف‌های قرآنی

اقدامات تبلیغی کافی نیست/نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم
حجت الاسلام زارع زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به اهمیت وقف های مشارکتی به ایکنا گفت: وقف های مشارکتی با توجه به اینکه گاها افرادی هستند که توان وقف مستقل ندارند، موثر است و می توانند چند نفر با هم همراه شوند و یا خانواده ها در مجالس خود، وقف مشارکتی حتی برای خود به ثبت برسانند.
وی ادامه داد: وقف های مشارکتی در زمینه قرآنی می تواند با نیات آموزش قرآن، تفسیر قرآن، وقف در زمینه دانشکده علوم قرآنی، مراکز حفظ، کلاس های حفظ و تفسیر قرآن و هر چیزی که کمک می کند مردم به این سمت سوق داده شوند، انجام شود.
حجت الاسلام زارع زاده در پاسخ به برنامه این اداره کل در خصوص آموزش و هدایت واقفان و همچنین تبلیغات در خصوص وقف های قرآنی بیان کرد: در خصوص تبلیغات اقدامات و فعالیت های بیشتری باید صوت گیرد چرا که اداره اوقاف با همکاری اصحاب رسانه می تواند در تحقق این امر موفق باشد و با کمک رسانه ها نیازهای روز جامعه به مردم اطلاع رسانی شود.
وی ادامه داد: شعار «همه واقف باشیم» شعار محوری سازمان اوقاف است و نیم نگاهی به وقف های مشارکتی دارد و در این زمینه سازمان تلاش خوبی داشته ولی کافی نیست و نشریات و رسانه ها باید همکاری کنند .

وقف‌های مشارکتی؛ راهکاری در گسترش وقف‌های قرآنی

ثبت سه وقف جدید قرآنی/اجرای طرح وقف مشارکتی در مدارس
محمدحسین کاظمی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز به ایکنا گفت: تعداد وقف های قرآنی در استان یزد کم است و در سال جاری فقط سه وقف جدید قرآنی ثبت شد.
وی با اشاره به 369 وقف قرآنی در استان گفت: اقداماتی در این راستا انجام شده و در حال اجراست که امیدواریم مردم استان و واقفان خیراندیش به وقف های قرآنی نیز توجه بیشتری داشته باشند.
کاظمی افزود: در مدارس استان با همکاری آموزش و پرورش در راستای ترویج سنت حسنه وقف در فعالیت‌ های قرآنی، اجرای طرح وقف مشاركتی قرآنی خواهیم داشت که باید تمام جوانب سنجیده شود تا برنامه تداوم داشته و با نتیجه خوبی مواجه شویم .
رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد تصریح کرد: این استان در تعداد موقوفات قرآنی ضعیف است و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها توسعه وقف قرآنی را شاهد باشیم.

گزارش: اعظم السادات میرجلیلی

انتهای پیام

captcha